La fel ca și contractul individual de muncă (CIM), regulamentul intern (RI) are o importantă deosebită în relațiile de muncă. Recomandarea specialiștilor în dreptul muncii este ca regulamentul intern să nu fie elaborat doar pentru a se bifa una dintre cerințele legale, ci să fie gândit și adaptat cerințelor fiecărui angajator și activității firmei. Acum că și micii angajatori revin la obligația legală de a avea un regulament intern, chiar dacă au doar unul sau doi angajați, plus că avem câteva modificări la Codul muncii pe cale să fie oficializate, ne-am gândit să readucem în discuție care sunt principalele chestiuni de trecut într-un regulament. Citește articolul
OUG 37/2021, prin care Guvernul a decis eliminarea regulamentului intern și a fișei de post pentru microîntreprinderi, urmează să abrogată din 6 octombrie. Asta înseamnă că angajatorii cu mai puțin de nouă salariați vor trebui să refacă sau să întocmească aceste documente, iar în această categorie intră și persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF). Citește articolul
Plata majorată a contribuțiilor sociale pentru pensii și sănătate, introdusă în vară prin OG 16/2022, are un impact și în cazul salariaților full-time care sunt plătiți cu minimul pe economie, nu doar în cazul celor part-time. Asta deoarece orice zi liberă neplătită scade salariul de bază al unui angajat plătit cu salariul minim brut și astfel contribuțiile se vor raporta la suma brută de 2.550 lei, nu la venitul realizat efectiv. Citește articolul
Ordonanța de urgență care a stabilit, în mai 2021, că regulamentul intern și fișa postului sunt opționale pentru microîntreprinderile cu până la nouă salariați urmează să fie respinsă oficial prin lege, actul normativ oficializat azi în acest sens fiind aplicabil efectiv din 6 octombrie 2022. Asta înseamnă că măsurile luate de Guvern se anulează și că de joi se revine la obligativitatea celor două documente. Citește articolul
Deoarece actuala lege a gestionarilor este folosită încă din anul 1969 și n-a fost actualizată în totalitate pentru a reflecta schimbările din ultimii peste 50 de ani, parlamentarii pregătesc o lege nouă pentru această categorie de angajați. Documentul, care a trecut de senatori în 2018 și care zilele trecute a fost readus în discuțiile comisiilor deputaților, prevede mai multe schimbări față de cadrul legal folosit acum. Citește articolul
Deși în luna mai a fost oficializată o lege ce introducea posibilitatea salariaților de a accesa propriile date din registrul general de evidență a salariaților (prin portalul Reges sau aplicația Revisal), operaționalizarea accesului va veni abia din 2025, după cum reiese dintr-o hotărâre de Guvern (HG) adoptată săptămâna trecută de Guvern și publicată azi în Monitorul Oficial. Până la implementarea noului sistem informatic, salariații vor putea obține adeverințele de vechime ca și până acum. Citește articolul
Legea sănătății stabilește că salariații își mențin calitatea de asigurat încă trei luni de la data încetării raporturilor de muncă, însă în spațiul public sunt mai multe discuții care indică faptul că această prevedere legală este doar pe hârtie, iar la circa de o lună de la terminarea relațiilor de muncă, angajații nu mai apar ca fiind asigurați. Pentru a afla dacă s-a schimbat ceva în legislația secundară, am solicitat un punct de vedere Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS). Citește articolul
Cadrul legislativ aplicabil concediului paternal a suferit pe final de august o serie de modificări importante, însă noile drepturi primite de salariați nu se aplică tuturor celor cărora li s-au născut copii de curând, ci doar celor care au depus cererea de intrare în acest tip de concediu începând cu data de 29 august. Celor care au intrat în concediu paternal sau care au depus cererile înainte de data menționată li se vor aplica vechile reguli. Citește articolul
Evidența muncii se ține de către angajatori în format electronic din 2011, prin intermediul Registrului general de evidență a salariaților (Revisal), astfel că nu mai există carnete de muncă de ceva timp. Atunci când au nevoie, angajații pot dovedi cât au lucrat de-a lungul anilor cu ajutorul adeverinței de vechime în muncă. Deși în acest an s-a oficializat o lege prin care se dorea ca adeverințele de vechime să poată fi descărcate online de salariați din Revisal, punerea în aplicare a acestei modificări va fi posibilă abia din 2025. Astfel, salariaților și foștilor salariați le rămân la îndemână aceleași două variante ca și până acum pentru a obține adeverința de vechime în muncă. Citește articolul
În luna mai a acestui an a fost oficializată o lege prin care s-a introdus posibilitatea ca salariații și foștii salariați să aibă acces la Revisal, astfel încât să poată obține singuri o adeverință de vechime și specialitate. Totuși, din hotărârea de guvern, încă neoficializată, care conține procedura pe care vor trebui să o urmeze salariații pentru a primi acces registrul de evidență a salariaților reiese că angajatorii vor trebui să își asume prin semnătura toate documentele care vor fi descărcate, chestiune care se poate dovedi problematică pentru angajați, din moment ce noua reglementare nu prevede și un termen în care angajatorii trebuie să bifeze această obligație. Citește articolul