Deşi modelul standard al contractului individual de muncă (CIM) prezintă drepturile şi obligaţiilor salariatului şi ale angajatorului în relaţia de muncă aşa cum sunt stipulate de legislaţia în domeniu, există şi sunt legale o serie de clauze facultative ce se pot dovedi foarte utile angajatorului. Citește articolul
În cazul programului individualizat de muncă, unde vorbim, practic, de două perioade - una fixă și una variabilă - evidența clară a timpului de muncă e cu atât mai importantă atunci când ne interesează prestarea muncii peste program. În lipsa ei, atât angajatorul, cât și salariatul sau inspectorii de muncă, se pot afla în situația în care nu pot proba dacă s-a respectat sau nu programul de lucru. Citește articolul
Deşi legislaţia muncii prevede, mai nou, obligaţia salariaţilor aflaţi în telemuncă sau în munca la domiciliu de a respecta şi asigura confidenţialitatea documentelor pe care le utilizează în activitatea lor, specialiştii recomandă angajatorilor introducerea în relaţiile de muncă a unei clauze de confidenţialitate în care să detalieze ce informaţii nu trebuie divulgate de către salariaţi. Citește articolul
Tot mai multe firme discută sau au decis deja revenirea fizică a salariaţilor la locul de muncă, pe fondul relaxării restricţiilor impuse de autorităţi. În acest context, salariaţii care se întorc la birou după ce au muncit de acasă şi cei care îşi reiau activitatea după o întrerupere mai mare de 30 de zile trebuie să fie reinstruiţi în domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă (SSM) de către angajator, atrage atenţia Inspecţia Muncii. Citește articolul
Beneficiile extrasalariale acordate angajaţilor se recomandă a fi incluse în regulamentul intern sau într-un alt act unilateral al angajatorului şi nu în actele ce prevăd acordul părţilor, respectiv contractul individual de muncă sau cel colectiv de muncă, alături de actele lor adiţionale, spun specialiştii. În acest fel, renunţarea la un anumit beneficiu va putea fi realizată fără a fi nevoie de acordul salariaţilor. Citește articolul
În contextul relaxării unora dintre restricțiile impuse înainte, începând cu 15 mai, dar și al faptului că se anunță noi măsuri de relaxare, pe măsură ce numărul de vaccinați va crește, în tot mai multe firme se analizează ideea ca (toți) angajații să se întoarcă din iunie în birouri. Ce obligații mai sunt însă încă în vigoare pentru organizarea la locul de muncă în condiții de pandemie? Citește articolul
Microfirmele au posibilitatea, de la începutul lunii mai, să stabilească împreună cu salariaţii lor, prin acord scris, cum se face evidenţa orelor lucrate, conform prevederilor incluse în Codul muncii de OUG 37/2021. Ce se întâmplă dacă cele două părţi nu ajung la un acord privind acest pontaj ar trebui să fie clarificat printr-o modificare legislativă, apreciază specialiştii, însă, în orice caz, salariaţii şi angajatorul nu vor putea să elimine această evidenţă, deoarece ea este impusă de Codul muncii. Citește articolul
Începând de duminică, atunci când un angajator se află în insolvență, faliment sau lichidare, administratorul sau lichidatorul judiciar sunt cei care eliberează adeverințe de vechime pentru salariați. În plus, practicienii în insolvență trebuie de-acum să se ocupe și de încetarea contractelor individuale de muncă și raportarea încetărilor în Revisal. În acest context, Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România (UNPIR) subliniază că modificările apărute recent nu vor rezolva rapid și fără probleme situațiile generate de intrarea în insolvență, faliment sau lichidare a unei firme. Citește articolul
Publicarea într-un anunţ de angajare a condiţiei ca respectivul candidat să nu se afle în conflict sau proces cu firma angajatoare este discriminatorie, a stabilit recent Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD), după ce a amendat cu 2.000 lei o societate care a fixat o astfel clauză pentru un post disponibil. Citește articolul
Chiar dacă nu a trecut multă vreme de la începutul anului, în domeniul muncii au apărut mai multe schimbări ce vizează relațiile dintre angajatori și salariați. Printre cele mai notabile schimbări privind domeniul muncii apărute de la începutul lui 2021 se numără eliminarea, pentru anumite microîntreprinderi, a obligației de întocmire a fișelor de post și a regulamentului intern, dar și posibilitatea de a semna electronic toate documentele din sfera relațiilor de muncă. Citește articolul