Cota standard de TVA, pentru livrarea de bunuri și prestarea de servicii, a fost majorată, de la 1 august 2025, după mai mulți ani în care a fost „înghețată” la 19%. Din 2000 și până în prezent, aceasta este doar a doua majorare a cotei standard, după cea din 2010. Cu toate că autoritățile spun că măsura e temporară, aceasta ar putea avea efecte neplăcute pe termen scurt. Citește articolul
Eliminarea cotei reduse de TVA pentru achiziția, de către persoanele fizice, a locuințelor noi marchează un punct important inclusiv din perspectiva disputelor fiscale cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Doar că aceste dispute nu pot să dispară peste noapte, ci treptat, pe măsură ce intervine prescripția pentru ultimele tranzacții la care se aplică TVA-ul redus. Citește articolul
Dincolo de efectul previzibil al majorării prețurilor la locuințele noi, există voci din spațiul public care atrag atenția că creșterile de TVA ar putea veni și cu alte efecte neplăcute. Pe scurt, putem asista la un efect de bumerang care să reducă, pe termen lung, încasările la bugetul de stat. Citește articolul
Activităților din domeniul HoReCa li se aplică în continuare o cotă redusă de TVA, creșterea fiind de doar 2%, începând din august 2025. Potrivit Guvernului, măsura este urmărită cu atenție și în toamnă urmează o nouă analiză, pentru a vedea dacă se impune o trecere la cota standard de TVA. Însă chiar și cu o creștere mică de TVA, unii reprezentanți ai acestui domeniu spun că lucrurile ar putea lua o turnură nedorită. Citește articolul
După zece ani în care acționarii și asociații companiilor au beneficiat de o impozitare redusă a veniturilor din dividende, autoritățile au stabilit o revenire la cota de 16% începând cu 1 ianuarie 2026. Totuși, trebuie subliniat că, chiar și în aceste condiții, impozitarea dividendelor rămâne mai mică în România decât în multe alte state europene. Citește articolul
La 1 august 2025 se aplică o serie de modificări importante în sfera TVA-ului. Dincolo de majorarea cotei standard de TVA, vorbim de multe bunuri și servicii încadrate anterior pe cotele reduse de 5% și 9% pentru care taxa se majorează. Totodată, există și operațiuni ce erau scutite de TVA, dar care intră direct pe cota standard. Citește articolul
Întârzierea rambursărilor de TVA, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), este una dintre problemele cu care o parte dintre contribuabili încă trebuie să se confrunte în practică, chiar și după ani de zile de la schimbarea regulilor. Soluția la îndemână pentru aceste situații este chemarea în judecată a ANAF, spun specialiștii, dacă întârzierea este nejustificată. Dificil este că întârzierile se traduc în probleme cu fluxul de numerar pentru cei lipsiți de sumele cuvenite. Citește articolul
Prezentată publicului, în 2020, ca o măsură de debirocratizare, eliminarea prin lege a limitei de sedii sociale la aceeași adresă a dus, în doar câțiva ani, la ușurarea anumitor nereguli care au impact inclusiv în zona fiscală. Sau cel puțin așa reiese din verificările derulate recent de Curtea de Conturi a României la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Însă întrebarea esențială acum este dacă problema este eliminarea, în sine, a limitei sau lipsa de reacție a ANAF în a ajusta parametrii analizei de risc? Citește articolul
Anii 2023 și 2024 sunt primii în care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a folosit notificarea de conformare, document care a fost introdus formal în legislație pe final de 2022. Astfel, așa cum reiese din statisticile furnizate de ANAF la solicitarea avocatnet.ro, peste 40.000 de contribuabili cu probleme fiscale au primit notificarea în acești doi ani. Citește articolul
E puțin probabil ca România să mai poată amâna mult timp întoarcerea la impozitarea progresivă, prezentă la noi până în 2004. Impozitarea progresivă, prin comparație cu creșterea impozitului pentru toată lumea, ar însemna o creștere a veniturilor bugetare fără a-i împovăra pe cei cu venituri mici. Calculul impozitului progresiv pe un salariu brut de 15.000 lei ar implica o impozitare de 10% pentru primii 10.000 lei și 16% pentru restul, ceea ce ar lăsa lucrătorul cu mai mulți bani în mână comparativ cu aplicarea unei cote unice de 16%. De asemenea, o implementare corectă a acestui sistem ar simplifica procesul de impozitare și ar proteja persoanele cu venituri reduse, asigurând în același timp o distribuire echitabilă a sarcinii fiscale. Eforturile de comunicare și educare a populației cu privire la impozitarea progresivă sunt esențiale pentru a facilita această tranziție. Citește articolul