Acest departament se ocupă de angajați, de la angajare și contracte de muncă la distanță, la gestionarea programului de lucru, a orelor suplimentare și a bunăstării lor, asigurându-se că relația de muncă este corectă și eficientă.
În contextul actual, tot mai mulți angajatori doresc să revină la forma clasică de muncă la birou, după o perioadă prelungită de telemuncă impusă de pandemie, semnalul fiind dat în mare măsură de marile corporații, dintre care unele sunt prezente și în România, însă fenomenul „întoarcerii forțate la birou” se amplifică și, astfel, apar diverse tensiuni, uneori chiar veritabile conflicte în legătură cu acest aspect. Cu toate astea, telemunca a demonstrat numeroase avantaje, atât pentru lucrători, cât și pentru angajatori, devenind o opțiune viabilă pentru multe companii. În acest sens, este esențial ca angajatorii și telesalariații să fie bine informați și să respecte prevederile legale în vigoare, pentru a asigura o tranziție lină și eficientă, dacă este cazul. La început de 2025, am decis că merită reluate în detaliu anumite aspecte esențiale legate de telemuncă: Citește articolul
Face referire la obligația de a verifica la angajare persoanele care vor avea roluri importante în aplicarea legislației privind prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului.
Imperativul remedierii deficiențelor identificate de Comitetul Moneyval în mai 2023 și al alinierii legislației naționale la standardele internaționale și europene sunt motivele-cheie care au condus recent la inițierea unor schimbări importante privind legislația în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului. Astfel, pentru protejarea economiei și întărirea cooperării internaționale, este esențial ca România să elimine vulnerabilitățile în domeniu, identificate pentru perioada 2017-2021, și să își consolideze cadrul legal și mecanismele de supraveghere. Citește articolul
Departamentul de HR gestionează relația cu angajații și trebuie să știe exact cum să acționeze atunci când o angajată anunță că este însărcinată: ce documente să ceară, ce drepturi are angajata (concedii, pauze, program modificat) și ce pași trebuie urmați conform legii.
Salariatele care doresc să beneficieze de drepturi suplimentare la locul de muncă trebuie să își informeze „în scris” angajatorul despre starea lor de graviditate. Notificarea scrisă nu doar că le asigură accesul la beneficii, dar le oferă și protecție pe perioada sarcinii. În urma acestei informări, angajatorii au obligația de a respecta anumite reglementări, iar nerespectarea acestora poate atrage amenzi de până la 5.000 de lei. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu zilele libere legale și cum se gestionează compensațiile pentru munca în aceste zile. De asemenea, informațiile despre detașările angajaților în străinătate sunt esențiale pentru a gestiona corect contractele și drepturile acestora.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Pentru a informa angajații despre aceste tipuri de înșelăciuni și a-i proteja de riscurile personale și profesionale, mai ales dacă folosesc dispozitive personale pentru muncă.
O metodă de înșelăciune se folosește zilele acestea, ea răspândindu-se rapid prin intermediul aplicațiilor de mesagerie, după cum atenționează Poliția Română. Concret, se solicită, printr-un mesaj, exprimarea unui vot online în cadrul unui concurs, iar când vrea să-i dea curs, victima este redirecționată către website-ul aplicației de mesagerie, astfel încât autorii înșelătoriei să poată prelua controlul contului pe care victima îl are în aplicația de mesagerie, ulterior aceștia solicitând persoanelor din agendă, în numele victimei, diverse sume sub formă de împrumut. Citește articolul
Gestionarea angajaților, crearea de politici interne despre comportamentul la locul de muncă și organizarea instruirilor anuale privind hărțuirea sunt sarcini directe ale acestui departament.
Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă trebuie să fie pusă la dispoziția tuturor angajaților, să fie accesibilă acestora oricând și să fie însoțită de instruiri anuale privind prevenirea hărțuirii. Comparând cu regulamentul intern, metodologia privind hărțuirea nu necesită consultarea angajaților înainte de a fi adoptată sau modificată. Citește articolul
Datele alegerilor sunt importante pentru a planifica programul de lucru, concediile angajaților și pentru a se asigura că aceștia își pot exercita dreptul la vot, respectând legislația muncii.
Deoarece primul tur al alegerilor prezidențiale din țara noastră, ce a avut loc în noiembrie 2024, a fost anulat de Curtea Constituțională a României (CCR), iar acum întreg procesul electoral trebuie reluat de la zero, Guvernul a stabilit, printr-o hotărâre oficializată joi, că data în care românii vor fi chemați la urne pentru a-și alege președintele este 4 mai 2025. Citește articolul
Articolul este crucial pentru gestionarea angajaților în telemuncă, abordând aspecte precum redactarea contractelor, răspunderea la solicitările angajaților și respectarea normelor de muncă la distanță sau în sistem hibrid.
În contextul actual, tot mai mulți angajatori doresc să revină la forma clasică de muncă la birou, după o perioadă prelungită de telemuncă impusă de pandemie, semnalul fiind dat în mare măsură de marile corporații, dintre care unele sunt prezente și în România, însă fenomenul „întoarcerii forțate la birou” se amplifică și, astfel, apar diverse tensiuni, uneori chiar veritabile conflicte în legătură cu acest aspect. Cu toate astea, telemunca a demonstrat numeroase avantaje, atât pentru lucrători, cât și pentru angajatori, devenind o opțiune viabilă pentru multe companii. În acest sens, este esențial ca angajatorii și telesalariații să fie bine informați și să respecte prevederile legale în vigoare, pentru a asigura o tranziție lină și eficientă, dacă este cazul. La început de 2025, am decis că merită reluate în detaliu anumite aspecte esențiale legate de telemuncă: Citește articolul
Acest departament gestionează beneficiile pentru angajați. Articolul oferă informații esențiale despre cine este eligibil pentru tichete de creșă, cum se solicită, ce documente sunt necesare și cum trebuie integrate aceste prevederi în politicile interne ale companiei (regulamentul intern sau contractul colectiv de muncă).
Tichetele de creșă sunt bilete de valoare acordate lunar angajaților, având scopul de a acoperi parțial sau integral taxele de creșă sau servicii de educație timpurie antepreșcolară. Acestea sunt disponibile doar în format electronic, pot fi utilizate exclusiv pentru achitarea taxelor la creșa copilului, iar, din octombrie 2024, plafonul de acordare al acestora este de 660 lei lunar. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de câți muncitori străini pot fi aduși în țară și cum, pentru a-și planifica angajările și a acoperi locurile de muncă libere.
Pentru anul 2025, România va avea un contingent de 100.000 de lucrători străini nou-admiși pe piața forței de muncă, ca răspuns la deficitul major de forță de muncă generat de emigrarea masivă și tendințele demografice negative. Guvernul a adoptat azi hotărârea ce prevede, practic, același contingent ca anul precedent. Citește articolul