Chiar dacă se referă la persoane fizice, aceste schimbări pot afecta modul în care sunt încadrați și plătiți consultanții sau colaboratorii externi și pot oferi informații utile angajaților despre propriile lor obligații fiscale, în special cele legate de contribuțiile sociale.
Versiunea nouă a declarației unice, ce este folosită în 2025 de PFA-uri, a fost oficializată recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), iar versiunea pentru depunere online a fost pusă deja la dispoziție. Astfel, formularul 212 este folosit în 2025 strict pentru a definitiva veniturile și taxele pentru anul 2024, fără a se mai face estimări pentru 2025. În aceste condiții, formularul poate fi completat și depus la ANAF. Citește articolul
Este esențial pentru HR deoarece directiva vizează salariile minime. Orice decizie legată de această directivă, chiar și o posibilă anulare, afectează modul în care sunt stabilite salariile angajaților și planurile de compensații.
Pe 18 ianuarie 2023, Regatul Danemarcei a introdus o acțiune la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) împotriva Parlamentului European și a Consiliului Uniunii Europene, solicitând anularea Directivei (UE) 2022/2041, care reglementează salariile minime adecvate în Uniunea Europeană. Această cerere a fost formulată în contextul unei dispute legate de competențele Uniunii Europene în stabilirea normelor privind salariile. Într-o opinie remisă azi, Avocatul General CJUE Emiliou arată că există temeiuri solide pentru anularea ei. Iată care sunt acelea: Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legate de salarii, taxe pe salarii, beneficii pentru angajați și concedii medicale, pentru a calcula corect salariile, a gestiona beneficiile și a se asigura că firma respectă legile muncii și obligațiile către angajați.
În cursul anului 2024 au apărut multiple noutăți importante din domeniul taxelor care au o legătură directă cu angajatorii. Dacă unele dintre ele vizează TVA-ul, majoritatea vizează taxele salariale plătite de firme pentru angajații lor. Iată ce este bine de reținut: Citește articolul
Departamentul are nevoie de aceste informații pentru a înțelege și aplica regulile privind conflictul de interese pentru angajați, pentru a preveni situațiile neetice și pentru a gestiona personalul conform legii.
Din 12 ianuarie se aplică un nou Cod silvic, ce stabilește, printre altele, că orice persoană are acces liber în păduri fie pe jos, fie cu bicicleta și că drumurile forestiere trebuie monitorizate video. În plus, au fost stabilite noi infracțiuni silvice, dar și apariția Registrului forestier național, în care vor apărea toți proprietarii de păduri. Citește articolul
Acest departament gestionează salariile, programele de formare și relațiile cu angajații, iar articolul oferă informații esențiale despre obligațiile legale și beneficiile pe termen lung legate de dezvoltarea personalului.
Legislația muncii ilustrează echilibrul esențial între drepturile angajaților și obligațiile angajatorilor, promovând, printre altele, atât limitarea acordării salariului minim astfel încât să se împiedice menținerea la un nivel salarial scăzut pentru perioade lungi de timp, cât și participarea la programe de formare profesională. Aceste reglementări subliniază importanța dezvoltării continue a competențelor angajaților, care, prin investiția angajatorului în formare, pot justifica o creștere salarială după 24 de luni. Această abordare nu doar că îmbunătățește eficiența și adaptabilitatea pe piața muncii, dar contribuie și la stabilitatea relațiilor de muncă, oferind beneficii reciproce atât angajatorilor, cât și angajaților. Citește articolul
Articolul prezintă tendințe majore pe piața muncii, ce joburi apar și dispar, și ce competențe sunt necesare. Este esențial pentru HR să știe cum să recruteze, să dezvolte angajații și să planifice forța de muncă a companiei pentru viitor.
