La 1 august 2025 se aplică o serie de modificări importante în sfera TVA-ului. Dincolo de majorarea cotei standard de TVA, vorbim de multe bunuri și servicii încadrate anterior pe cotele reduse de 5% și 9% pentru care taxa se majorează. Totodată, există și operațiuni ce erau scutite de TVA, dar care intră direct pe cota standard. Citește articolul
Întârzierea rambursărilor de TVA, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), este una dintre problemele cu care o parte dintre contribuabili încă trebuie să se confrunte în practică, chiar și după ani de zile de la schimbarea regulilor. Soluția la îndemână pentru aceste situații este chemarea în judecată a ANAF, spun specialiștii, dacă întârzierea este nejustificată. Dificil este că întârzierile se traduc în probleme cu fluxul de numerar pentru cei lipsiți de sumele cuvenite. Citește articolul
Prezentată publicului, în 2020, ca o măsură de debirocratizare, eliminarea prin lege a limitei de sedii sociale la aceeași adresă a dus, în doar câțiva ani, la ușurarea anumitor nereguli care au impact inclusiv în zona fiscală. Sau cel puțin așa reiese din verificările derulate recent de Curtea de Conturi a României la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Însă întrebarea esențială acum este dacă problema este eliminarea, în sine, a limitei sau lipsa de reacție a ANAF în a ajusta parametrii analizei de risc? Citește articolul
Anii 2023 și 2024 sunt primii în care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a folosit notificarea de conformare, document care a fost introdus formal în legislație pe final de 2022. Astfel, așa cum reiese din statisticile furnizate de ANAF la solicitarea avocatnet.ro, peste 40.000 de contribuabili cu probleme fiscale au primit notificarea în acești doi ani. Citește articolul
E puțin probabil ca România să mai poată amâna mult timp întoarcerea la impozitarea progresivă, prezentă la noi până în 2004. Impozitarea progresivă, prin comparație cu creșterea impozitului pentru toată lumea, ar însemna o creștere a veniturilor bugetare fără a-i împovăra pe cei cu venituri mici. Calculul impozitului progresiv pe un salariu brut de 15.000 lei ar implica o impozitare de 10% pentru primii 10.000 lei și 16% pentru restul, ceea ce ar lăsa lucrătorul cu mai mulți bani în mână comparativ cu aplicarea unei cote unice de 16%. De asemenea, o implementare corectă a acestui sistem ar simplifica procesul de impozitare și ar proteja persoanele cu venituri reduse, asigurând în același timp o distribuire echitabilă a sarcinii fiscale. Eforturile de comunicare și educare a populației cu privire la impozitarea progresivă sunt esențiale pentru a facilita această tranziție. Citește articolul
Statisticile incluse în buletinele trimestriale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) arată o scădere drastică a eficienței controalelor antifraudă în perioada 2015 - 2024. Punctul cel mai de jos a fost atins, în esență, în anii 2018 și 2019, iar ceea ce părea un început de redresare a fost (aparent) amânat, (probabil) de pandemia de coronavirus și de operaționalizarea verificărilor documentare, pentru anul 2024. Citește articolul
Tendința de scădere rapidă a numărului de plătitori de impozit micro, care a început în 2023, a continuat și pe parcursul anului 2024, reiese din cel mai recent buletin statistic trimestrial publicat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Automat, numărul de plătitori de impozit pe profit și-a continuat creșterea în aceeași perioadă. Motivul principal? Modificările aplicabile regimului micro de la 1 ianuarie 2024. Citește articolul
Oricât de des ar repeta guvernanții că pot reduce, în 2025, deficitul bugetar la 7% doar prin reducerea cheltuielilor bugetare și îmbunătățirea colectării veniturilor de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pentru specialiști devine tot mai clar că vom vedea creșteri de taxe și impozite în acest an. Aceasta este concluzia desprinsă dintr-un eveniment recent care s-a axat pe efectele impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), dar în care s-a discutat inclusiv despre situația bugetară actuală a României. Citește articolul
Consolidarea fiscală se aplică efectiv din 2022, acesta fiind și primul an în care s-au înființat grupuri de impozit pe profit. Însă statisticile furnizate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru 2022, 2023, 2024 și 2025 arată un interes în scădere pentru aplicarea acestui mecanism de optimizare a sumelor plătite statului sub formă de impozit pe profit. Totuși, chiar dacă din ce în ce mai puține firme sunt interesate să înființeze grupuri noi, numărul de grupuri active este într-o creștere constantă. Citește articolul
Impozitarea progresivă a marilor averi este unul dintre obiectivele actualei coaliții de guvernare. În condițiile în care tot mai puține state taxează averile, pentru că măsura aduce puțini bani la buget, alungă persoanele cu averi mari în alte țări sau afectează chiar creșterea economică, implementarea unei impozitări progresive în România pare complet neinspirată în prezent. Conform specialiștilor, până și discuția despre o asemenea măsură face rău țării. Citește articolul