avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 634 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM

UPDATE Ce tipuri de indemnizații pentru concedii medicale se decontează integral de la stat în 2025

Este esențial pentru acest departament să știe ce tipuri de concedii medicale există, ce condiții trebuie să îndeplinească angajații pentru a le primi și cum se gestionează aceste absente în firmă.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
30 Ianuarie 2025 | 36943 | Timp de citire: 3 min.

Pentru o parte dintre indemnizațiile de medical reglementate de lege, angajatorul nu suportă nici măcar o zi din medical, urmând să ceară recuperarea integrală a indemnizațiilor de la stat. Iată care sunt acele tipuri de concedii: Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Emiterea deciziei de pensionare determină încetarea de drept a raportului de serviciu. Este irelevant că funcţionarul cere apoi suspendarea plăţii pensiei. Decizia ICCJ a apărut în Monitor

Departamentul de HR are nevoie de aceste informații pentru a ști exact cum și când se încheie relațiile de muncă din cauza pensionării. Această decizie clarifică o situație specifică legată de prelungirea activității după vârsta de pensionare, fiind esențială pentru gestionarea corectă a personalului și pentru evitarea problemelor legale.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
30 Ianuarie 2025 | 8 | 30115 | Timp de citire: 4 min.

Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit în noiembrie că emiterea deciziei de pensionare a unui funcționar public, chiar și în contextul în care acesta solicită suspendarea plății pensiei, conduce oricum la încetarea de drept a raportului de serviciu, conform Codului administrativ. Decizia, publicată recent în Monitorul Oficial, arată că demersul de suspendare a pensiei este inutil, întrucât încetarea raportului de serviciu se produce la dobândirea calității de pensionar și nu are efect de „resuscitare” a raportului. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Procurori versus specialiști

Cât durează expertiza în cazurile de conducere sub influența substanțelor psihoactive și de ce e binevenită recenta decizie a ICCJ

Oferă claritate despre cum ar trebui gestionate situațiile în care angajații pot avea urme de substanțe (inclusiv medicamente) în organism, influențând politicile interne de angajare, testare și siguranță la locul de muncă.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
30 Ianuarie 2025 | 1 | 2943 | Timp de citire: 4 min.

Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a decis recent că, pentru a putea fi reținută infracțiunea de conducere sub influența substanțelor psihoactive, trebuie demonstrată nu doar prezența substanței în organism, ci și afectarea concretă a capacității de conducere. Decizia nuanțează interpretarea legală care se dădea până acum unei asemenea situații, clarificând faptul că poate exista o contradicție între analizele toxicologice inițiale și examenul clinic. Această interpretare a trezit, însă, controverse - pe care vom încerca să le lămurim astăzi cu ajutorul a doi specialiști: Gabriel Ștefan Gorun, medic primar medicină legală, doctor în științe medicale, și Vlad Zaha, criminolog specializat în politicile publice din domeniul drogurilor și în criminologie publică intervenționistă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Schimbarea regimului de impozitare în 2025: Ce formalități trebuie să îndeplinească firmele la trecerea de la micro la profit sau invers

Acest departament este interesat de numărul de angajați necesar pentru a se încadra în anumite regimuri fiscale, deoarece o condiție importantă pentru microîntreprinderi este să aibă cel puțin un salariat cu normă întreagă.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
30 Ianuarie 2025 | 20521 | Timp de citire: 3 min.

În condițiile în care au apărut recent noi modificări la regulile impozitului micro, explicăm astăzi ce formalități sunt necesare pentru trecerea de la impozit micro la impozit pe profit sau de la impozit pe profit la impozit micro. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Retrospectivă 2024

Prevenirea evaziunii și fraudelor: Patru noutăți de care să ții cont

Informația este relevantă pentru departamentul de Resurse Umane deoarece abordează responsabilitatea angajatorului în cazul fraudelor comise de angajați, ceea ce implică aspecte legate de conduita personalului, politicile interne și eventualele măsuri disciplinare sau de prevenție.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
30 Ianuarie 2025 | 1027 | Timp de citire: 2 min.

Printre noutățile apărute în cursul anului trecut se numără și unele care au legătură cu prevenirea și combaterea evaziunii fiscale și a fraudelor. Iată, în linii mari, ce chestiuni interesante merită amintite: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii cu mai mult de 50 de angajați au o nouă obligație de raportare anuală. Primul termen de raportare este vineri

Acest departament este direct responsabil de angajarea și gestionarea personalului, inclusiv de respectarea procentului de angajați cu dizabilități și de realizarea raportărilor necesare către autorități.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
30 Ianuarie 2025 | 5 | 17643 | Timp de citire: 2 min.

