avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 639 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM

UPDATE Declarația unică ce e folosită în 2025 de PFA-uri a fost oficializată, iar versiunea electronică e disponibilă deja pentru completare și depunere. Formularul vizează doar definitivarea situației pe 2024

Chiar dacă se referă la persoane fizice, aceste schimbări pot afecta modul în care sunt încadrați și plătiți consultanții sau colaboratorii externi și pot oferi informații utile angajaților despre propriile lor obligații fiscale, în special cele legate de contribuțiile sociale.

avocatnet.ro în PFA & Profesii liberale
14 Ianuarie 2025 | 25569 | Timp de citire: 8 min.

Versiunea nouă a declarației unice, ce este folosită în 2025 de PFA-uri, a fost oficializată recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), iar versiunea pentru depunere online a fost pusă deja la dispoziție. Astfel, formularul 212 este folosit în 2025 strict pentru a definitiva veniturile și taxele pentru anul 2024, fără a se mai face estimări pentru 2025. În aceste condiții, formularul poate fi completat și depus la ANAF. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Danemarca a cerut CJUE anularea Directivei europene privind salariile minime adecvate. Avocatul general al Curții consideră că anularea acesteia în întregime ar fi justificată

Este esențial pentru HR deoarece directiva vizează salariile minime. Orice decizie legată de această directivă, chiar și o posibilă anulare, afectează modul în care sunt stabilite salariile angajaților și planurile de compensații.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
14 Ianuarie 2025 | 1286 | Timp de citire: 2 min.

Pe 18 ianuarie 2023, Regatul Danemarcei a introdus o acțiune la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) împotriva Parlamentului European și a Consiliului Uniunii Europene, solicitând anularea Directivei (UE) 2022/2041, care reglementează salariile minime adecvate în Uniunea Europeană. Această cerere a fost formulată în contextul unei dispute legate de competențele Uniunii Europene în stabilirea normelor privind salariile. Într-o opinie remisă azi, Avocatul General CJUE Emiliou arată că există temeiuri solide pentru anularea ei. Iată care sunt acelea: Citește articolul

ACCES PREMIUM
Retrospectivă 2024

UPDATE Opt noutăți majore din 2024 care au legătură cu taxele și angajatorii

Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legate de salarii, taxe pe salarii, beneficii pentru angajați și concedii medicale, pentru a calcula corect salariile, a gestiona beneficiile și a se asigura că firma respectă legile muncii și obligațiile către angajați.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Ianuarie 2025 | 5141 | Timp de citire: 3 min.

În cursul anului 2024 au apărut multiple noutăți importante din domeniul taxelor care au o legătură directă cu angajatorii. Dacă unele dintre ele vizează TVA-ul, majoritatea vizează taxele salariale plătite de firme pentru angajații lor. Iată ce este bine de reținut: Citește articolul

ACCES GRATUIT

Noul Cod silvic: Monitorizarea video a drumurilor forestiere și înființarea Registrului forestier național, ce conține evidența pădurilor din țară

Departamentul are nevoie de aceste informații pentru a înțelege și aplica regulile privind conflictul de interese pentru angajați, pentru a preveni situațiile neetice și pentru a gestiona personalul conform legii.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
14 Ianuarie 2025 | 964 | Timp de citire: 2 min.

Din 12 ianuarie se aplică un nou Cod silvic, ce stabilește, printre altele, că orice persoană are acces liber în păduri fie pe jos, fie cu bicicleta și că drumurile forestiere trebuie monitorizate video. În plus, au fost stabilite noi infracțiuni silvice, dar și apariția Registrului forestier național, în care vor apărea toți proprietarii de păduri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce legătură există între majorarea salariului după 24 de luni de la angajare și formarea profesională?

Acest departament gestionează salariile, programele de formare și relațiile cu angajații, iar articolul oferă informații esențiale despre obligațiile legale și beneficiile pe termen lung legate de dezvoltarea personalului.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 Ianuarie 2025 | 1 | 2133 | Timp de citire: 3 min.

Legislația muncii ilustrează echilibrul esențial între drepturile angajaților și obligațiile angajatorilor, promovând, printre altele, atât limitarea acordării salariului minim astfel încât să se împiedice menținerea la un nivel salarial scăzut pentru perioade lungi de timp, cât și participarea la programe de formare profesională. Aceste reglementări subliniază importanța dezvoltării continue a competențelor angajaților, care, prin investiția angajatorului în formare, pot justifica o creștere salarială după 24 de luni. Această abordare nu doar că îmbunătățește eficiența și adaptabilitatea pe piața muncii, dar contribuie și la stabilitatea relațiilor de muncă, oferind beneficii reciproce atât angajatorilor, cât și angajaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Viitorul muncii în următorii cinci ani: Tendințele care definesc piața globală, joburi care vor dispărea și altele pentru care cererea crește accelerat

Articolul prezintă tendințe majore pe piața muncii, ce joburi apar și dispar, și ce competențe sunt necesare. Este esențial pentru HR să știe cum să recruteze, să dezvolte angajații și să planifice forța de muncă a companiei pentru viitor.

avocatnet.ro în Resurse umane
14 Ianuarie 2025 | 3503 | Timp de citire: 6 min.

