Noua lege impune obligativitatea obținerii autorizației de securitate la incendiu de la ISU pentru furnizorii de servicii sociale, aspect ce ține direct de siguranța la locul de muncă și a spațiilor.
Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 197/2012 au fost modificate printr-o hotărâre de Guvern prin care Ministerul Muncii aliniază aceste norme cu reglementările aduse luna trecută prin legea de reformă în asistența socială din România. Hotărârea a fost adoptată joi de Guvern, apărând în aceeași zi în Monitorul Oficial și prevede inclusiv înființarea unui sistem informatic pentru a facilita depunerea documentelor pentru re/licențiere, precum și un termen-limită (finele anului în curs) pentru cei care nu au autorizațiile de securitate la incendiu. Citește articolul
Articolul este integral dedicat funcționării sistemelor de sănătate și securitate în muncă, metodelor de inspecție, prevenirii accidentelor și bolilor profesionale și soluțiilor de îmbunătățire în acest domeniu.
Într-un raport publicat joi, Agenția Europeană de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM) analizează sistemul dual de sănătate și securitate în muncă (SSM) din Germania, care combină responsabilitățile autorităților de stat și ale instituțiilor de asigurare împotriva accidentelor de muncă, demonstrând un model bine structurat pentru conformitate în Europa. Deși resursa umană la nivel de inspecție este limitată, digitalizarea facilitează inspecțiile prin aplicații mobile care prioritizează riscurile, îmbunătățind eficiența și putând ajunge mai repede acolo unde situația e critică. În plus, odată cu pandemia, companiile au fost încurajate să se folosească de metode ce implică autodeclararea și controlul intern pentru a evalua conformitatea cu reglementările SSM, răspunzând astfel provocărilor existente din mediul de lucru. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil pentru siguranța angajaților și a mediului de lucru, iar un mediu sigur include respectarea strictă a normelor de securitate la incendiu, conform legislației în vigoare.
Un proiect de ordonanță aflat de puțin timp în dezbatere la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), introduce obligativitatea obținerii autorizației de securitate la incendiu (ISU) pentru comercianți înainte de emiterea acordului de funcționare, în scopul protecției vieții și sănătății consumatorilor. Aceasta măsură vizează corelarea normelor legale existente în ordonanța privind autorizarea activităților comerciale cu cele din Legea securității la incendiu, prevenind emiterea acordurilor fără respectarea cerințelor de securitate. Comercianții care funcționează fără această autorizație vor avea un termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței pentru a se conforma. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul clarifică situațiile în care echipamentul de protecție este obligatoriu prin lege, prioritar față de orice alte preferințe vestimentare, pentru siguranța angajaților.
Codurile vestimentare la locul de muncă sunt încă relevante în numeroase sectoare de activitate. Dincolo de cerințele privind ținuta decentă, formală sau mai puțin formală, avem și prevederi legislative care obligă la purtarea unor echipamente de protecție și care, indirect, nu permit atâta libertate vestimentară la locul de muncă. În contextul legislației pe care suntem obligați, la nivel de companie, să o respectăm, pentru a evita conflictele, angajatorii trebuie să se asigure că orice cod vestimentar impus este aplicat în mod nediscriminatoriu, respectă drepturile fundamentale ale angajaților și este justificat de un scop legitim și proporțional. Citește articolul
Este direct responsabil de siguranța angajaților și de respectarea tuturor legilor privind accidentele și evenimentele de muncă, inclusiv raportarea și investigarea acestora.
Angajatorii care nu respectă legislația de sănătate și securitate în muncă (SSM) pot fi sancționați cu amenzi consistente, unele dintre ele fiind inclusiv în privința pasivității angajatorilor în fața evenimentelor survenite la locul de muncă. Asta înseamnă nu doar cercetarea evenimentelor, ci și comunicarea lor către anumite entități. Citește articolul
Dacă angajații folosesc motociclete în timpul serviciului (ex: pentru livrări), departamentul SSM trebuie să se asigure că aceștia sunt pregătiți legal și că sunt respectate toate regulile pentru a preveni accidentele.
Conducătorii auto care doresc să conducă și motociclete de până în 125 centimetri cubi trebuie să aibă răbdare cel puțin până pe 8 august pentru a se putea înscrie la școlile de șoferi. Însă așteptarea ar putea dura și mai mult, dacă Registrul Auto Român (RAR) nu clarifică situația atestării vehiculelor care urmează a fi folosite la cursurile practice. Citește articolul
Subliniază importanța respectării timpului de muncă pentru protejarea sănătății și siguranței angajaților, arătând riscurile asociate cu orele de muncă excesive.
În nicio situație, „oricât de excepțională”, un angajat nu poate munci într-o lună până la 70 - 80 de ore în plus. Cu toate astea, realitatea bate întotdeauna norma juridică, iar astfel de programe sunt întâlnite în practică și, din nefericire, acceptate de angajați. Chiar și așa, întrebarea din titlu este legitimă, pentru că acele ore suplimentare, prea numeroase într-o lună, trebuie, totuși, plătite ca atare. Citește articolul
SSM se ocupă de siguranța angajaților la locul de muncă și pe drum. Prevenirea accidentelor legate de alcool sau droguri la volan este o prioritate pentru acest departament, pentru a asigura un mediu de lucru sigur.
Regulile testării șoferilor pentru stabilirea consumului de alcool sau droguri au suferit mai multe schimbări în ultimele săptămâni. De aceea, am detaliat și schematizat, în materialul de mai jos, actuala procedură de testare a conducătorilor de vehicule și ce se întâmplă în fiecare caz în parte. Citește articolul
Deși se referă la testarea în trafic, articolul abordează modul de identificare a prezenței substanțelor interzise, aspect esențial pentru evaluarea riscului și prevenirea incidentelor legate de aptitudinea de muncă, în special pentru angajații care conduc sau operează utilaje.
Conform unei precizări a Poliției Române, testarea pozitivă cu aparatele de tip drug test nu atrage automat deschiderea unui dosar penal. Într-o astfel de situație, se face o lucrare preliminară, fără caracter penal, urmând să se aștepte 72 ore rezultatele de la medicină legală. Doar rezultatul pozitiv confirmat de un laborator duce la întocmirea unui dosar penal. Citește articolul
Articolul definește burnout-ul ca un fenomen ocupațional și detaliază consecințele sale grave asupra sănătății fizice și mentale a angajaților, aspecte esențiale pentru evaluarea și prevenirea riscurilor la locul de muncă.
Burnout-ul are consecințe semnificative asupra sănătății și productivității angajaților, ducând la absenteism, scăderea performanței și creșterea costurilor pentru sănătate. Intervențiile eficiente pot reduce aceste costuri și pot îmbunătăți productivitatea generală, dar e necesar să fie adresate nu doar consecințele burnout-ului, ci și cauzele sale. Aici greșesc companiile care chiar se preocupă de acest sindrom tot mai frecvent în rândul angajaților: se adresează prin intervenții punctuale și ignoră prevenția. Unul dintre cele mai importante aspecte e chiar formarea managerilor în gestionarea burnout-ului. Citește articolul