De anul acesta, legea impune entităților cu cel puțin 50 de angajați să transmită, până la 31 ianuarie, o situație centralizată a funcțiilor ocupate de angajații cu dizabilități și un inventar al competențelor solicitate. Prima raportare, care vizează anul 2024, trebuie efectuată în această săptămână, iar modelul oficial al centralizatorului a fost publicat recent. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Șoferii din statele cu care România are parteneriate strategice, cei din țări NATO sau OCDE, scutiți de obligația de a deține permis de conducere internațional pentru a circula în țară

Este important pentru a informa angajații care călătoresc în străinătate în scop de serviciu sau pentru personalul străin care lucrează în România, asigurându-se că dețin permisele de conducere corecte și respectă regulile locale.

Cristina Iacob în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
29 Ianuarie 2025 | 1032 | Timp de citire: 2 min.

Șoferii din statele cu care România are parteneriate strategice, cei din statele membre ale Organizației Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) și ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), precum și diplomații acreditați în țara noastră nu vor mai avea nevoie de permis de conducere internațional pentru a călători pe teritoriul României, conform unei ordonanțe recent publicate în Monitorul Oficial. Totuși, aceștia vor putea circula în țara noastră cu o anumită condiție și pe o perioadă determinată de timp. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Conducerea sub influență

UPDATE Decizie ICCJ oficială: Trebuie să se verifice și dacă șoferului îi e afectată capacitatea de a conduce, nu doar prezența în sânge a substanței psihoactive

Acest departament este interesat pentru că decizia juridică poate influența modul în care se gestionează situațiile cu angajații, în special dacă aceștia conduc vehicule de serviciu sau în timpul programului și sunt implicați în incidente legate de consumul de substanțe. Ajută la stabilirea politicilor interne ale firmei și la înțelegerea drepturilor și obligațiilor.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
29 Ianuarie 2025 | 2807 | Timp de citire: 3 min.

Decizia Înaltei Curti de Casație și Justiție (ÎCCJ) – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie penală privind infracțiunea de conducere sub influența substanțelor psihoactive a fost oficializată marți, la o zi după pronunțare. Instanța supremă a motivat că este esențial ca, pentru a fi reținută infracțiunea de conducere sub influența substanțelor psihoactive, să se demonstreze nu doar prezența substanței în organism, ci și aptitudinea acesteia de a afecta capacitatea de conducere a autovehiculului, în acord cu definiția din limbajul comun a ”influenței” și cu datele științifice privind efectele substanțelor psihoactive detectate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Normele privind decontarea ochelarilor vor ajunge pe masa Guvernului, dar legiuitorul pare că circulă în continuare pe contrasens și cu ochelarii nepotriviți

Acest departament se ocupă direct de drepturile și beneficiile angajaților (cum ar fi decontarea ochelarilor), de condițiile de muncă și de obligațiile angajatorului față de aceștia, subiecte centrale în articol.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
29 Ianuarie 2025 | 1 | 2288 | Timp de citire: 3 min.

Ignorând de aproape 20 de ani actul normativ care impune tuturor angajatorilor să asigure condițiile optime lucrătorilor care utilizează în activitatea profesională echipamente cu ecran de vizualizare, legiuitorul român continuă să adopte reguli care sunt în contradicție cu directivele europene pe care susține că le transpune în la nivel intern. Într-o formulare plastică, am putea spune că legiuitorul circulă în continuare pe contrasens și cu ochelarii nepotriviți pe autostrada drepturilor angajaților români. Normele pentru decontarea cheltuielilor cu ochelarii de vedere ai angajaților de la stat au apărut în dezbatere vara trecută, însă abia acum se apropie de adoptare la nivelul Executivului. Câteva observații: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Obligația companiilor mari de a angaja persoane cu handicap: De la calcularea pragului și necesarului de angajați, până la raportările anuale

Conține informații esențiale despre cum se calculează numărul de angajați cu dizabilități, cum se face recrutarea și ce rapoarte noi trebuie depuse.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
29 Ianuarie 2025 | 2 | 7868 | Timp de citire: 7 min.

Modificarea Legii 448, spre final de 2024, precum și un ordin recent publicat, care vine să pună în aplicare acea modificare, a făcut puțin mai complicată situația angajatorilor care sunt obligați prin lege să angajeze persoane cu handicap, în sensul că aceștia nu se mai pot repezi atât de ușor la varianta achitării lunare a contribuției la fondul de handicap pentru a bifa obligația. De anul acesta, angajatorii trebuie să și demonstreze că au încercat să angajeze persoane cu handicap. Discutăm azi, pas cu pas, despre ce trebuie să facă angajatorii care aveau cel puțin 50 de angajați la 1 ianuarie 2025: Citește articolul