Ordonanța care permite semnarea electronică a tuturor documentelor din sfera relațiilor de muncă a apărut aseară în Monitorul Oficial. Potrivit documentului, toate actele de muncă pot fi semnate fie cu semnătura electronică avansată, fie cu semnătura electronică calificată. În plus, cele două tipuri de semnături electronice pot fi folosite și în relația cu autoritățile, atunci când vine vorba de domeniul muncii. Citește articolul
Este eliminarea fișelor de post, regulamentelor interne și pontajelor „o gură de aer” pentru firmele mici, cu până la nouă angajați? Sau vorbim de eliminarea unor documente, fals considerate birocrație împovărătoare, care ar avea efecte extrem de neplăcute asupra angajatorilor și angajaților, de la caz la caz? De când ministrul muncii a anunțat public intenția de a elimina aceste documente la microîntreprinderi, numeroase voci critică măsura. Iată, în cele ce urmează, câteva dezavantaje văzute de doi specialiști în relații de muncă: Citește articolul
Deși firmele au la dispoziție măsuri pentru a încerca să limiteze pe cât posibil răspândirea coronavirusului la locul de muncă, se poate ca acestea să nu fie suficiente în cazul anumitor profesii ori activități. Ar justifica un atare context impunerea vaccinării salariaților? Posibil. Citește articolul
Mastercard lansează „Pachetul pentru Digitalizarea Afacerii tale”, o suită de soluții pentru accelerarea transformării digitale, dedicată antreprenorilor și întreprinderilor mici și mijlocii din România ce își realizează operațiunile financiare prin cardurile Mastercard Business emise în România. Citește articolul
Alături de sancțiunile ce țin de încheierea contractelor de muncă și a celor ce țin de registrul salariaților, angajatorii sunt cel mai des sancționați pentru aspecte ce țin de sănătatea și securitatea în muncă. Vorbim de amenzi de mii de lei, dar și de posibilitatea unor dosare penale. Citește articolul
Contractele de muncă, actele adiţionale sau alte documente de ţin de relaţia de muncă, precum şi dovada de realizare a instruirii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă (SSM) vor putea fi semnate şi cu semnătura electronică, pe lângă cea olografă, potrivit unei propuneri legislative înregistrate recent la Senat. Prevederile propunerii sunt similare cu cele menţionate într-un proiect de OUG lansat în decembrie 2020 care nu a mai ajuns să fie adoptat. Citește articolul
Cu toate că telemunca are o reglementare în legislația noastră încă de acum aproape trei ani, Legea nr. 81/2018, dovedită extrem de utilă când, acum un an de zile, a venit un îndemn oficial, odată cu instalarea stării de urgență, la trimiterea angajaților să lucreze de acasă, acolo unde e posibil, legea are în continuare anumite lipsuri pe cel puțin două aspecte importante ale acestei munci: pe partea de sănătate și securitate în muncă (SSM) și pe cea de prelucrare a datelor și de securitate a informațiilor cu care operează angajații. Citește articolul
Chiar dacă nu sunt incluși în mod direct în categoria partenerilor sociali, reprezentanții salariaților reprezintă o alternativă a sindicatelor reprezentative, asigurându-se astfel, cel puțin la nivel teoretic, garantarea dreptului la negociere colectivă a salariaților. Astfel, fiind prevăzută obligația angajatorului de a iniția negocieri colective în situația în care are cel puțin 21 de salariați, iar la nivel de unitate nu există nicio organizație sindicală reprezentativă, salariații își pot alege reprezentanți pentru negocierea și încheierea unui contract sau acord colectiv de muncă. Deși există o obligație a angajatorului în privința inițierii procedurii de negociere, salariații nu au obligația de a-și alege reprezentanții. Citește articolul
Expertizarea pentru reducerea riscurilor de accidente și îmbolnăvire profesională la locurile de muncă s-ar fi realizat de către profesioniști aparținând unei noi profesii liberale, prevedea un proiect ajuns în Parlament, dar care miercuri a fost respins definitiv de Camera Deputaților. Este vorba, mai exact, de profesia de expert autorizat în securitatea și sănătatea ocupațională. Citește articolul
Deși nu avem precizate în mod explicit drepturile salariaților în privința securității și sănătății în muncă, acestea pot fi extrase din analiza obligațiilor pe care le au angajatorii. În același timp, salariații au și ei o serie de obligații atunci când discutăm despre securitatea și sănătatea în muncă. Citește articolul