avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 645 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES GRATUIT

Alegeri prezidențiale 2025: Cu cât vor fi plătiți membrii comisiilor electorale la scrutinul din mai

Acest departament este interesat de cum sunt plătite persoanele implicate în alegeri, ce beneficii primesc (cum ar fi zilele libere plătite) și cum sunt afectate salariile lor obișnuite în timpul acestei activități. Este important pentru a gestiona personalul și a răspunde la întrebările angajaților despre aceste aspecte.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
22 Ianuarie 2025 | 4 | 39126 | Timp de citire: 2 min.

În perspectiva alegerilor prezidențiale din anul 2025, organizate în mai, Guvernul a decis ca răsplata eforturilor celor care asigură buna desfășurare a procesului electoral în cadrul secțiilor de votare să fie mai mică cu 25% decât la runda de vot anterioară. De la președinți de birouri electorale până la operatori de calculator, toți cei implicați vor primi indemnizații zilnice pentru munca lor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Importanța predictibilității programului de muncă și ce se întâmplă când aplicăm legea selectiv

Acest departament se ocupă direct cu angajații, de la angajare până la plecare. Articolul le oferă informații importante despre cum să stabilească și să gestioneze programul de lucru al angajaților, negocierea acestuia și evitarea conflictelor, astfel încât toată lumea să fie mulțumită și legea să fie respectată.

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 Ianuarie 2025 | 1755 | Timp de citire: 4 min.

Pe lângă regula generală privind timpul de muncă zilnic, care, de fapt, reprezintă și un drept fundamental și constituțional, programul de muncă sau repartizarea timpului de muncă are o importanță deosebită și a devenit un subiect de interes major în contextul actual al pieței muncii și al legislației în zona aceasta. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Acordarea voucherelor de vacanță pentru angajații din mediul privat în 2025

Pentru a ști cum să ofere corect voucherele de vacanță angajaților, ce sume maxime se pot acorda și ce alte beneficii nu se mai pot cumula.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
22 Ianuarie 2025 | 5836 | Timp de citire: 2 min.

Voucherele de vacanță în mediul privat, deși reglementate printr-o lege din 2018, se acordă în prezent potrivit aceluiași act normativ ce vizează și voucherele pentru bugetari. Ordonanța cu pricina stabilește un plafon de acordare a voucherelor anual, iar angajații care beneficiază de acestea, cu regimul fiscal aferent, nu pot beneficia și de alte avantaje similare însoțite de beneficii fiscale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Care este valoarea indemnizației pentru titlul științific de doctor în acest an și cum poate fi ea obținută

Acest articol este esențial pentru departamentul de Resurse Umane, deoarece explică în detaliu o indemnizație specifică acordată angajaților care dețin titlul de doctor. Oferă informații despre condițiile de eligibilitate, cum ar fi activarea în domeniul doctoratului și atribuții specifice în fișa postului, precum și despre procesul de solicitare și documentele necesare. Aceste detalii sunt cruciale pentru calcularea corectă a salariilor, gestionarea beneficiilor angajaților și asigurarea conformității cu reglementările de muncă.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
21 Ianuarie 2025 | 4 | 12738 | Timp de citire: 3 min.

Conform legislației, salariații cu titlul științific de doctor au dreptul o indemnizație lunară de 50% din salariul minim brut pe țară, dacă activează în domeniul respectiv și își aduc o contribuție importantă. Indemnizația nu este inclusă în calculul limitei sporurilor acordabile lunar, iar personalul didactic trebuie să aleagă între indemnizația de doctorat și echivalarea cu gradul didactic I. Cu toate acestea, o succesiune de plafonări ale valorii acestei indemnizații au făcut ca beneficiarii dreptului în discuție să încaseze, de fapt, mai puțin de jumătate din suma la care ar avea dreptul. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Contribuția la fondul de handicap: La ce ar trebui să fie atenți angajatorii ca să evite problemele la controalele ANAF

Acest departament se ocupă cu angajarea și gestionarea personalului, inclusiv cu respectarea cotelor de angajare pentru persoane cu dizabilități și cu păstrarea documentelor necesare.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Ianuarie 2025 | 1 | 9536 | Timp de citire: 2 min.

