Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Doar în măsura în care a scăzut volumul de muncă ori un anumit post a devenit redundant sau se desființează departamente întregi, un angajator își poate concedia angajații, a subliniat un specialist în dreptul muncii la conferința de HR organizată săptămâna trecută de avocatnet.ro. Altfel, prin simpla invocare a motivului privind pandemia, concedierile pot fi considerate ca fiind abuzive și, prin urmare, nelegale, angajatorii riscând să fie obligați, în instanță, la plata unor despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate și reactualizate și cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat salariatul. Citește articolul
Salariații au un număr anual de zile de concediu de odihnă pe care le pot cere angajatorului, care nu se pierd așa ușor. Astfel, în cazul în care un salariat nu a apucat să-și ia toate zilele libere la care a avut dreptul în 2019, până la finalul anului, cele rămase se reportează până în iunie 2021. Citește articolul
Chiar şi firmele care lucrează cu furnizori de servicii în domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă (SSM) trebuie să prevadă în regulamentul lor intern regulile din acest domeniu care trebuie respectate de salariaţi, au afirmat specialiştii într-o conferinţă recentă avocatnet.ro. Citește articolul
Deşi modelul standard al contractului individual de muncă (CIM) prezintă drepturile şi obligaţiilor salariatului şi ale angajatorului în relaţia de muncă aşa cum sunt stipulate de legislaţia în domeniu, există şi sunt legale o serie de clauze facultative ce se pot dovedi foarte utile angajatorului. Citește articolul
Când construiesc politicile pentru acordarea beneficiilor (extra)salariale, firmele trebuie să stabilească și când anume se pot sista acestea. O atenție deosebită ar trebui acordată însă contextului sancționării disciplinare, întrucât și sistarea beneficiului, și aplicarea unei sancțiuni disciplinare ar putea însemna o dublă sancționare - chestiune interzisă - dar și aplicarea unei sancțiuni care este, de asemenea, prohibită de legislația muncii. Citește articolul
În cazul programului individualizat de muncă, unde vorbim, practic, de două perioade - una fixă și una variabilă - evidența clară a timpului de muncă e cu atât mai importantă atunci când ne interesează prestarea muncii peste program. În lipsa ei, atât angajatorul, cât și salariatul sau inspectorii de muncă, se pot afla în situația în care nu pot proba dacă s-a respectat sau nu programul de lucru. Citește articolul
Angajații nu pot fi obligați să folosească semnătura electronică și, cu atât mai puțin, dacă sunt de acord în principiu cu ea, nu pot fi obligați să-și procure serviciul de semnare electronică pentru semnarea actelor la locul de muncă. Nici chiar în acele firme unde firma va achiziționa serviciul și va dori să acorde tuturor semnătură electronică, aceasta nu va putea fi impusă. Cum ar trebui însă firmele să privească aceste cheltuieli pentru angajați - se datorează sau nu impozit și contribuții sociale pentru aceste beneficii? Citește articolul
Jumătate din locurile de muncă care există astăzi în piața muncii e posibil să nu mai existe până în 2055, conform ultimelor studii realizate de Institutul Global de Cercetare McKinsey. De aceea, angajatorii au început deja să puncteze importanța competențelor de tip soft, deja foarte căutate în piața muncii. Angajatorii investesc în dezvoltarea lor prin sesiuni de training, cursuri sau evenimente interne care să îi ajute pe angajați să comunice mai eficient, să lucreze în echipe, să fie adaptabili sau responsabili pentru activitățile lor. Citește articolul
Deşi legislaţia muncii prevede, mai nou, obligaţia salariaţilor aflaţi în telemuncă sau în munca la domiciliu de a respecta şi asigura confidenţialitatea documentelor pe care le utilizează în activitatea lor, specialiştii recomandă angajatorilor introducerea în relaţiile de muncă a unei clauze de confidenţialitate în care să detalieze ce informaţii nu trebuie divulgate de către salariaţi. Citește articolul
Beneficiile extrasalariale acordate angajaţilor se recomandă a fi incluse în regulamentul intern sau într-un alt act unilateral al angajatorului şi nu în actele ce prevăd acordul părţilor, respectiv contractul individual de muncă sau cel colectiv de muncă, alături de actele lor adiţionale, spun specialiştii. În acest fel, renunţarea la un anumit beneficiu va putea fi realizată fără a fi nevoie de acordul salariaţilor. Citește articolul