Pe măsură ce ne îndreptăm spre 2030, piața muncii globală trece prin transformări profunde. Raportul Future of Jobs 2025, publicat de World Economic Forum, scoate la iveală tendințe-cheie care modelează viitorul locurilor de muncă, competențele necesare și strategiile adoptate de companii pentru a rămâne competitive. Transformările rapide ale pieței muncii sunt inevitabile, dar ele aduc cu sine oportunități imense pentru cei care sunt pregătiți să se adapteze. Investițiile în educație, tehnologie și sănătatea angajaților vor diferenția organizațiile reziliente de cele care doar reacționează la schimbare.

Citește articolul

ACCES GRATUIT

Noi amenzi drastice pentru proprietarii de ambarcațiuni de agrement: Ce trebuie să știe navigatorii de ocazie

Departamentul de HR trebuie să știe ce obligații și responsabilități au angajații care operează ambarcațiuni, inclusiv regulile despre consumul de alcool și siguranța pasagerilor, pentru a stabili reguli interne și programe de instruire.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 Ianuarie 2025 | 6399 | Timp de citire: 3 min.

Proprietarii ambarcațiunilor de agrement trebuie să știe că legislația privind contravențiile la regimul transportului maritim și pe căile navigabile interioare a fost recent modificată. O serie de contravenții, precum cele legate de nerespectarea regimului de construcție și înmatriculare a navelor, de încălcări ale siguranței navigației, poluare, probleme legate de echipaj și acte ale personalului navigant, vor fi pasibile, în curând, de amenzi considerabile. Citește articolul

ACCES GRATUIT

O nouă metodologie în învățământul preuniversitar: Cine poate frecventa cursurile claselor cu frecvență redusă și cum se face înscrierea

Acest articol este util pentru departamentul de Resurse Umane deoarece prezintă o nouă modalitate prin care oamenii, inclusiv angajați sau potențiali angajați mai în vârstă, pot finaliza studiile obligatorii. Acest lucru este important pentru a înțelege calificările forței de muncă, pentru a sprijini dezvoltarea angajaților și pentru a identifica noi talente pe piața muncii, având în vedere că se menționează orientarea vocațională spre angajare.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
13 Ianuarie 2025 | 1673 | Timp de citire: 3 min.

Legea învățământului preuniversitar, ce se aplică din septembrie 2023, dă posibilitatea celor care au depășit cu mai mulți ani vârsta la care ar fi trebuit să urmeze învățământul obligatoriu să revină la școală pentru a-și finaliza studiile. Detaliile aplicării acestei măsuri au fost stabilite de Ministerul Educației, printr-un ordin apărut recent, ce conține, de fapt, metodologia specifică. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Decizia CCR privind noua lege a grefierilor a apărut în Monitorul Oficial. Normele din vechea reglementare au reintrat în vigoare pe 10 ianuarie. De ce a fost declarată legea neconstituțională în ansamblul său

Departamentul de HR este direct interesat de articolele care discută despre statutul angajaților, beneficiile acestora (cum ar fi compensațiile pentru locuință) și modul în care schimbările legislative, chiar și în sectorul public, pot influența carierele sau condițiile de muncă. Este crucial să înțeleagă riscurile legate de lipsa de predictibilitate în legislația muncii.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
13 Ianuarie 2025 | 2 | 23157 | Timp de citire: 6 min.

Noua lege privind statutul grefierilor, în vigoare din iulie 2024, a fost declarată neconstituțională de Curtea Constituțională a României (CCR) câteva luni mai târziu. Printre altele, noua lege extindea dreptul la compensare a chiriei și la plata ratelor pentru un credit pentru locuință, sprijinind astfel angajatul în achiziționarea unei locuințe proprii. Deși a fost sesizată pe aspecte punctuale, Curtea Constituțională a declarat în ansamblu neconstituțională Legea nr. 11/2024, principala critică fiind lipsa unor dispoziții de tranziție clare și detaliate și incoerența reformei propuse. Decizia a apărut în Monitorul Oficial pe 10 ianuarie, moment de la care normele abrogate de legea declarată neconstituțională reintră în vigoare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Suprataxarea la part time: Din ianuarie 2025, CAS și CASS se plătesc ca pentru un salariu minim de 3.750 lei

Departamentul de Resurse Umane (HR) este direct interesat de modificările salariului minim pe economie și de modul în care aceste schimbări afectează calculul salariilor și contribuțiile pentru angajați, atât pentru normă întreagă, cât și pentru cei cu normă parțială. Ei gestionează fișele de salarii și relația cu angajații.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Ianuarie 2025 | 4 | 76011 | Timp de citire: 1 min.

Facilitatea ce constă într-o sumă netaxabilă se aplică inclusiv în cazul salariaților cu normă parțială, însă într-un mod diferit față de cum se aplică salariaților cu normă întreagă. Măsura se aplică și în 2025, așa cum a decis recent Guvernul. Astfel, pentru angajații part time, angajatorii plătesc contribuții majorate la pensii (CAS) și sănătate (CASS) ca pentru un salariu brut de 3.750 lei, nu ca pentru salariul minim brut de 4.050 lei, așa cum ar fi normal. Citește articolul