Informațiile despre modul în care ANAF verifică contribuțiile sociale pentru PFA-uri sunt relevante, deoarece multe companii colaborează cu PFA-uri și departamentul de HR poate fi implicat în relația cu aceștia.
Anul 2024 a adus o multitudine de modificări legislative care au o legătură directă sau indirectă cu activitatea de control derulată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și nu numai. Astfel, în sinteza de astăzi reunim principalele noutăți din 2024 demne de interes pentru contribuabili în 2025. Citește articolul
Articolul descrie practica 'no-poach', care limitează recrutarea personalului între firme concurente și poate influența nivelul salariilor. Departamentul de Resurse Umane trebuie să fie conștient de aceste reguli pentru a gestiona corect procesele de angajare și salarizare, respectând concurența pe piața muncii.
Consiliul Concurenței a transmis recent un comunicat prin care anunță că a declanșat o investigație privind posibila încălcare a legislației din domeniul concurenței de către Colegiul Medicilor Stomatologi din România (CMSR). Autoritatea a efectuat inspecții inopinate atât la sediul central al Colegiului, cât și la sediul filialei din Iași. Citește articolul
Acest departament gestionează angajările, relațiile cu angajații și trebuie să știe cum să aplice noile reguli despre angajarea persoanelor cu dizabilități, inclusiv cum să raporteze și să ceară ajutor de la ONG-uri.
Conform legii, angajatorii cu cel puțin 50 de angajați au obligația de a angaja persoane cu dizabilități într-un procent de minimum 4%, altfel fiind obligați să plătească o contribuție la fondul de handicap. Începând din ianuarie 2025, pentru a se asigura de un minim efort privind angajarea unor astfel de persoane, Guvernul a impus noi obligații pentru acești angajatori: ei vor trebui să solicite sprijinul a cel puțin trei ONG-uri care oferă servicii pentru persoanele cu dizabilități în ideea ca acestea să-i ajute să ajungă la persoanele care s-ar potrivi pentru posturile vacante și să trimită până la 31 ianuarie o raportare privind situația angajărilor pe anul precedent. Un act normativ ce detaliază cum vor trebui bifate noile obligații a fost recent publicat: Citește articolul
Departamentul HR este interesat de cum legislația fiscală afectează pachetele salariale și beneficiile angajaților, mai ales cele legate de facilitățile fiscale sau angajații detașați. De asemenea, este important să știe dacă și cum poate fi trasă la răspundere compania pentru faptele angajaților, pentru a stabili politici interne și a preveni problemele.
În cursul anului 2024, cele mai interesante decizii din sfera fiscală au venit din partea Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Majoritatea sunt legate de TVA, dar avem și unele pe alte subiecte. Iată esența: Citește articolul
Ajută la înțelegerea clară a regulilor privind concedierea anumitor categorii de angajați, pentru a gestiona corect personalul și a respecta drepturile acestora.
În România, Codul Muncii oferă protecție angajaților prin interzicerea concedierii în diverse situații vulnerabile, precum concediul de maternitate, concediul de creștere a copilului, incapacitatea temporară de muncă sau exercitarea drepturilor sindicale. De asemenea, există acte normative care protejează anumite categorii de salariați. Cu toate acestea, există excepții în care concedierea poate avea loc, dar doar în condiții speciale, cum ar fi falimentul angajatorului sau reorganizarea judiciară. Citește articolul
Articolul detaliază obligația de a menține locurile de muncă nou create pentru o anumită perioadă și de a le ocupa rapid în cazul în care acestea devin vacante, aspecte care țin direct de responsabilitățile departamentului de Resurse Umane.
Întreprinderile care au încheiat până la data de 15 noiembrie 2024 implementarea proiectelor de investiții prin intermediul programelor guvernamentale Start-up Nation și Femeia Antreprenor vor fi obligate să respecte o serie de obligații pe întreaga durată de monitorizare a investiției în relația cu Agențiile pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, atât pentru păstrarea noilor locuri de muncă înființate, cât și pentru menținerea activității finanțate. Citește articolul
Acest departament gestionează angajații, iar articolul oferă informații esențiale despre cum se administrează contractele de muncă, concediile și salariile pentru angajații trimiși să lucreze temporar în alte țări, precum și cum se fac înregistrările în Revisal.
În cazul detașărilor transfrontaliere, contractul de muncă nu se suspendă pe durata detașării - este unul dintre aspectele care o diferențiază de „detașarea clasică” din Codul muncii. În cazul angajaților care se întorc în țară pentru efectuarea concediului de odihnă sau, în orice caz, părăsesc țara de detașare, misiunea încetează, iar eventuala revenire în acel stat presupune o nouă misiune de detașare. Citește articolul
Ajută la gestionarea salariilor angajaților, la înțelegerea cum afectează legile venitul lor real și la comunicarea cu ei despre aceste aspecte.
Codul muncii stabilește că salariul de bază minim brut pe țară garantat poate fi acordat unui salariat timp de maximum 24 de luni de la încheierea contractului, după care acesta trebuie să beneficieze de un salariu superior. Deși această prevedere ar trebui să fie benefică pentru angajați, aplicarea ei generează deseori confuzii și situații absurde. Așa cum e reglementată obligația, ea nu asigură, în realitate, un salariu echitabil, acordat conform standardelor internaționale. Nici modificările recente ale legislației nu au clarificat scopul normei, iar ambiguitățile în interpretare pot conduce la scăderea salariilor nete, ceea ce contravine intenției de a oferi o compensație corectă pentru muncă. Citește articolul
Articolul vorbește despre condițiile de muncă, drepturile angajaților și obligațiile angajatorilor, aspecte esențiale pe care departamentul de Resurse Umane trebuie să le gestioneze pentru a se asigura că firma respectă legislația.
Din acest an, țara noastră aplică mecanismul condiționalității sociale. Astfel, pentru a se asigura că fondurile europene nu sunt alocate unor beneficiari care nu respectă standardele minime de protecție socială, de muncă şi de sănătate şi securitate în muncă, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) introduce, printr-un proiect de ordin aflat în dezbatere publică, un ghid al fermierului privind condiționalitatea socială pentru 2025. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat deoarece articolul menționează instruirea personalului ca măsură corectivă. Ei trebuie să știe cum să-i învețe pe angajați să gestioneze corect datele personale, inclusiv pe cele ale angajaților și candidaților.
Cel mai mare operator de telefonie din România a fost amendat de către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) pentru colectare excesivă de date personale și nerespectarea dreptului de ștergere a acestora. Speța arată că firmele trebuie să nu uite sau să refuze să șteargă datele personale colectate în faza precontractuală, în caz contrar riscând amenzi și sancțiuni complementare. Citește articolul