Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Frauda este o infracțiune și implică nerespectarea procedurilor interne, iar departamentul Juridic și Conformitate se asigură că firma respectă legile și regulile, protejând-o de consecințe legale.
Pentru a-și proteja afacerea de frauda de tip „mesaj de la șef” (care poate implica până și folosirea de deepfake-uri), este esențial ca angajatorii să cunoască felul în care se desfășoară aceasta. Printr-un ghid recent, Direcția Națională de Securitate Cibernetică (DNSC) oferă informații despre cum funcționează aceste atacuri și ce se poate face în atare situații. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și reglementările în vigoare. Articolul se referă la ordonanțe de urgență și la Codul fiscal, care impun noi reguli de impozitare. Ei trebuie să înțeleagă aceste schimbări pentru a se asigura că firma este în conformitate cu legislația și evită amenzi sau probleme legale.
În perioada aceasta, multe companii trec de la impozit micro la impozit pe profit, schimbarea de regim fiind notificată Fiscului prin depunerea declarației 700. În acest context, am reunit în articolul de astăzi câteva chestiuni importante pentru firmele care vor deveni plătitoare de impozit pe profit. Citește articolul
Pentru că este o propunere de schimbare a unei legi existente, iar departamentul juridic trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative care ar putea avea un impact asupra companiei sau a angajaților săi, direct sau indirect.
Legislația privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap se va modifica, potrivit unui proiect legislativ înregistrat recent la Parlament, astfel încât acestea să nu mai fie nevoite să se deplaseze la direcțiile de asistență socială, care, în anumite cazuri, se află la mulți kilometri de casă, pentru a-și ridica documentele ce le dau dreptul la transport gratuit, ci să le poată ridica și de la primăria din localitatea în care au domiciliul. Citește articolul
Ajută compania să înțeleagă regulile legale despre cum se fac contractele la distanță cu clienții (prin telefon, online) și ce drepturi au aceștia, pentru a asigura că totul este în ordine din punct de vedere juridic și pentru a evita amenzi sau procese.
Un contract la distanță se poate încheia fără prezența fizică a celor două părți, prin utilizarea unuia sau mai multor mijloace de comunicație la distanță. Astfel, se pot utiliza pentru încheierea unui contract la distanță telefonul, e-mailul, diverse aplicații online și altele. Totuși, doar acceptarea telefonică a unei oferte nu înseamnă și încheierea unui contract la distanță, pentru asta fiind nevoie și de un consimțământ scris al utilizatorului acestor servicii. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care trebuie respectate legile și regulile interne ale companiei atunci când se acordă zile libere suplimentare, pentru a evita probleme legale.
În 2024, liberul de Ziua Muncii și liberele de Paște sunt despărțite doar de o singură zi lucrătoare. Prin urmare, Guvernul a decis să dea liber bugetarilor în acea zi lucrătoare, pentru a face o punte între respectivele sărbători legale. Însă e bine de știut că inclusiv angajatorii privați pot proceda în acest fel, dacă vor. Citește articolul
Ajută la înțelegerea modului în care autoritățile fiscale interpretează legile și la asigurarea că activitățile companiei respectă regulile pentru a evita problemele legale și amenzile.
Nu este surprinzător că inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se axează tot mai des, în controalele la societăți și persoane fizice, pe chestiuni ce țin de taxarea afacerilor imobiliare. Dezvoltatorii imobiliari persoane juridice care încearcă să evite cota standard de TVA sau antreprenorii persoane fizice care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale reprezintă ținte principale în verificările ANAF, ajungându-se cu ușurință la impuneri suplimentare. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu interpretarea legilor și asigură că firma respectă toate normele. Articolul subliniază ambiguități în interpretarea noilor legi fiscale, în special pentru afacerile de familie și conceptul de 'deținere indirectă'. Ei trebuie să știe despre aceste nelămuriri pentru a oferi sfaturi legale corecte și a ajuta compania să evite litigii cu statul, recomandând obținerea de clarificări oficiale și scrise.
Chestiunea afacerilor de familie, care complică aplicarea regulilor noi privind întreprinderile legate și decizia trecerii sau nu de la impozit micro la impozit pe profit, rămâne neclară în continuare, apreciază specialiștii de la Nowium. O variantă pe care o au la dispoziție microfirmele este să nu-și schimbe vectorul fiscal la termenul din 15 aprilie 2024, însă acestea trebuie să știe și care sunt posibilele consecințe în cazul unor verificări ulterioare ale Fiscului. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de noile legi și acorduri internaționale care afectează drepturile de proprietate intelectuală, cum ar fi brevetele, și de funcționarea unei noi curți specializate în soluționarea litigiilor legate de acestea. Este esențial pentru a înțelege cum aceste schimbări влияют asupra operațiunilor companiei și pentru asigurarea conformității.
Legea pentru ratificarea Acordului privind Curtea unică în materie de brevete, care vizează crearea unui sistem jurisdicțional unificat pentru litigiile legate de brevete, a fost oficializată joi. Această ratificare va aduce beneficii pentru mediul de afaceri, în special pentru IMM-uri, institute de cercetare și universități, prin simplificarea procedurilor de protecție a brevetelor și stimularea procesului de inovare. Citește articolul
Trebuie să știe despre noua lege care permite acordarea tichetelor de valoare în format virtual, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și este în conformitate cu legislația.
Joi a fost oficializată o lege care va permite părților să decidă asupra modalității de acordare a cardului pentru bilete de valoare exclusiv în format virtual, fără să se mai acorde și cardul în format fizic. Desigur, orice salariat va putea cere ulterior și emiterea cardului fizic, dacă se răzgândește. Se modifică, astfel, cadrul legislativ al biletelor de valoare - modificare ce era necesară, spuneau inițiatorii, întrucât în legislația secundară nu se specificase decât posibilitatea emiterii cardurilor fizice, deși dezideratul de acum câțiva ani a fost pentru o digitalizare completă a biletelor de valoare. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile privind emiterea bonurilor fiscale, pentru a evita sancțiunile și problemele legale.
Bonul fiscal este documentul care confirmă tranzacția efectuată între un operator economic și un consumator. Neemiterea sa de către comerciant poate avea consecințe atât pentru el, cât și pentru client. Citește articolul