avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 625 soluții astăzi
Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știi dacă obții venituri din chirii anul acesta și care e termenul de înregistrare a contractelor la Fisc

Acest departament trebuie să se asigure că toate contractele de închiriere pe termen lung (și modificările lor) sunt înregistrate la Fisc, conform noilor legi, pentru a evita probleme legale pentru companie.

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Ianuarie 2023 | 4 | 23847 | Timp de citire: 3 min.

Fiscalizarea veniturilor din chirii, adică declararea și plata impozitului pe aceste venituri nu a fost niciodată o opțiune pentru persoanele fizice, ci o obligație. Astfel, oricât de mici sau de mari ar fi veniturile obținute de închirierea unui spațiu proprietate personală, ele trebuie impozitate. Ce a fost opțională, preț de câțiva ani, a fost înregistrarea contractelor la Fisc. De anul acesta însă - și până la final de martie, pentru cele în derulare - toate contractele de închiriere pe termen lung încheiate de persoanele fizice trebuie înregistrate la Fisc. Pentru veniturile obținute anul trecut, termenul-limită de plată a impozitului este 25 mai, iar pentru veniturile acestui an trebuie știut că impozitarea s-a schimbat și va fi, în toate cazurile, mai oneroasă ca până acum. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Taxarea contractelor part-time în 2023 și alte aspecte importante ce vizează angajații cu normă parțială

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile privind modul de taxare al contractelor part-time, plata contribuțiilor sociale și interdicția muncii suplimentare sau transferul costurilor către angajați, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
4 Ianuarie 2023 | 30170 | Timp de citire: 3 min.

Măsura suprataxării contractelor part-time aflate sub nivelul minimului pe economie continuă și în acest an, cu o particularitate la calcule însă, față cum se aplica măsura anul precedent. Alături de suprataxare, care nu vizează oricum toate contractele cu normă parțială, e bine de știut că tratamentul de care beneficiază acești angajați trebuie să fie destul de similar cu cel de care beneficiază cei cu normă întreagă, cu unele excepții. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Schimbări aplicabile, din acest an, concediului și indemnizației de creștere: mai mulți bani în cazul sarcinilor multiple, iar “luna tatălui” se dublează

Articolul detaliază modificările legislative referitoare la concediul și indemnizația de creștere a copilului, aspecte esențiale pentru ca firma să respecte legile în vigoare.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
4 Ianuarie 2023 | 14 | 27248 | Timp de citire: 4 min.

Pentru că mai multe prevederi europene au trebuit transpuse și la noi, legislația privind concediul și indemnizația de creștere a copilului se modifică în acest an. Mai exact, apar schimbări precum suplimentarea indemnizației de creștere în cazul sarcinilor multiple (gemeni, tripleți etc.), recunoașterea veniturilor din străinătate sau dublarea perioadei în care tatăl poate sta acasă cu copilul. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Decontarea serviciilor turistice: În 2023, suma ce poate fi scutită de taxe salariale este mai mare

Se asigură că firma respectă toate legile și regulile fiscale atunci când acordă angajaților acest tip de beneficii, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Ianuarie 2023 | 10806 | Timp de citire: 2 min.

În anul curent, limita pentru decontarea netaxabilă a serviciilor turistice este mai mare față de anul trecut, așa cum reiese din legile bugetului de stat pe 2023. Asta înseamnă că angajatorii pot deconta salariaților o sumă mai mare fără a datora impozit pe venit și contribuții sociale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ghid pentru societățile care au făcut prima angajare în contextul aplicării impozitului micro

Se asigură că firma respectă toate legile și regulile atunci când angajează oameni și pe durata colaborării, pentru a evita neplăcerile legale și amenzile mari.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
4 Ianuarie 2023 | 7948 | Timp de citire: 3 min.

