Acest departament trebuie să cunoască aceste reguli pentru a gestiona corect angajările, relația cu ucenicii și stagiarii, precum și raportările către autorități, evitând astfel amenzi și probleme legale.
Angajatorii care au locuri de muncă vacante și recrutează șomeri, ucenici sau stagiari pot fi sancționați cu amenzi semnificative dacă nu respectă anumite obligații prevăzute de legislația specifică. Totuși, în cazul unor abateri, Legea prevenirii oferă posibilitatea de a evita sancțiunile financiare, cu condiția respectării anumitor cerințe. Citește articolul
Este relevant pentru că una dintre condițiile cheie pentru a fi microîntreprindere este existența a cel puțin unui angajat, aspect de care se ocupă departamentul de resurse umane.
Deoarece regulile impozitului pe veniturile microîntreprinderii au fost modificate recent, cu aplicabilitate chiar de la 1 ianuarie 2025, prezentăm astăzi ce condiții trebuiau îndeplinite, la 31 decembrie 2024, pentru ca o persoană juridică să poată aplica în 2025 acest regim de impozitare. Citește articolul
Oferă informații esențiale despre cum să completeze corect adeverințele de muncă la încetarea contractului, respectând legea, pentru a evita problemele cu foștii angajați sau cu autoritățile.
În cazul încetării unui contract de muncă, angajatorii sunt obligați prin lege să elibereze o adeverință care să conțină doar informații esențiale despre activitatea salariatului, precum durata muncii, salariul și vechimea, fără a include sancțiuni disciplinare, care nu sunt relevante pentru viitoarele relații de muncă. O situație recent observată a evidențiat practica necorespunzătoare a unor angajatori de a include aceste sancțiuni în adeverințe, contrar legislației, ceea ce poate prejudicia salariatul. Salariații au dreptul să conteste astfel de practici, solicitând corectarea adeverințelor neconforme și, în caz de refuz, pot apela la Inspecția Muncii. Citește articolul
Modificările influențează direct modul în care sunt angajați doctoranzii (pe perioadă determinată), cum sunt remunerați și cum se definesc fișele postului pentru angajații cu titlu de doctor, inclusiv evaluarea contribuției lor.
În cursul anului trecut, Ministerul Educației (ME) a adus câteva modificări modului de desfășurare a studiilor de doctorat, condițiilor de acordare a indemnizației de doctor, dar și metodologiei ce permite deținătorului să conducă lucrări de doctorat. Citește articolul
Deși articolul vorbește despre bugetari, politicile guvernamentale privind salariile și numărul de angajați pot influența piața muncii în ansamblu, afectând strategiile de recrutare și compensare ale companiei.
Vinerea aceasta, Fondul Monetar Internațional (FMI) va publica datele cu privire la evoluția economiei la nivel mondial. Fiecare țară urmează să primească prognoze referitoare la creșterea economică, deficitul și îndatorarea publică. Datele furnizate de FMI vor suplimenta planul bugetar-structural național pe termen mediu (2025 – 2031) publicat de Ministerul de Finanțe în octombrie 2024 în redactarea bugetului pe anul curent. Citește articolul
Articolul analizează cum tehnologia de supraveghere poate afecta bunăstarea angajaților, inclusiv problemele legate de stres sau sentimentul de lipsă de intimitate. De asemenea, subliniază importanța dialogului cu sindicatele pentru a asigura un mediu de lucru bun.
Evoluția tehnologică rapidă din ultimele decenii a adus cu sine noi oportunități, dar și provocări în gestionarea resurselor umane. Sistemele de management bazate pe inteligență artificială promit eficiență sporită, însă, utilizate necontrolat, pot genera riscuri psihosociale semnificative, inclusiv în materie de prelucrări excesive de date personale. Într-un raport publicat anul trecut, Agenția Europeană de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM) a explorat unele dintre aceste riscuri, oferind celor interesați un studiu de caz din Suedia, care evidențiază rolul esențial al participării lucrătorilor în prevenirea acestor riscuri. Citește articolul
Acest departament se ocupă de gestionarea beneficiilor oferite angajaților, de cum sunt acestea înregistrate și de comunicarea lor internă, pentru a atrage și păstra talente.
Pe lângă tichetele de masă, angajatorii pot alege și opțiunea de a furniza hrană direct la locul de muncă. Deși această variantă presupune avantaje fiscale pentru angajatori, ea este limitată la angajații care desfășoară activități în cadrul sediului firmei, excluzându-i pe cei care lucrează de la distanță, în regim de telemuncă. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile legate de amenzile rutiere și eventuala suspendare a permisului de conducere pentru angajați, mai ales pentru cei care folosesc mașina în scop de serviciu, pentru a gestiona impactul asupra locului de muncă.
Punctul-amendă, în funcție de care se calculează amenzile rutiere, s-a majorat de la 1 ianuarie, odată cu creșterea salariului minim la 4.050 de lei. Mai exact, deoarece reprezintă valoric 5% din salariul minim brut pe țară, punctul-amendă are acum valoarea de 202,5 lei. Astfel, de exemplu, în cazul în care intră în intersecție pe culoarea galbenă a semaforului, șoferii riscă amenzi de peste 600 de lei, iar în cazul în care trec pe roșu, amenzi de puțin peste 1.000 de lei (în acest caz se și suspendă dreptul de a conduce). Citește articolul
Deși legea se adresează autorităților, departamentul de HR este interesat de bunăstarea angajaților. Faptele de violență domestică pot afecta angajații și performanța lor. HR-ul poate dori să cunoască aceste informații pentru a oferi sprijin angajaților aflați în situații dificile sau pentru a dezvolta programe interne de conștientizare și prevenire.
Recent, au fost publicate noi măsuri suplimentare pentru sprijinirea victimelor și creșterea responsabilității autorităților în gestionarea acestui fenomen. Printre acestea se numără obligativitatea afișării numărului de urgență pentru victimele violenței domestice (helpline-ul 0800.500.333) în unitățile de învățământ, spitale și mijloacele de transport în comun. Citește articolul
Este esențial pentru acest departament deoarece gestionează toate aspectele legate de angajați, inclusiv pe cei temporari: contracte, salarii, drepturi, condiții de muncă, perioade de probă și încetarea colaborării. Articolul oferă informații cheie pentru o gestionare corectă.
Munca prin agent de muncă temporară reprezintă o soluție flexibilă atât pentru angajatori, cât și pentru lucrători, oferind oportunități de angajare pe termen scurt și mediu. Această formă de angajare este reglementată de dispozițiile art. 88-102 din Codul muncii și HG 1256/2011, care stabilesc cadrul legal și condițiile în care se desfășoară munca temporară. Citește articolul