Este esențial pentru acest departament să știe ce tipuri de concedii medicale există, ce condiții trebuie să îndeplinească angajații pentru a le primi și cum se gestionează aceste absente în firmă.
Pentru o parte dintre indemnizațiile de medical reglementate de lege, angajatorul nu suportă nici măcar o zi din medical, urmând să ceară recuperarea integrală a indemnizațiilor de la stat. Iată care sunt acele tipuri de concedii: Citește articolul
Departamentul de HR are nevoie de aceste informații pentru a ști exact cum și când se încheie relațiile de muncă din cauza pensionării. Această decizie clarifică o situație specifică legată de prelungirea activității după vârsta de pensionare, fiind esențială pentru gestionarea corectă a personalului și pentru evitarea problemelor legale.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit în noiembrie că emiterea deciziei de pensionare a unui funcționar public, chiar și în contextul în care acesta solicită suspendarea plății pensiei, conduce oricum la încetarea de drept a raportului de serviciu, conform Codului administrativ. Decizia, publicată recent în Monitorul Oficial, arată că demersul de suspendare a pensiei este inutil, întrucât încetarea raportului de serviciu se produce la dobândirea calității de pensionar și nu are efect de „resuscitare” a raportului. Citește articolul
Oferă claritate despre cum ar trebui gestionate situațiile în care angajații pot avea urme de substanțe (inclusiv medicamente) în organism, influențând politicile interne de angajare, testare și siguranță la locul de muncă.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a decis recent că, pentru a putea fi reținută infracțiunea de conducere sub influența substanțelor psihoactive, trebuie demonstrată nu doar prezența substanței în organism, ci și afectarea concretă a capacității de conducere. Decizia nuanțează interpretarea legală care se dădea până acum unei asemenea situații, clarificând faptul că poate exista o contradicție între analizele toxicologice inițiale și examenul clinic. Această interpretare a trezit, însă, controverse - pe care vom încerca să le lămurim astăzi cu ajutorul a doi specialiști: Gabriel Ștefan Gorun, medic primar medicină legală, doctor în științe medicale, și Vlad Zaha, criminolog specializat în politicile publice din domeniul drogurilor și în criminologie publică intervenționistă. Citește articolul
Acest departament este interesat de numărul de angajați necesar pentru a se încadra în anumite regimuri fiscale, deoarece o condiție importantă pentru microîntreprinderi este să aibă cel puțin un salariat cu normă întreagă.
În condițiile în care au apărut recent noi modificări la regulile impozitului micro, explicăm astăzi ce formalități sunt necesare pentru trecerea de la impozit micro la impozit pe profit sau de la impozit pe profit la impozit micro. Citește articolul
Informația este relevantă pentru departamentul de Resurse Umane deoarece abordează responsabilitatea angajatorului în cazul fraudelor comise de angajați, ceea ce implică aspecte legate de conduita personalului, politicile interne și eventualele măsuri disciplinare sau de prevenție.
Printre noutățile apărute în cursul anului trecut se numără și unele care au legătură cu prevenirea și combaterea evaziunii fiscale și a fraudelor. Iată, în linii mari, ce chestiuni interesante merită amintite: Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de angajarea și gestionarea personalului, inclusiv de respectarea procentului de angajați cu dizabilități și de realizarea raportărilor necesare către autorități.
De anul acesta, legea impune entităților cu cel puțin 50 de angajați să transmită, până la 31 ianuarie, o situație centralizată a funcțiilor ocupate de angajații cu dizabilități și un inventar al competențelor solicitate. Prima raportare, care vizează anul 2024, trebuie efectuată în această săptămână, iar modelul oficial al centralizatorului a fost publicat recent. Citește articolul
Este important pentru a informa angajații care călătoresc în străinătate în scop de serviciu sau pentru personalul străin care lucrează în România, asigurându-se că dețin permisele de conducere corecte și respectă regulile locale.
Șoferii din statele cu care România are parteneriate strategice, cei din statele membre ale Organizației Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) și ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), precum și diplomații acreditați în țara noastră nu vor mai avea nevoie de permis de conducere internațional pentru a călători pe teritoriul României, conform unei ordonanțe recent publicate în Monitorul Oficial. Totuși, aceștia vor putea circula în țara noastră cu o anumită condiție și pe o perioadă determinată de timp. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că decizia juridică poate influența modul în care se gestionează situațiile cu angajații, în special dacă aceștia conduc vehicule de serviciu sau în timpul programului și sunt implicați în incidente legate de consumul de substanțe. Ajută la stabilirea politicilor interne ale firmei și la înțelegerea drepturilor și obligațiilor.
Decizia Înaltei Curti de Casație și Justiție (ÎCCJ) – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie penală privind infracțiunea de conducere sub influența substanțelor psihoactive a fost oficializată marți, la o zi după pronunțare. Instanța supremă a motivat că este esențial ca, pentru a fi reținută infracțiunea de conducere sub influența substanțelor psihoactive, să se demonstreze nu doar prezența substanței în organism, ci și aptitudinea acesteia de a afecta capacitatea de conducere a autovehiculului, în acord cu definiția din limbajul comun a ”influenței” și cu datele științifice privind efectele substanțelor psihoactive detectate. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de drepturile și beneficiile angajaților (cum ar fi decontarea ochelarilor), de condițiile de muncă și de obligațiile angajatorului față de aceștia, subiecte centrale în articol.
Ignorând de aproape 20 de ani actul normativ care impune tuturor angajatorilor să asigure condițiile optime lucrătorilor care utilizează în activitatea profesională echipamente cu ecran de vizualizare, legiuitorul român continuă să adopte reguli care sunt în contradicție cu directivele europene pe care susține că le transpune în la nivel intern. Într-o formulare plastică, am putea spune că legiuitorul circulă în continuare pe contrasens și cu ochelarii nepotriviți pe autostrada drepturilor angajaților români. Normele pentru decontarea cheltuielilor cu ochelarii de vedere ai angajaților de la stat au apărut în dezbatere vara trecută, însă abia acum se apropie de adoptare la nivelul Executivului. Câteva observații: Citește articolul
Conține informații esențiale despre cum se calculează numărul de angajați cu dizabilități, cum se face recrutarea și ce rapoarte noi trebuie depuse.
Modificarea Legii 448, spre final de 2024, precum și un ordin recent publicat, care vine să pună în aplicare acea modificare, a făcut puțin mai complicată situația angajatorilor care sunt obligați prin lege să angajeze persoane cu handicap, în sensul că aceștia nu se mai pot repezi atât de ușor la varianta achitării lunare a contribuției la fondul de handicap pentru a bifa obligația. De anul acesta, angajatorii trebuie să și demonstreze că au încercat să angajeze persoane cu handicap. Discutăm azi, pas cu pas, despre ce trebuie să facă angajatorii care aveau cel puțin 50 de angajați la 1 ianuarie 2025: Citește articolul