Respectarea procedurii privind cercetarea disciplinară este esențială. O procedură care sare peste pașii legali, pur formală sau făcută doar la nivel scriptic, declarativ, unde drepturile angajatului nu au fost respectate se poate întoarce împotriva angajatorului, dacă angajatul se duce și o contestă în instanță. În practică, se întâmplă ca, din cauza situației create de cel care a comis abaterea disciplinară, la nivelul firmei să se considere că angajatul ar trebui să nu mai poată intra în firmă, să nu mai aibă acces la documente ș.a.m.d., doar că firmele recurg la soluții temporare care nu sunt tocmai în acord cu legea. Două exemple: Citește articolul
Provocările joburilor „de mâine”, ale locurilor de muncă ale viitorului, sunt considerate a reveni în mare parte companiilor de rezolvat, statul fiind dator să asigure un cadru legislativ potrivit. Protecția lucrătorilor va însemna asigurarea unui minim necesar mult diferit de cel actual și direcționarea atenției către alte riscuri profesionale. Dar pentru a putea să îndrăznim să ne uităm înspre viitor, ar trebui să fim la „un minim decent” în prezent. Pentru rapiditatea cu care evoluează piața muncii, România nu pare pregătită nici măcar la nivel legislativ. Citește articolul
Se poate întâmpla uneori ca CV-ul unui candidat să arate foarte bine, poate chiar mai bine decât reiese din interviul avut, însă înainte de a face pasul recrutării și de a începe efectiv relația de muncă, angajatorul ar putea să facă o serie de verificări. Pentru a face acest lucru, în mod legal, candidatul trebuie să fie întrebat și trebuie să își dea acordul asupra acestui fapt. Citește articolul
Munca de acasă a devenit o necesitate în cei doi ani de pandemie, reprezentând practic un mare experiment care a demonstrat tuturor că acest mod de lucru la scară largă este posibil. Astfel că, în pofida ridicării restricțiilor, peste 86% dintre companiile respondente la sondajul HR Barometru realizat de PwC România în luna martie vor continua să lucreze în regim hibrid și doar 11% vor relua activitatea obligatorie la birou pentru toți angajații. Este vorba, desigur, despre companii alte căror activități se pot derula la distanță. Citește articolul
Fișa postului reprezintă o anexă la Contractul individual de muncă întocmită de către angajator cu ajutorul căruia acesta stabilește într-un mod mai detaliat față de contractul individual de munca sarcinile, atribuțiile și responsabilitățile salariatului particularizate la postul pe care acesta îl ocupă. Nu regăsim în legislație un model predefinit al fișei de post, conținutul acesteia este strict atributul fiecărui angajator în parte așa cum este și firesc întrucât acesta cunoaște cel mai bine organizarea și funcționarea unității fiind singurul în măsură să traseze sarcinile salariaților astfel încât acestea să fie în concordanță cu obiectivele societății. Citește articolul
Echilibrul relațiilor de muncă depinde, în primul rând, de modul în care atât angajatorii, cât și salariații, își îndeplinesc corect obligațiile și își exercită drepturile fără a le încălca pe cele ale partenerului alături de care își desfășoară activitatea. Dacă ne gândim la modul cum funcționează telemunca, respectiv posibilitatea ca angajatul să lucreze de unde dorește (sau, în linii mari, de unde am convenit cu acesta să lucreze), ne putem imagina foarte ușor încheierea nu a două, ci a mai multor contracte de telemuncă simultan, chiar pe același interval de timp. Pe cine și de ce ar interesa acest lucru? Citește articolul
Chiar dacă are inițiativa și suportă cheltuielile aferente unei formări profesionale pe care o urmează salariatul, fiind încheiată și o clauză de formare în acest sens, angajatorul nu poate cere recuperarea costurilor suportate în situația în care subalternul nu se prezintă sau nu promovează examenul aferent cursului, potrivit unei spețe analizate recent de Curtea de Apel București. Citește articolul
4 aprilie este Ziua expertului în legislația muncii, iar anul acesta se împlinesc 11 ani de la introducerea profesiei în Clasificarea Ocupațiilor din România (COR) și nouă ani de când a fost aprobat primul standard ocupațional pentru această profesie. Expertul în legislația muncii a beneficiat de o atenție sporită în 2020, când în Codul muncii au intrat unele prevederi ce au obligat angajatorii să recurgă la expertiza acestuia. Citește articolul
Pe fond personal, doi sau mai mulți angajați ajung într-un conflict la locul de muncă, în timpul programului de muncă. În funcție de cum a evoluat conflictul, angajatorul are în față o situație mai mult sau mai puțin dificilă de administrat, însă chiar și în ipoteza unei disensiuni care nu a dus la vătămări corporale grave, modul cum decide angajatorul să trateze incidentul mai departe nu poate fi unul al deciziilor luate în grabă. Angajatorul ar trebui să-și pună câteva probleme: când un astfel de conflict ar trebui adus în atenția unor autorități, dacă ar putea fi vorba de un accident de muncă atunci când au loc vătămări și care sunt condițiile de sancționare (concedierea imediată într-o atare situație ar fi vădit nelegală)? Citește articolul
Unul dintre aspectele pe care inspectorii de muncă le vor verifica în cazul angajaților ce lucrează la distanță pe termen lung este cel legat de rigorile SSM (sănătate și securitate în muncă). Desfășurarea instructajelor propriu-zise la distanță nu ar trebui să pună probleme firmelor, la fel și semnarea documentelor la distanță de către telesalariați, fără a fi nevoie de deplasarea lor la locul de muncă/sediul angajatorului. Citește articolul