Ordonanța prin care s-a renunțat, anul trecut, la obligația microîntreprinderilor cu până la nouă salariați de a întocmi regulamentul intern și de a avea fișe de post urmează să fie oficial abrogată pe 6 octombrie, legea de respingere a acesteia fiind publicată luni în Monitorul Oficial. Asta înseamnă că, de joi, se revine la existența acestor obligații, așa că e important să fixăm acum termenele de la care ar trebui firmele care nu au acum aceste documente să le aibă. Citește articolul
Angajatorul poate modifica fișa postului fără a schimba felul muncii, cu respectarea pregătirii profesionale a salariatului și fără a stabili sarcini pe care salariatul nu le-ar putea îndeplini sau care presupun o calificare ce nu corespunde funcției. Reamintim azi principalele aspecte pe care angajatorii trebuie să le aibă în vedere în privința fișelor de post, în contextul în care, în curând, fișele de post vor redeveni obligatorii pentru toți angajatorii din România. Citește articolul
Înainte de debutul raportului de muncă, noul angajator îi spune candidatului recrutat, căruia deja i-a dat contractul să-l semneze, că nu-l mai poate primi la muncă - motive subiecte sau obiective, pentru angajat acest aspect e irelevant, el fiind prejudiciat de cele mai multe ori, cu atât mai mult când deja demisionase de la fostul loc de muncă. Am discutat cu un specialist în relații de muncă despre tipicitatea înțelegerii dintre părți aici și de ce e important ca angajatul să primească de la angajator un contract semnat de către acesta din urmă, dar și că astfel de situații, deși nu pot fi evitate cu totul, pot fi gestionate tot în beneficiul angajatului, într-un final. Vorbim aici nu doar despre o problemă de moralitate, uneori, ci și de legalitate. Citește articolul
Patru profesii au fost introduse în Clasificarea Ocupațiilor din România (COR), printr-un ordin oficializat azi de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), aceasta fiind cea de-a patra modificare din acest an. Totodată, au fost reorganizate alte patru profesii. Citește articolul
Angajatorii nu doar că nu sunt obligați să treacă în contractul de muncă toate avantajele pe care le acordă angajaților pe lângă salariu, la momentul actual, ci le este chiar recomandat adesea să se rezume la politica internă de beneficii, fără să amintească în contracte toate bonusurile, abonamentele plătite și alte sume pe care le acordă. Asta face ca acordarea lor să se întrerupă adesea în mod nerezonabil, lipsit de transparență și subiectiv. În curând însă, angajatorii vor trebui să se adapteze la o nouă cerință - aceea de a include în contracte cam toate avantajele pe care le acordă. Citește articolul
Flexibilitatea muncii poate însemna, pentru unii angajați, să lucreze când vor și/sau de unde vor, să aibă din când în când, poate, o vinere sau o altă zi din săptămână liberă și să lucreze mai mult în celelalte patru zile lucrătoare; poate însemna doar telemuncă sau o combinație din toate măsurile antemenționate. Nimic nu e imposibil aici, din punct de vedere legislativ, dar spațiul de manevră trebuie analizat cu multă atenție pentru a nu ajunge la situații în care nu mai există deloc evidență a timpului de lucru, în care orele suplimentare ajung să fie confundate chiar de angajați cu cele de muncă sau situații în care angajatorul are nevoie de angajat și nu-l poate determina să vină la birou, deși se aștepta să vină ori să apară în fața laptopului în timpul programului de lucru. Citește articolul
Atragerea și retenția talentelor este în topul riscurilor identificate de liderii de business, pe locul doi, după atacurile cibernetice, arată cel mai recent studiu de percepție derulat regulat în Statele Unite, în rândul executivilor din marile companii - PwC Pulse Survey din august 2022, incluzând 722 de directori și membri ai consiliului de administrație din companiile incluse în topul Fortune 1000 și alte firme private.
Citește articolulFormarea profesională poate fi asigurată de angajator și la nivel intern, autorizându-se în acest sens, având desemnat unul sau mai mulți formatori. În fiecare caz în parte vorbim de contracte speciale pe care angajatorii le semnează cu cei care se formează. Citește articolul
Angajatorii sunt îndrituiți să le pretindă angajaților în care au investit sub aspectul formării profesionale să rămână în companie o perioadă de timp, iar, dacă nu o fac, să acopere cheltuielile pricinuite de formare. Totuși, chiar și acest drept se învârtește în sfera rezonabilului și proporționalului, astfel că angajatorii nu pot conta pe o retenție impusă de mai mult de doi-trei ani ori pe o despăgubire de 100% în toate situațiile. Citește articolul
Creșterile semnificative înregistrate în ultimele luni în costurile cu energia, care se resimt oricum și în costul altor bunuri și servicii, poate reprezenta o problemă pentru angajații care lucrează numai sau preponderent de acasă. Iar prognozele nu sunt optimiste, în sensul descreșterii, nici în următoarea perioadă. Prin urmare, cei care vor să-și păstreze angajații ar putea să ia în considerare și suportarea acestor creșteri de prețuri pentru angajații lor, inclusiv pentru cei care, deși nu lucrează de acasă, stau destul de departe de locul de muncă și nu pot folosi decât mașina personală să se deplaseze la/de la birou, angajați pentru care costurile cu carburantul au crescut, de asemenea, foarte mult. Citește articolul