După ce în acest an inspectorii teritoriali de muncă (ITM) au verificat respectarea prevederilor legale privind contractele individuale de muncă în domeniul firmelor de curierat, pentru 2022 Inspecția Muncii are în plan să verifice dacă sunt respectate obligațiile pe care angajatorul și salariații le au în privința securității și sănătății în muncă (SSM), dar și descoperirea firmelor care folosesc munca “la negru” sau “la gri”. Citește articolul
Telemunca impusă ca măsură de a preveni îmbolnăvirile din timpul pandemiei de COVID-19 a dus la o îmbunătățire a productivității angajaților, dar și la o creștere a burnout-ului, respectiv a epuizării prin muncă a salariaților. Iar acest lucru este important pentru angajatori pentru că, din ianuarie 2022, epuizarea prin muncă va fi introdusă în clasificarea internațională a bolilor și astfel va fi un diagnostic medical pe baza căruia un salariat ar putea beneficia de concediu medical. Mai mult, orice boală apărută în contextul profesional trebuie prevenită de angajator, ținând cont de obligațiile legate de securitatea și sănătatea în muncă (SSM) pe care acesta le are. Citește articolul
Munca la distanță a crescut productivitatea, dar și numărul cazurilor de burnout, precum și gradul de încredere între angajați și managerii lor direcți, arată un sondaj realizat de PwC. Citește articolul
După revenirea din concediul de creștere a copilului (CCC), indiferent că a stat perioada maximă de 2 ani sau de 3 ani, în cazul copilului cu dizabilități, sau s-a întors mai devreme în câmpul muncii, salariatului îi este greu să revină la vechea rutină de muncă, chiar dacă revine pe același post în cadrul firmei. Totuși, obligațiile angajatorului nu se limitează doar la reactivarea contractului de muncă suspendat pentru perioada CCC, ci există și o serie de reinstruiri prevăzute de actele normative aplicabile în domeniul relațiilor de muncă. Citește articolul
„Telemunca a ajutat companiile de pretutindeni să evolueze și să supraviețuiască pandemiei COVID-19, dar a crescut riscul lucrătorilor de a dezvolta afecțiuni musco-scheletice și psihosociale”, începe sumarul raportului recent al Agenției Europene de Sănătate și Securitate în Muncă (SSM) pe tema telemuncii și riscurilor de SSM. Plecând de la studii realizate în statele europene și de la cele efectuate chiar de Agenție, de la legislațiile statelor membre și de la experiențele practice din ultimul an și jumătate, agenția europeană face o trecere în revistă a riscurilor, beneficiilor și aspectelor de perspectivă în privința lucrului de acasă. Citește articolul
Securitatea și sănătatea în muncă (SSM) nu vizează doar sănătatea fizică a salariaților, cum probabil o văd cei mai mulți angajatori, ci ține cont și de sănătatea lor mintală. Agenția Europeană pentru SSM atrage atenția că, deși telemunca a permis afacerilor să funcționeze în parametrii oarecum normali în ultimul an și jumătate, pandemia de COVID-19 a expus salariații, pe lângă riscurilor de afecțiuni musculoscheletice, și la probleme legate de sănătate psihică. Citește articolul
Salariatul care strică, din vina sa, telefonul sau laptopul primite de la angajator pentru a putea munci în interesul firmei poate fi obligat să suporte reparațiile pentru astfel de echipamente, dar în anumite condiții. Citește articolul
Puțin peste 2.000 de persoane au suferit accidente de muncă în primele șase luni ale acestui an, dintre care 41 au fost mortale, cele mai multe dintre accidente apărând în rândul salariaților cu o vechime de până în cinci ani, potrivit unei statistici publicate recent de Ministerul Muncii și Protecției Sociale. Deși cifrele sunt în scădere față de 2020, angajatorii nu trebuie să uite de obligațiile pe care le au în materia securității și sănătății în muncă (SSM) și să instruiască periodic salariații pentru a preveni apariția accidentelor de muncă. Citește articolul
În timp ce proiectul de lege prin care s-ar putea condiționa dreptul la muncă pentru anumite categorii de salariați își urmează traseul legislativ, subiectul reapare în discursul public, iar situația trebuie privită sub toate aspectele, fără a ne poziționa în nicio tabără. Citește articolul
În contextul numărului în creștere de îmbolnăviri cu COVID-19 la nivel național, tot mai mulți angajatori se vor confrunta cu situații în care salariații lor vor intra în carantină, fie pentru că sunt contacți direcți, fie că sunt confirmați cu virusul SARS-CoV-2. Totuși, ce este de făcut în contextul în care un salariat vaccinat sau vindecat, care este astfel exceptat de la măsura carantinării, anunță că este contact direct, iar angajatorul vrea să-și protejeze personalul de o eventuală îmbolnăvire? Citește articolul