Ca să evite problemele la eventualele controale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), angajatorii ar trebui să fie atenți la unele aspecte legate de contribuția la fondul de handicap, atenționează specialiștii de la EY România. Contribuția la fondul de handicap s-a numărat printre principalele chestiuni verificate de inspectorii ANAF în 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Absențe pentru situații neprevăzute: Care sunt drepturile și obligațiile în privința acordării liberelor în 2025

Acest departament este esențial pentru că gestionează prezența, absențele și programul angajaților. Articolul oferă instrucțiuni clare despre cum să gestioneze corect aceste zile libere neprevăzute, de la cerere la recuperare și plată, asigurând o bună relație cu angajații.

Cristina Iacob în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
21 Ianuarie 2025 | 1 | 3427 | Timp de citire: 2 min.

Salariații pot beneficia de până la zece zile de absență plătite anual pentru situații neprevăzute, fără a fi necesare dovezi. Deși remunerate, aceste zile trebuie recuperate prin acord cu angajatorul. Este important de știut că aceste absențe nu suspendă contractul de muncă și că recuperarea lor nu este considerată muncă suplimentară. Citește articolul

ACCES GRATUIT
LIVE.AVOCATNET.RO

De la ora 11.00, urmărește live, pe avocatnet.ro, evenimentul „Detașări transfrontaliere - abordarea aspectelor practice ale detașărilor în UE și în state terțe”

Este departamentul responsabil cu tot ce ține de angajați, inclusiv gestionarea și sprijinul celor care merg să lucreze în străinătate, de la documente la condiții de muncă.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
21 Ianuarie 2025 | 493 | Timp de citire: 1 min.

În contextul unor controale din ce în ce mai riguroase din partea autorităților fiscale și de muncă, gestionarea corectă a detașărilor este crucială pentru a evita riscuri financiare semnificative și pentru a asigura conformitatea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

GDPR: Utilizarea corectă a e-mailului în contextul protecției datelor personale

HR-ul se ocupă cu datele personale ale angajaților și trebuie să se asigure că aceștia sunt instruiți corect despre cum să gestioneze datele clienților și ale colegilor, pentru a evita greșeli care pot duce la amenzi.

Cristian Stanescu în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
20 Ianuarie 2025 | 2 | 1967 | Timp de citire: 3 min.

Unul dintre cele mai uzitate și, aparent, inofensive instrumente folosite în desfășurarea activității unei companii este e-mailul. Însă, din punct de vedere al respectării datelor cu caracter personal, utilizarea sa fără a ține cont de o serie de aspecte legate de confidențialitatea datelor vehiculate se poate solda cu amenzi serioase. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 13 - 19 ianuarie 2025

Acest departament este direct afectat de regulile privind angajarea lucrătorilor străini și de stabilirea zilelor libere, deoarece acestea influențează planificarea personalului și a programului de lucru.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
20 Ianuarie 2025 | 1159 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 13 - 19 ianuarie 2025. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Majorarea salariilor minime după 24 de luni - ce trebuie să știe angajatorii în 2025

Responsabilii de HR trebuie să știe exact cum să gestioneze salariile angajaților, mai ales când legea impune măriri după o anumită perioadă, și cum să facă actele adiționale și modificările în sistem.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
20 Ianuarie 2025 | 3 | 9340 | Timp de citire: 4 min.

Codul muncii prevede că salariul de bază minim brut pe țară poate fi acordat unui angajat pentru o perioadă maximă de 24 de luni de la încheierea contractului individual de muncă, după care angajatorul este obligat să ofere un salariu superior acestuia. Modificările aduse anul trecut Codului muncii nu au adus clarificări semnificative, menținând obligația angajatorilor de a majora salariul minim stabilit prin hotărâre de Guvern (HG). În ce măsură se aplică obligația și altor salarii minime stabilite prin acte normative diferite și cu cât ar trebui majorate salariile, precum și care e sancțiunea dacă angajatorii nu se achită de obligație sunt câteva dintre aspectele pe care le-am atins în materialul de azi. Citește articolul