Articolul este crucial pentru acest departament deoarece ghidează modul corect de a gestiona contractele de muncă, de a înregistra informațiile angajaților în Revisal și de a stabili programele de lucru, respectând drepturile angajaților și prevenind disputele.
Deși unele aspecte ce țin de elementele esențiale ale contractului individual de muncă (CIM) sunt prevăzute explicit atât în Codul muncii, cât și în modelul-cadru CIM (acela prevăzut prin ordin de ministru), momentan ele nu se regăsesc și în Registrul electronic de evidență a salariaților, iar un exemplu în acest sens este chiar repartizarea programului de muncă. De ce ar fi însă extrem de util să o regăsim acolo? S-ar putea evita situațiile, des întâlnite, în care un lucrător află că programul său s-a modificat de pe azi pe mâine. Citește articolul
Ghidează modul în care sunt recrutați și testați viitorii angajați, precum și cum este gestionată perioada lor de probă, asigurându-se că procesele sunt corecte, eficiente și respectă drepturile tuturor.
Persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă trebuie să fie conștiente de limitele legale și rezonabile ale unei probe de lucru, precum și ale verificării prealabile înainte de semnarea contractului de muncă. Conform constatărilor prezentate recent de un inspectorat teritorial de muncă (ITM) în urma controalelor efectuate, unii angajatori profită de lipsa de informare a viitorilor angajați și se folosesc de munca acestora în afara cadrului legal, sub pretextul verificării aptitudinilor. Citește articolul
Este esențial pentru acest departament să știe cum să colaboreze corect cu reprezentanții angajaților, ce rol au aceștia în deciziile importante (cum ar fi concedierile sau regulamentul intern) și cum să le respecte drepturile, pentru a gestiona eficient relația cu personalul.
Reprezentanții angajaților acționează în limitele mandatului oferit de angajații care i-au ales. Spre deosebire de sindicate, reprezentanții nu pot fi alături de angajați în anumite contexte și nu pot iniția acțiuni în instanță pentru angajați. Citește articolul
Departamentul de HR este direct implicat în gestionarea angajaților, inclusiv a salariilor acestora. Ei trebuie să știe cum să aplice corect popririle, ce se întâmplă când un angajat își schimbă locul de muncă și cum să comunice cu alte instituții pe tema datoriilor salariale.
Odată instituită, poprirea, care este, de fapt, un mod de executare silită, se aplică în continuare, chiar dacă datornicul a schimbat firma la care lucrează sau a ieșit la pensie. În astfel de cazuri, actele privind stabilirea popririi trebuie să ajungă la noul angajator sau, după caz, la casa de pensii competentă. Citește articolul
Chiar dacă este vorba de pensii publice, deciziile legate de sistemul de pensii pot influența așteptările angajaților și planurile lor de viitor, ceea ce este important pentru comunicarea internă și pentru înțelegerea contextului social.
Printr-un document emis recent, Avocatul Poporului a explicat că nu va sesiza Curtea Constituțională în legătură cu petițiile privind înghețarea punctului de referință pentru pensii, stipulată în OUG 156/2024. Instituția consideră că Guvernul poate emite ordonanțe de urgență pentru a răspunde unor crize economice, justificând astfel măsurile luate pentru menținerea stabilității macroeconomice și respectarea angajamentelor fiscale față de Uniunea Europeană (UE). Avocatul Poporului a subliniat că Parlamentul este responsabil să dezbată și să decidă asupra oportunității ordonanței, recomandând celor interesați să se implice prin reprezentanții lor în acest proces legislativ. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct vizat, deoarece noile reguli fiscale modifică modul de impozitare pentru salariile anumitor angajați (cum ar fi cei din cercetare sau persoanele cu dizabilități), influențând calculul salariilor nete și al beneficiilor.
Intrarea în anul 2025 a venit la pachet cu o reducere consistentă a categoriilor de persoane fizice ce beneficiază de scutirea de impozit pe venit, după eliminarea facilității pentru salariații din domeniile IT, construcții și agroalimentar. Citește articolul
Departamentul de HR este direct interesat de acest program pentru a recruta tineri, a le gestiona contractele de ucenicie, a planifica procesul de învățare și a se asigura că ucenicii se integrează bine în echipă.
Ministerul Muncii a lansat programul „START - Investește în calificare pentru viitor!”, destinat tinerilor sub 30 de ani, oferind oportunități sub formă de ucenicii plătite și subvenții pentru angajatori. Finanțat cu 30 de milioane de euro din fonduri europene și naționale, programul sprijină integrarea profesională și dezvoltarea competențelor tinerilor, în conformitate cu Legea nr. 279/2005. Angajatorii care participă beneficiază de o subvenție de 2.250 lei/lună pentru fiecare ucenic, sprijinind astfel formarea și angajarea unei forțe de muncă bine pregătite. Ucenicii primesc un salariu de bază cel puțin egal cu salariul minim pe economie și, la finalul programului, un certificat de calificare recunoscut pe piața muncii. Citește articolul
Este interesat de modul în care noile reguli de TVA afectează decontarea cheltuielilor făcute de angajați, cum ar fi cele din deplasări, și politicile interne legate de acestea.
Așa cum ne-au obișnuit autoritățile în ultimii ani, domeniul TVA-ului a fost în „topul” noutăților fiscale și în cursul lui 2024. De la modificări privind cotele de TVA la apariția sistemului e-TVA sau de la modificări legate de obligațiile declarative la noi fapte penale, contribuabilii au trecut în noul an cu un „bagaj” consistent de schimbări. Pe deasupra, inclusiv jurisprudența în domeniul TVA-ului s-a îmbogățit semnificativ. Iată principalele chestiuni de interes: Citește articolul
Pentru a putea informa și sprijini angajații cu privire la modalitatea de obținere a dispozitivelor medicale prin asigurările de sănătate de stat, un aspect important al bunăstării lor.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a publicat recent o nouă ediție a unui ghid ce conține o serie de informații utile asiguraților și nu numai. Potrivit documentului, persoanele asigurate au dreptul la mai multe dispozitive medicale, ele acordându-se în baza unei prescripții medicale eliberate de un medic. Citește articolul
Acest departament gestionează relațiile cu angajații, comunicarea internă, prevenirea conflictelor și asigurarea unui mediu de lucru eficient și pozitiv.
Despre reprezentanții salariaților vorbim nu doar în contextul unor negocieri colective și, deși e opțiunea angajaților dacă își aleg sau nu una sau câteva voci să-i reprezinte, este de fapt și în interesul angajatorului ca reprezentanții să existe, mai ales pentru că nivelul de sindicalizare la noi în țară este unul foarte scăzut. În situații care necesită consultare, precum restructurările sau transferurile de întreprindere, reprezentanții pot asigura o comunicare eficientă și conformă cu cerințele legale, evitându-se astfel dificultățile logistice și costurile asociate comunicării individuale cu un număr mare de angajați. Există însă și alte beneficii pentru angajator, precum îmbunătățirea brandului sau încurajarea inovației. Citește articolul