avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 645 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM

De unde pornesc situațiile conflictuale legate de telemuncă? Să vorbim, din nou, despre esența acesteia - partea a II-a

Acest departament se ocupă de angajați, de la angajare și contracte de muncă la distanță, la gestionarea programului de lucru, a orelor suplimentare și a bunăstării lor, asigurându-se că relația de muncă este corectă și eficientă.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
20 Ianuarie 2025 | 759 | Timp de citire: 8 min.

În contextul actual, tot mai mulți angajatori doresc să revină la forma clasică de muncă la birou, după o perioadă prelungită de telemuncă impusă de pandemie, semnalul fiind dat în mare măsură de marile corporații, dintre care unele sunt prezente și în România, însă fenomenul „întoarcerii forțate la birou” se amplifică și, astfel, apar diverse tensiuni, uneori chiar veritabile conflicte în legătură cu acest aspect. Cu toate astea, telemunca a demonstrat numeroase avantaje, atât pentru lucrători, cât și pentru angajatori, devenind o opțiune viabilă pentru multe companii. În acest sens, este esențial ca angajatorii și telesalariații să fie bine informați și să respecte prevederile legale în vigoare, pentru a asigura o tranziție lină și eficientă, dacă este cazul. La început de 2025, am decis că merită reluate în detaliu anumite aspecte esențiale legate de telemuncă: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Reforma Legii 129/2019: Măsuri suplimentare pentru combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului

Face referire la obligația de a verifica la angajare persoanele care vor avea roluri importante în aplicarea legislației privind prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului.

Baciu Partners în Aspecte juridice
20 Ianuarie 2025 | 1778 | Timp de citire: 6 min.

Imperativul remedierii deficiențelor identificate de Comitetul Moneyval în mai 2023 și al alinierii legislației naționale la standardele internaționale și europene sunt motivele-cheie care au condus recent la inițierea unor schimbări importante privind legislația în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului. Astfel, pentru protejarea economiei și întărirea cooperării internaționale, este esențial ca România să elimine vulnerabilitățile în domeniu, identificate pentru perioada 2017-2021, și să își consolideze cadrul legal și mecanismele de supraveghere. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Protecția maternității la locul de muncă: De ce ar trebui să notifici angajatorul privind starea de graviditate

Departamentul de HR gestionează relația cu angajații și trebuie să știe exact cum să acționeze atunci când o angajată anunță că este însărcinată: ce documente să ceară, ce drepturi are angajata (concedii, pauze, program modificat) și ce pași trebuie urmați conform legii.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
20 Ianuarie 2025 | 1 | 2706 | Timp de citire: 2 min.

Salariatele care doresc să beneficieze de drepturi suplimentare la locul de muncă trebuie să își informeze „în scris” angajatorul despre starea lor de graviditate. Notificarea scrisă nu doar că le asigură accesul la beneficii, dar le oferă și protecție pe perioada sarcinii. În urma acestei informări, angajatorii au obligația de a respecta anumite reglementări, iar nerespectarea acestora poate atrage amenzi de până la 5.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 20 - 26 ianuarie 2025

Acest departament trebuie să fie la curent cu zilele libere legale și cum se gestionează compensațiile pentru munca în aceste zile. De asemenea, informațiile despre detașările angajaților în străinătate sunt esențiale pentru a gestiona corect contractele și drepturile acestora.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
20 Ianuarie 2025 | 456 | Timp de citire: 1 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Poliția Română atenționează asupra unei noi metode de înșelăciune: Solicitarea de acordare a unui vot în cadrul unui concurs online

Pentru a informa angajații despre aceste tipuri de înșelăciuni și a-i proteja de riscurile personale și profesionale, mai ales dacă folosesc dispozitive personale pentru muncă.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
18 Ianuarie 2025 | 2020 | Timp de citire: 3 min.

O metodă de înșelăciune se folosește zilele acestea, ea răspândindu-se rapid prin intermediul aplicațiilor de mesagerie, după cum atenționează Poliția Română. Concret, se solicită, printr-un mesaj, exprimarea unui vot online în cadrul unui concurs, iar când vrea să-i dea curs, victima este redirecționată către website-ul aplicației de mesagerie, astfel încât autorii înșelătoriei să poată prelua controlul contului pe care victima îl are în aplicația de mesagerie, ulterior aceștia solicitând persoanelor din agendă, în numele victimei, diverse sume sub formă de împrumut. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Anual, angajatorii trebuie să facă instruiri pe metodologia privind hărțuirea la locul de muncă, pentru a face prevederile sale înțelese de angajați

Gestionarea angajaților, crearea de politici interne despre comportamentul la locul de muncă și organizarea instruirilor anuale privind hărțuirea sunt sarcini directe ale acestui departament.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2025 | 1 | 7573 | Timp de citire: 2 min.

Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă trebuie să fie pusă la dispoziția tuturor angajaților, să fie accesibilă acestora oricând și să fie însoțită de instruiri anuale privind prevenirea hărțuirii. Comparând cu regulamentul intern, metodologia privind hărțuirea nu necesită consultarea angajaților înainte de a fi adoptată sau modificată. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Alegerile prezidențiale din 2025 vor avea loc în mai

Datele alegerilor sunt importante pentru a planifica programul de lucru, concediile angajaților și pentru a se asigura că aceștia își pot exercita dreptul la vot, respectând legislația muncii.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
17 Ianuarie 2025 | 3885 | Timp de citire: 1 min.

Deoarece primul tur al alegerilor prezidențiale din țara noastră, ce a avut loc în noiembrie 2024, a fost anulat de Curtea Constituțională a României (CCR), iar acum întreg procesul electoral trebuie reluat de la zero, Guvernul a stabilit, printr-o hotărâre oficializată joi, că data în care românii vor fi chemați la urne pentru a-și alege președintele este 4 mai 2025. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De unde pornesc situațiile conflictuale legate de telemuncă? Să vorbim, din nou, despre esența acesteia - partea I

Articolul este crucial pentru gestionarea angajaților în telemuncă, abordând aspecte precum redactarea contractelor, răspunderea la solicitările angajaților și respectarea normelor de muncă la distanță sau în sistem hibrid.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
17 Ianuarie 2025 | 1169 | Timp de citire: 6 min.

În contextul actual, tot mai mulți angajatori doresc să revină la forma clasică de muncă la birou, după o perioadă prelungită de telemuncă impusă de pandemie, semnalul fiind dat în mare măsură de marile corporații, dintre care unele sunt prezente și în România, însă fenomenul „întoarcerii forțate la birou” se amplifică și, astfel, apar diverse tensiuni, uneori chiar veritabile conflicte în legătură cu acest aspect. Cu toate astea, telemunca a demonstrat numeroase avantaje, atât pentru lucrători, cât și pentru angajatori, devenind o opțiune viabilă pentru multe companii. În acest sens, este esențial ca angajatorii și telesalariații să fie bine informați și să respecte prevederile legale în vigoare, pentru a asigura o tranziție lină și eficientă, dacă este cazul. La început de 2025, am decis că merită reluate în detaliu anumite aspecte esențiale legate de telemuncă: Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ce trebuie să știi despre acordarea tichetelor de creșă în 2025

Acest departament gestionează beneficiile pentru angajați. Articolul oferă informații esențiale despre cine este eligibil pentru tichete de creșă, cum se solicită, ce documente sunt necesare și cum trebuie integrate aceste prevederi în politicile interne ale companiei (regulamentul intern sau contractul colectiv de muncă).

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2025 | 5988 | Timp de citire: 5 min.

Tichetele de creșă sunt bilete de valoare acordate lunar angajaților, având scopul de a acoperi parțial sau integral taxele de creșă sau servicii de educație timpurie antepreșcolară. Acestea sunt disponibile doar în format electronic, pot fi utilizate exclusiv pentru achitarea taxelor la creșa copilului, iar, din octombrie 2024, plafonul de acordare al acestora este de 660 lei lunar. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Contingentul de lucrători străini pentru 2025 este de 100.000

Acest departament este direct interesat de câți muncitori străini pot fi aduși în țară și cum, pentru a-și planifica angajările și a acoperi locurile de muncă libere.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
16 Ianuarie 2025 | 2600 | Timp de citire: 2 min.

Pentru anul 2025, România va avea un contingent de 100.000 de lucrători străini nou-admiși pe piața forței de muncă, ca răspuns la deficitul major de forță de muncă generat de emigrarea masivă și tendințele demografice negative. Guvernul a adoptat azi hotărârea ce prevede, practic, același contingent ca anul precedent. Citește articolul