Discută despre cum concediul sabatic poate preveni epuizarea și stresul la locul de muncă (burnout), contribuind la sănătatea și bunăstarea angajaților.
Concediul sabatic este o perioadă prelungită de pauză de la locul de muncă, de obicei fără vreun fel de plată, care permite angajaților să se dedice dezvoltării personale, profesionale sau, pur și simplu, să își reîncarce bateriile. Această practică devine din ce în ce mai populară în companiile moderne care înțeleg importanța echilibrului dintre viața personală și cea profesională. Companiile care doresc să ofere atare beneficii trebuie să ia în calcul anumite limitări legale legate de „statusul” contractului de muncă, eventualele plăți pe care le aprobă pentru perioada de absență a angajatului, aplicarea nediscriminatorie a beneficiului și stabilirea clară a condițiilor de acordare. Citește articolul
Dacă firma are angajați care folosesc ambarcațiuni în scop de serviciu (de exemplu, în turism sau evenimente), acest departament e interesat de noile cerințe medicale pentru permise, pentru a se asigura că angajații sunt apți din punct de vedere fizic și psihic pentru a-și desfășura activitatea în siguranță.
Ministerul Transporturilor (MT) a lansat în dezbatere publică un ordin care modifică condițiile pentru obținerea certificatelor de conducător de ambarcațiune de agrement, permițând și rezidenților permanenți în România să obțină astfel de certificări. Citește articolul
Acest departament se asigură că angajații lucrează în siguranță. Articolul este important pentru că arată cum fișa postului trebuie să țină cont de siguranța angajatului și ce riscuri apar dacă un angajat face sarcini pentru care nu este pregătit.
Când vorbim de felul muncii, vorbim de ocupație, meserie sau funcție, dar și de fișa postului. Stabilirea acestora nu reprezintă un atribut nelimitat al angajatorului, pentru că limitele sunt trasate de lege. Raportat la felul muncii întâlnim permanent greșeli în practică: ocupații care nu sunt menționate în COR, fișe de post care descriu atribuții ce n-au legătură cu ocupația desemnată, ocuparea unor posturi pentru care angajatul nu are calificările sau studiile necesare ș.a.m.d. Citește articolul
Chiar dacă se concentrează pe siguranța copiilor (clienți) și nu doar a angajaților, aspectele legate de siguranța dotărilor, condițiile igienico-sanitare, funcționarea instalațiilor și siguranța alimentară sunt esențiale pentru crearea unui mediu sigur și sănătos în incintă.
Proprietarii de gradinițe particulare pot fi supuși unor controale ale Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) care se pot solda cu amenzi semnificative în cazul constatării unor nereguli, cu atât mai mult cu cât amenzile sunt cumulative. Citește articolul
Pentru că siguranța la volan este o componentă importantă a securității angajaților, mai ales pentru cei care conduc în interes de serviciu. Cunoașterea regulilor și amenzilor îi ajută să prevină incidente.
După cum apare într-o ordonanță de urgență oficializată acum câteva zile, un duplicat al permisului de conducere se poate obține acum în cazul modificării oricăror date ce apar pe el, nu doar în cazul schimbării numelui sau în cazul pierderii, furtului ori al deteriorării acestui document, ca înainte. Citește articolul
Departamentul de Sănătate și Securitate în Muncă este interesat de orice aspect care ține de siguranța angajaților la locul de muncă și pe drum. Asigurarea că angajații au permise de conducere valabile este o parte importantă a prevenirii accidentelor și a respectării legilor legate de siguranța rutieră în activitățile de serviciu.
Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) anunță implementarea, din această lună, a unui nou serviciu electronic, ce permite notificarea, prin SMS și e-mail, a celor ce au permise de conducere ce se apropie de data expirării. Citește articolul
SSM se ocupă de sănătatea angajaților la locul de muncă. Cunoașterea dreptului la terapia durerii poate fi utilă pentru gestionarea cazurilor de angajați cu dureri cronice sau legate de muncă și pentru sprijinirea recuperării lor.
Printr-o lege apărută joi, dar care se va aplica din octombrie, s-a stabilit ca pacienții asigurați să aibă dreptul la servicii medicale pentru terapia durerii, modificându-se astfel Legea sănătății. Aceste servicii medicale presupun diagnosticare, tratament și monitorizare a pacienților cu dureri acute sau cronice. Citește articolul
Este important pentru siguranța generală a angajaților, ajutând la prevenirea riscurilor legate de consumul de alcool sau substanțe, chiar și în afara orelor de program direct, dacă acestea pot afecta capacitatea de muncă sau pot duce la incidente.
Legislația rutieră s-a modificat recent, în sensul obligării de a se supune testării antidroguri și antialcool a bicicliștilor și conducătorilor de trotinete, adăugând o nouă contravenție în Codul rutier. Amenzile pentru neconformare au valori de peste 1.300 de lei. Codul rutier îi sancționa și înainte pe cei care conduceau aceste vehicule sub influența alcoolului, însă noile reguli, care se aplică din 9 iulie, clarifică aspectele legate de sustragerea de la testare. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu siguranța angajaților la locul de muncă. Dacă angajații conduc mașini în interes de serviciu, este esențial să știe că aceștia sunt apți din punct de vedere psihologic pentru a reduce riscul de accidente și a asigura un mediu de lucru sigur.
Evaluarea psihologică a șoferilor trebuie făcută de-acum, în anumite situații, și ulterior obținerii permisului de conducere, potrivit unei ordonanțe recente. Medicii, indiferent de specializare, pot identifica la șoferi simptome ce pot afecta capacitățile psihologice necesare pentru a conduce autovehicule, iar aceștia vor trebui să fie supuși unei evaluări psihologice. Dacă sunt declarați inapți psihologic, șoferii vor rămâne fără permis de conducere. Citește articolul
Deși nu este tema principală, articolul subliniază importanța respectării repausului săptămânal pentru angajați. Acest aspect este important pentru acest departament deoarece contribuie la menținerea sănătății, bunăstării și prevenirea epuizării angajaților la locul de muncă.
Codul muncii prevede că salariații cărora nu li se poate acorda repausul săptămânal sâmbăta și duminica pentru că ar prejudicia interesul public sau desfășurarea normală a activității angajatorului, beneficiază de un spor la salariu stabilit prin contractul colectiv de muncă sau, după caz, prin contractul individual de muncă. Deși e adevărat că codul nu precizează un nivel minim sau dacă acest spor se acordă procentual ori în sumă fixă, el face obiectul unei negocieri cu angajatorul, mai ales când paradigma de muncă se schimbă pe parcursul derulării unui contract. Astfel, angajatorul care-și dă seama că mai are nevoie de forță de muncă și în (unele) weekenduri trebuie să spere că angajații săi sunt de acord cu asta, dar și să se asigure că respectă legea în privința repausului săptămânal. Propunerea unei măriri salariale, care vine chiar însoțită de o amenințare cu cercetarea disciplinară în caz de refuz, este „soluția” pe care un angajator a găsit-o într-o atare situație. Citește articolul