Pe măsură ce ne îndreptăm spre 2030, piața muncii globală trece prin transformări profunde. Raportul Future of Jobs 2025, publicat de World Economic Forum, scoate la iveală tendințe-cheie care modelează viitorul locurilor de muncă, competențele necesare și strategiile adoptate de companii pentru a rămâne competitive. Transformările rapide ale pieței muncii sunt inevitabile, dar ele aduc cu sine oportunități imense pentru cei care sunt pregătiți să se adapteze. Investițiile în educație, tehnologie și sănătatea angajaților vor diferenția organizațiile reziliente de cele care doar reacționează la schimbare.
Citește articolulDepartamentul de HR trebuie să știe ce obligații și responsabilități au angajații care operează ambarcațiuni, inclusiv regulile despre consumul de alcool și siguranța pasagerilor, pentru a stabili reguli interne și programe de instruire.
Proprietarii ambarcațiunilor de agrement trebuie să știe că legislația privind contravențiile la regimul transportului maritim și pe căile navigabile interioare a fost recent modificată. O serie de contravenții, precum cele legate de nerespectarea regimului de construcție și înmatriculare a navelor, de încălcări ale siguranței navigației, poluare, probleme legate de echipaj și acte ale personalului navigant, vor fi pasibile, în curând, de amenzi considerabile. Citește articolul
Acest articol este util pentru departamentul de Resurse Umane deoarece prezintă o nouă modalitate prin care oamenii, inclusiv angajați sau potențiali angajați mai în vârstă, pot finaliza studiile obligatorii. Acest lucru este important pentru a înțelege calificările forței de muncă, pentru a sprijini dezvoltarea angajaților și pentru a identifica noi talente pe piața muncii, având în vedere că se menționează orientarea vocațională spre angajare.
Legea învățământului preuniversitar, ce se aplică din septembrie 2023, dă posibilitatea celor care au depășit cu mai mulți ani vârsta la care ar fi trebuit să urmeze învățământul obligatoriu să revină la școală pentru a-și finaliza studiile. Detaliile aplicării acestei măsuri au fost stabilite de Ministerul Educației, printr-un ordin apărut recent, ce conține, de fapt, metodologia specifică. Citește articolul
Departamentul de HR este direct interesat de articolele care discută despre statutul angajaților, beneficiile acestora (cum ar fi compensațiile pentru locuință) și modul în care schimbările legislative, chiar și în sectorul public, pot influența carierele sau condițiile de muncă. Este crucial să înțeleagă riscurile legate de lipsa de predictibilitate în legislația muncii.
Noua lege privind statutul grefierilor, în vigoare din iulie 2024, a fost declarată neconstituțională de Curtea Constituțională a României (CCR) câteva luni mai târziu. Printre altele, noua lege extindea dreptul la compensare a chiriei și la plata ratelor pentru un credit pentru locuință, sprijinind astfel angajatul în achiziționarea unei locuințe proprii. Deși a fost sesizată pe aspecte punctuale, Curtea Constituțională a declarat în ansamblu neconstituțională Legea nr. 11/2024, principala critică fiind lipsa unor dispoziții de tranziție clare și detaliate și incoerența reformei propuse. Decizia a apărut în Monitorul Oficial pe 10 ianuarie, moment de la care normele abrogate de legea declarată neconstituțională reintră în vigoare. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane (HR) este direct interesat de modificările salariului minim pe economie și de modul în care aceste schimbări afectează calculul salariilor și contribuțiile pentru angajați, atât pentru normă întreagă, cât și pentru cei cu normă parțială. Ei gestionează fișele de salarii și relația cu angajații.
Facilitatea ce constă într-o sumă netaxabilă se aplică inclusiv în cazul salariaților cu normă parțială, însă într-un mod diferit față de cum se aplică salariaților cu normă întreagă. Măsura se aplică și în 2025, așa cum a decis recent Guvernul. Astfel, pentru angajații part time, angajatorii plătesc contribuții majorate la pensii (CAS) și sănătate (CASS) ca pentru un salariu brut de 3.750 lei, nu ca pentru salariul minim brut de 4.050 lei, așa cum ar fi normal. Citește articolul