avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 645 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM

Concediu de îngrijitor: Șapte lucruri pe care trebuie să le știe angajatorii în 2025

Departamentul de HR gestionează direct angajații și concediile acestora. Această informație este esențială pentru a ști cum să proceseze cererile de concediu de îngrijitor, ce documente sunt necesare și ce drepturi au angajații.

Cristina Iacob în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
25 Ianuarie 2025 | 1 | 3571 | Timp de citire: 4 min.

Concediul de îngrijitor, reglementat în Codul muncii din 2022, oferă salariaților posibilitatea de a acorda îngrijire sau sprijin unei rude sau unei persoane care locuiește în aceeași gospodărie, aflate într-o situație medicală gravă. Acest drept, de cinci zile lucrătoare pe an, reprezintă un concediu remunerat, iar angajatorii sunt obligați să îl acorde conform legislației. Iată toate detaliile referitoare la condițiile de acordare, documentele necesare și afecțiunile care justifică acest tip de concediu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CSRD și ESRS, noua eră a raportării corporative. Scurt ghid pentru companii

Se ocupă de cum sunt respectate drepturile angajaților și condițiile de muncă, care sunt parte din informațiile sociale ce trebuie raportate despre sustenabilitate.

PwC România în Contabil și fiscal
25 Ianuarie 2025 | 1280 | Timp de citire: 5 min.

Directiva UE privind raportarea durabilității corporative (CSRD) revoluționează modul în care companiile își comunică impactul asupra mediului și societății. Alături de Standardele Europene de Raportare a Sustenabilității (ESRS), CSRD impune noi cerințe de raportare, oferind o imagine completă a performanței unei companii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce reguli se aplică, la început de 2025, în legătură cu pensiile private

Departamentul de Resurse Umane gestionează beneficiile oferite angajaților, cum ar fi pensiile ocupaționale, și trebuie să cunoască modul de funcționare a contribuțiilor la pensiile private obligatorii.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
25 Ianuarie 2025 | 10575 | Timp de citire: 2 min.

În domeniul pensiilor private au apărut, atât pe parcursul anului încheiat recent, dar și la începutul acestui an, mai multe schimbări. Pensii private sunt considerate cele administrate privat (Pilonul II), cele facultative (Pilonul III), cât și cele ocupaționale (Pilonul IV). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Coasigurat în 2025: Cum poți beneficia gratis de asigurare la sănătate dacă te ia cineva în întreținere

Acest departament are nevoie de aceste informații pentru a ghida angajații în procesul de asigurare la sănătate a membrilor familiei lor (soț/soție, părinți) și pentru a ști ce documente trebuie solicitate angajatului pentru a facilita acest proces.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
25 Ianuarie 2025 | 10 | 131309 | Timp de citire: 2 min.

În România, anumite categorii de persoane pot accesa servicii medicale gratuite în calitate de asigurat, fără a plăti contribuții. Află ce presupune statutul de coasigurat și care sunt pașii necesari pentru a-l obține. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fonduri nerambursabile disponibile curând în regiunea București-Ilfov pentru microîntreprinderi și IMM-uri: Trei programe interesante

Articolul menționează finanțare pentru instruirea personalului pentru operarea sistemelor IT și achiziția de echipamente mobile pentru angajați, aspecte de interes pentru departamentul de Resurse Umane.

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
25 Ianuarie 2025 | 3749 | Timp de citire: 3 min.

Microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii (IMM) din regiunea București-Ilfov vor putea accesa, în următoarea perioadă, fonduri nerambursabile în valoare totală de peste 82 de milioane de euro pentru investiții tehnologice, precum și digitalizarea activităților proprii. Finanțările sunt alocate prin intermediul a trei programe de finanțare gestionate de Agenția pentru Dezvoltare Regională București-Ilfov (ADRBI), începând cu 3 februarie 2025. Antreprenorii din regiunea București-Ilfov se vor putea orienta către trei programe diferite de finanțare pentru dezvoltarea propriilor afaceri, astfel: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Plecarea din România și rezidența fiscală: Ce trebuie să știi, la plecarea din țară, despre chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice

Departamentul de Resurse Umane va găsi util acest articol pentru că îi ajută să înțeleagă cum este afectată situația fiscală a angajaților care pleacă să lucreze în străinătate pentru perioade lungi. Este important pentru administrarea corectă a contractelor de muncă, a salariilor și a beneficiilor pentru expați sau angajați aflați în misiune internațională.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
24 Ianuarie 2025 | 2161 | Timp de citire: 3 min.

Un prim aspect important de reținut este acela că, în conformitate cu dispozițiile capitolului IV din Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 1.099/2016, s-au stabilit elementele care atestă rezidenţa în România sau în statul străin, potrivit convenţiei de evitare a dublei impuneri, respectiv Codului fiscal, după caz, precum și stabilirea rezidenţei de către organul fiscal central competent la momentul plecării persoanelor fizice din România. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Azi este zi liberă pentru angajați. Ce obligații au angajatorii

Acest departament gestionează salariații și trebuie să știe cum să planifice programul de lucru, să acorde zilele libere sau compensațiile financiare corecte pentru munca prestată în sărbătorile legale, conform legii.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
24 Ianuarie 2025 | 2297 | Timp de citire: 1 min.

Astăzi, salariații din România au liber cu ocazia Zilei Unirii Principatelor Române. Cei care lucrează în această zi trebuie să știe că au dreptul la compensare fie prin timp liber, fie, dacă acest lucru nu este posibil, printr-un spor salarial de cel puțin 100%, conform prevederilor din Codul muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regulamentul intern poate fi cheia pentru un mediu de muncă eficient și sigur. Cu toate astea, e adesea bifat ca simplă formalitate

Departamentul de HR este cel care creează, gestionează și comunică regulamentul intern angajaților, deoarece acesta stabilește drepturile, obligațiile și regulile de conduită la locul de muncă.

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Ianuarie 2025 | 1070 | Timp de citire: 3 min.

Regulamentul intern nu este doar un „simplu” set de reguli și proceduri sau o obligație pe care, pentru a se proteja de amenzi, angajatorii trebuie să o bifeze formal, ci reprezintă chiar baza unei colaborări eficiente și armonioase în cadrul organizației. Dincolo de obligația angajatorului de a întocmi regulamentul intern, prevăzută explicit de Codul muncii, consultarea lucrătorilor este un alt aspect important în acest proces, iar în final angajatorul trebuie să se asigure că fiecare lucrător a intrat în posesia regulamentului intern și cunoaște dispozițiile acestuia. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Investițiile străine în 2025: Executivii din multinaționale se străduiesc să atragă investiții mai mari în România, dar au o misiune dificilă, spun specialiștii

Informațiile despre previziunile directorilor financiari privind scăderea sau stagnarea numărului de angajați sunt esențiale pentru planificarea forței de muncă, a recrutărilor și a strategiilor de personal.

avocatnet.ro în Taxe și impozite
23 Ianuarie 2025 | 775 | Timp de citire: 3 min.

Cu toate că executivii din multinaționale se străduiesc să atragă investiții mai mari pentru filialele din România, aceștia întâmpină dificultăți nu doar din cauza războiului din Ucraina, ci și din cauza deciziilor guvernamentale (în special în zona fiscală). În aceste condiții, specialiștii de la Deloitte România spun că este greu de crezut că investitorii străini ar putea avea planuri noi pentru 2025 și că tot actorii prezenți de mulți ani aici vor fi în prim-plan. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Realități de pe piața muncii: Angajații vin cu pixuri și hârtie de acasă ca să aibă cu ce lucra. Responsabilitatea angajatorului în asigurarea resurselor necesare și protecția drepturilor lucrătorilor

Acest departament se ocupă de bunăstarea angajaților, de asigurarea condițiilor optime de muncă și de respectarea drepturilor acestora, pentru a menține un moral bun și productivitate.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
23 Ianuarie 2025 | 759 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii trebuie să fie conștienți de obligațiile lor legale, dar și morale, printre care cea de a furniza toate resursele necesare pentru ca lucrătorii să își poată desfășura activitatea în condiții optime. Este imperativ ca lucrătorii să nu fie obligați să suporte, sub nicio formă, costuri sau alte prejudicii legate de activitatea lor profesională.

Citește articolul