Opțiunea pentru aplicarea impozitului micro sau pentru păstrarea acestuia, de la 1 ianuarie, a presupus în unele cazuri încheierea unui contract de muncă, chiar dacă scopul lui este doar îndeplinirea unei condiții (alții optând pentru mandat). În acest context, societățile au avut de bifat și au de bifat, în continuare, mai multe formalități pentru acel unic angajat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De-acum, inspecțiile fiscale se pot derula, la sediul ANAF, fără a mai fi necesară prezența celui verificat

Departamentul Juridic trebuie să cunoască noile reguli despre cum se fac inspecțiile fiscale, cine trebuie să fie de față și ce drepturi are firma, pentru a se asigura că totul este legal și conform.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Ianuarie 2023 | 12783 | Timp de citire: 2 min.

Mai nou, inclusiv inspecțiile fiscale pot fi derulate direct din birou, conform unor modificări importante date prin ordonanță de urgență. Asta în condițiile în care, până acum, singurul tip de control ce putea fi derulat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) direct din birou era verificarea documentară. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii sunt obligați să permită anual organizarea unor sesiuni de informare a salariaților cu privire la drepturile colective și individuale

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile despre muncă și relațiile cu angajații, inclusiv noile prevederi privind informarea și dialogul social. Ei trebuie să știe ce obligații legale are compania și ce amenzi pot fi aplicate dacă legea nu este respectată.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
4 Ianuarie 2023 | 5199 | Timp de citire: 3 min.

Obligația angajatorului de a permite organizarea unei sesiuni publice de informare privind drepturile individuale și colective ale angajaților este prevăzută de noua lege a dialogului social, intrată în vigoare pe 25 decembrie anul precedent.  Citește articolul

ACCES GRATUIT

Schimbări apărute din acest an în domeniul sănătății: prag mai mare pentru medicamente compensate și asistență la medicul de familie pentru neasigurați

Acest departament este interesat să înțeleagă modificările legislative privind sistemul de sănătate și beneficiile sociale, pentru a asigura că firma respectă legile în vigoare și poate oferi informații corecte celorlalți angajați.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
4 Ianuarie 2023 | 2 | 7680 | Timp de citire: 2 min.

Pe lângă alte domenii în care au apărut, la începutul acestui an, mai multe schimbări, și în domeniul sănătății există noutăți ce se aplică din 2023. Aici putem aminti, printre altele, creșterea pragului maxim al pensiei pentru care se acordă medicamente compensate și aplicarea unei măsuri apărute în vara lui 2022, respectiv posibilitatea ca persoanele neasigurate să beneficieze de asistenţă medicală în cabinetele medicilor de familie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum se poate radia, din evidența fiscală, o mașină pe care compania n-o mai deține

Acest departament este interesat pentru că articolul explică exact pașii legali și actele normative pe care o companie trebuie să le respecte pentru a scoate un vehicul din evidența fiscală, mai ales în situația în care acesta a fost pierdut și nu mai există fizic. Ajută la asigurarea conformității cu legislația în vigoare.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
4 Ianuarie 2023 | 1 | 6490 | Timp de citire: 4 min.

Prezentăm astăzi informații privind posibilitatea radierii unui mijloc de transport deținut de o firmă, din evidența fiscală a unui organ fiscal local, în baza unei declarații pe proprie răspundere din care să reiasă că acel mijloc de transport nu mai există. Acest lucru se poate face, în esență, dacă firma plătește datoriile fiscale aferente acelei mașini (impozitul local). Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

An complicat pentru cei care vor să-și ia o casă. Cum e mai bine în criză: proprietar sau chiriaș

Articolul prezintă informații despre noile numiri la Înalta Curte de Casație și Justiție, esențiale pentru înțelegerea funcționării sistemului judiciar. De asemenea, menționează obligațiile legale noi legate de declararea contractelor de închiriere la ANAF, care pot afecta direct sau indirect compania sau angajații.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
4 Ianuarie 2023 | 1021 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul