Articolul explică noile obligații legale și aspecte procedurale privind dialogul social și negocierea colectivă, esențiale pentru asigurarea conformității companiei cu legislația în vigoare.
Negocierea colectivă a devenit, din 25 decembrie 2022, o preocupare și pentru angajatorii care au sub 21 de salariați, însă consecințele promovării timide, spre zero, a dialogului social în ultimul deceniu sunt vizibile în acest moment. De când a intrat în vigoare noua lege a dialogului social, au apărut mai multe discuții pe tema obligațiilor extinse aduse de aceasta, unde merită să facem câteva lămuriri: Citește articolul
Articolul explică lipsa unei reglementări clare în legislația românească pentru planurile de acțiuni pentru angajați (SOP) și necesitatea de a respecta o serie de alte legi (dreptul muncii, societăți comerciale, piața de capital, protecția datelor) la implementarea lor, aspecte esențiale pentru conformitatea legală a companiei.
Într-o piață a muncii din ce în ce mai competitivă, atragerea talentelor, respectiv retenția angajaților-cheie, dar nu numai, este una dintre preocupările generale ale acționarilor. Așadar, pe lângă alte beneficii salariale (bonusuri de performanță, tichete/bilete valorice, pensii facultative, prime de asigurare voluntară de sănătate suportate de angajatori, decontarea contravalorii transportului, diverse cursuri de pregătire etc.), una dintre oportunitățile explorate cel mai frecvent se referă la implementarea de planuri de remunerare bazate pe capitaluri proprii. Citește articolul
Acest departament este interesat de modificările legislative privind obligațiile de raportare și impozitare pentru tranzacțiile imobiliare, pentru a se asigura că firma respectă toate legile în vigoare.
După ce la începutul anului 2022 s-a stabilit că notarii trebuie să raporteze la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) tranzacțiile imobiliare ce erau sub plafonul neimpozabil de 450.000 de lei, această obligație a dispărut de la 1 ianuarie 2023, odată cu respectivul plafon. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile, inclusiv cea despre bacșiș, și înțelege cum aceasta se aplică diferitelor tipuri de personal sau ce probleme pot apărea.
Folosirea angajaților temporari în industria servirii a crescut în ultimii ani, cel mai probabil pe fondul unei acute crize a forței de muncă. „Împrumutul” de personal și plimbarea angajaților dintr-o parte în alta, respectiv de la un operator economic la altul sau de la o locație la alta ale aceluiași operator economic sunt destul de comune, dar întrebarea e cât de facilă va fi aplicarea Legii bacșișului, în forma sa actuală, în toate aceste situații în care se pot regăsi angajatorii cu activități tipice barurilor și restaurantelor. Citește articolul
Acest departament este interesat să se asigure că firma respectă toate termenele și regulile fiscale impuse de lege, pentru a evita amenzi sau orice fel de probleme care ar putea duce la litigii.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile noi, în special cele legate de cât timp trebuie păstrate documentele, cum se depun rapoartele financiare (și ce se întâmplă dacă nu sunt depuse) și noile cerințe de transparență fiscală.
Printre numeroasele schimbări legislative apărute anul trecut se numără și câteva noutăți importante din domeniul contabil, majoritatea fiind aplicabile efectiv din 2023. Acestea au legătură cu regulile arhivării documentelor, bilanțurile depuse periodic, dividendele, cazierul fiscal și reglementările contabile. Citește articolul
Pentru a fi la curent cu toate modificările legale privind circulația rutieră, amenzile, responsabilitățile proprietarilor de vehicule și noile proceduri (ex: ridicarea mașinilor, constatarea amiabilă electronică), asigurând că firma și angajații respectă legea.
Pe lângă regulile din mai multe domenii, și legislația ce vizează circulația rutieră și conducătorii de vehicule a suferit o serie de modificări în ultima perioadă. Astfel, în acest an, printre altele, amenzile rămân la nivelul din 2022, șoferii își vor putea accesa online istoricul sancțiunilor rutiere, iar, în anumite condiții, cei interesați vor putea deveni șoferi profesioniști mai devreme. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate noile legi menționate în articol, de la negocierea cu angajații la actualizarea regulamentelor interne și implementarea sistemelor de avertizare (whistleblower).
În luna ianuarie, unora dintre angajatori le revin obligații suplimentare, aduse de legi care au intrat în vigoare spre finele anului precedent. Diverse completări în regulamentele interne, negocieri colective și proceduri noi de pus în funcțiune. Iată cele mai importante repere ale începutului de an: Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legale privind modul de desfășurare a inspecțiilor fiscale, pentru a asigura respectarea legii și a apăra interesele companiei în fața autorităților.
Autoritățile au stabilit recent că, în cazul inspecțiilor fiscale, registrul unic de control se completează numai dacă verificările se derulează în spațiile de lucru ale companiilor. Din moment ce, mai nou, inspecțiile se vor derula în principal la sediile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), asta înseamnă că registrul nu se mai completează în aceste cazuri. Citește articolul
Oferă informații esențiale despre legile și regulile care trebuie respectate atunci când o firmă colaborează cu zilieri, pentru a evita amenzi și probleme legale.
Și în cazul celor ce lucrează cu ziua legea impune respectarea unei remunerații minime, care crește în fiecare an, odată cu salariul minim brut garantat în plată. Beneficiarii muncii ziliere pot fi sancționați dacă nu acordă remunerații peste minimul legal, dacă folosesc zilieri în alte domenii decât cele permise în lege și dacă nu completează registrul special de evidență. Citește articolul