Expertizarea pentru reducerea riscurilor de accidente și îmbolnăvire profesională la locurile de muncă s-ar fi realizat de către profesioniști aparținând unei noi profesii liberale, prevedea un proiect ajuns în Parlament, dar care miercuri a fost respins definitiv de Camera Deputaților. Este vorba, mai exact, de profesia de expert autorizat în securitatea și sănătatea ocupațională. Citește articolul
Dialogul social reprezintă procesul voluntar prin care partenerii sociali se informează, se consultă și negociază în vederea stabilirii unor acorduri în probleme de interes comun. Partenerii sociali sunt sindicatele sau organizațiile sindicale, angajatorii ori organizațiile patronale, precum și reprezentanții autorităților administrației publice, care interacționează în procesul de dialog social. Chiar dacă definiția legală a dialogului social precizează caracterul său voluntar, sunt numeroase texte de lege care iterează obligativitatea
Recentele propuneri privind eliminarea „accidentului de traseu” readuc în atenție condițiile în care un accident de traseu intră în sfera accidentelor de muncă. Accidentul de muncă reprezintă vătămarea violentă a organismului, precum și intoxicația acută profesională, care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu și care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puțin trei zile calendaristice, invaliditate ori deces. Citește articolul
De obicei, salariații au un loc de muncă fix la sediul angajatorului, acolo unde își desfășoară activitatea zilnică. Totuși, există situații în care, în funcție de munca prestată efectiv, prezența salariaților la sediu este exclusă. Citește articolul
Controalele fiscale cu privire la tichetele cadou acordate de companii partenerilor de afaceri nu mai reprezintă, cu siguranță, de mult timp, o noutate și nici o surpriză pentru contribuabili. Cu toate acestea, acordarea tichetelor cadou este un subiect departe de a fi fost clarificat, iar modificările legislative survenite în decembrie 2020 nu doar că lasă în continuare mari semne de întrebare, ci, dimpotrivă, îngreunează și mai mult situația contribuabililor aflați astăzi la răscrucea de drumuri dintre practicile trecute și necesitatea de structurare pe viitor a modelului lor de business, asupra ambelor aspecte urmând a ne apleca atenția și a prezenta sumare comentarii, întâi separat, iar apoi corelat. Citește articolul
Ajutoarele financiare oferite de Guvern încă de anul trecut sunt disponibile și anul acesta. Vorbim de decontarea indemnizațiilor Kurzarbeit, de bani pentru angajarea unor categorii vulnerabile de șomeri, dar și de facilități precum cea referitoare la acordarea unor sume de bani celor care lucrează de acasă, de către angajatori. Există în continuare multe întrebări privind aplicarea mecanismelor aferente în practică, întrebări la care am încercat să răspundem cu ocazia unei recente conferințe organizate de avocatnet.ro. Citește articolul
Telemunca, destul de răspândită în condițiile epidemiologice actuale, presupune că angajații lucrează de acasă (în orice caz, nu numai de la birou), în baza unor raporturi de muncă adaptate Legii nr. 81/2018. Kurzarbeit, în egală măsură, e un mecanism util firmelor pentru că permite obținerea unor bani de la stat, în anumite condiții, pentru reducerea timpului de lucru al angajaților. Dar, în ce măsură pot fi aceste mecanisme reunite în cazul aceluiași salariat? Citește articolul
Printre sutele de modificări aduse Codului fiscal în ultimele zile ale anului trecut se numără și unele noutăți legate de tratamentul fiscal al beneficiilor date salariaților de către terți - adică cele date de alte persoane, nu de angajator. În acest caz, tratamentul fiscal diferă în funcție de situația concretă, atrag atenția specialiștii KPMG România. Citește articolul
Condițiile de aplicare a mecanismului Kurzarbeit, cel cu decontările de la stat pentru cei afectați de pandemie și care reduc, în starea de alertă, timpul de muncă pentru angajați, impun analizarea de la lună la lună pentru a vedea în ce măsură se pot cere apoi banii de la stat. Citește articolul
Întrucât a procedat, într-un mod neobișnuit, să oficializeze majorarea salariului minim din (aproape) jumătatea lunii, Guvernul a pus puțin în încurcătură firmele care au salariați plătiți cu minimul pe economie - și, încă și mai mult, pe cei care sunt în șomaj tehnic în perioada asta. La scurt timp după majorare, tot Guvernul a înaintat un proiect care să modifice, în teorie, aplicarea salariului minim și să-l facă valabil, legal vorbind, pentru toată luna ianuarie - dar proiectul nu a mai avansat. Astfel că, la 1 februarie, recapitulăm „saga” majorării salariale din 13 ianuarie și ce au fost sfătuiți angajatorii să facă de către specialiști: Citește articolul