Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate legile și regulile noi legate de închirierea proprietăților, mai ales când e vorba de obținerea unor certificate obligatorii și de respectarea reglementărilor făcute de ministere sau ANAF.
E doar o chestiune de timp până când organele fiscale să înceapă să se intereseze în mod special de veniturile obținute de închirierile scurte, în scop turistic. După ce legislația aferentă autorizării pentru închirerile în scop turistic (obligatorie!) a fost recent modificată pentru a fi „accesibilă” și persoanelor obișnuite, un comunicat recent al Fiscului, care ia în vizor Brașovul și Constanța într-un proiect pilot de îndemnare la conformare fiscală, ne întărește concluzia că aceste tipuri de venituri ne/subdeclarate vor fi mai atent monitorizate în viitorul apropiat. Citește articolul
Ajută la înțelegerea drepturilor companiei când primește amenzi de la fisc și cum să verifice dacă aceste amenzi sunt legale, mai ales în privința termenelor în care pot fi aplicate.
Nu de puține ori, în cadrul inspecțiilor fiscale sunt stabilite atât obligații fiscale suplimentare în sarcina contribuabililor, dar sunt aplicate şi amenzi contravenționale, pentru neîndeplinirea unor obligații declarative sau de plată. Este, însă, legală amendarea contribuabililor, mai ales în condițiile în care există un interval mare de timp (câțiva ani) între momentul neîndeplinirii obligațiilor și aplicarea amenzii? Ce pot face contribuabilii? Citește articolul
Acest departament se asigură că toate condițiile legale pentru acordarea și recuperarea împrumuturilor către angajați sunt respectate, pentru a evita problemele juridice cu legea societăților și codul muncii.
Compania dorește să-și ajute angajatul care are o nevoie urgentă, temporară de un împrumut. Angajatorul are, practic, și banii, și voința, dar nu știe sigur dacă legea îi permite să facă asta și, dacă da, cum ar trebui să o facă, precum și dacă se poate folosi de mecanismul reținerilor salariale și cum își va recupera banii dacă angajatul nu mai vrea să dea banii înapoi. Totodată, angajatorul se gândește că, poate, dacă vorbim de o sumă ceva mai mare și pentru care recuperarea s-ar face pe o perioadă mai lungă de timp, angajatul respectiv s-ar putea să nu mai rămână în firmă atâta timp - cum va recupera banii după ce el nu mai e acolo? La toate aceste întrebări, unul dintre specialiștii Accace România ne-a oferit câteva lămuriri, dar și un sfat extrem de util pentru ca astfel de practici să nu fie reconsiderate de inspectori: Citește articolul
Trebuie să se asigure că firma respectă toate noile legi și reguli legate de transportul de mărfuri, pentru a evita amenzi și probleme legale.
Sistemul e-Transport (sau „Radarul mărfurilor”, cum mai este numit) urmează să devină operațional opțional în curând, pentru bunurile riscante transportate pe căile rutiere, și apoi obligatoriu de la 1 iulie 2022, conform unei ordonanțe oficializate aseară. În caz contrar, companiile vor risca amenzi de până la 100.000 de lei. Totuși, momentan este nevoie și de norme de implementare. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulamentele, mai ales în relația cu autoritățile fiscale. Articolul le arată cum să gestioneze corect inspecțiile fiscale legate de prețurile dintre companii din același grup și cum să evite problemele legale.
Jurisprudența recentă a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) invalidează anumite practici nelegale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) des întâlnite în inspecțiile de prețuri de transfer. În esență ICCJ a statuat că modificarea sau înlocuirea studiilor de comparabilitate întocmite în mod legal și complet de contribuabili este nelegală, iar organele fiscale nu sunt îndreptățite să refacă un dosar al prețurilor de transfer corect întocmit. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice noi legi sau decizii guvernamentale, cum ar fi Ordonanța de Urgență menționată, care pot influența modul de funcționare și obligațiile legale ale companiei.
Gazele naturale, combustibilii, cartofii şi uleiul s-au scumpit cel mai mult în ultimul an, în timp ce singura ieftinire s-a înregistrat la energia electrică. Citește articolul
Acest departament se asigură că toate acțiunile companiei, inclusiv numirea și revocarea administratorilor, respectă legile în vigoare și evită problemele legale.
Administratorul unei societăți este persoana care se ocupă de gestiunea afacerilor societății. Astfel, deține funcția executivă în societate, având îndatorirea ca societatea să prospere prin ducerea la îndeplinire a voinței asociaților. De aceea, administratorul este indispensabil bunului mers al societăților comerciale, acesta având nu doar atribuții de gestiune internă, ci și de reprezentare a societății în raporturile cu terții. Însă nu de puține ori se poate întâmpla ca administratorul să nu își îndeplinească atribuțiile pentru care a fost desemnat la standardele impuse de către asociații care l-au numit și de aici apare problema revocării acestuia. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative și noile reguli, mai ales cele care pot afecta modul în care compania interacționează cu angajații sau cu partenerii, precum și cu reglementările privind sprijinul anumitor categorii de persoane.
Cei ce găzduiesc cetățeni străini sau persoane fără cetățenie ce au de suferit din cauza războiului din Ucraina pot deduce o parte din cheltuielile cu cazarea acestora, potrivit unei ordonanțe ce a apărut spre final de martie. Sumele ce pot fi primite pentru cazarea refugiaților se adăugă celor primite de la stat pentru hrana acestora, măsură stabilită acum o lună. Pentru ca românii ce găzduiesc refugiați să poată primi banii de la stat, autoritățile au oficializat acum și mecanismul de decontare. Citește articolul
Articolul vorbește despre noi reguli europene pentru transport și despre acorduri internaționale pentru energie, iar acest departament trebuie să știe ce obligații și oportunități legale apar pentru companie.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că trebuie să înțeleagă noile legi și reguli care afectează modul în care firmele de contabilitate funcționează și cum companiile își țin contabilitatea. Ei trebuie să se asigure că firma respectă toate aceste cerințe legale, altfel riscă amenzi.
Mai multe modificări substanțiale la legislația activității contabile au fost propuse recent pentru adoptare la Camera Deputaților, acestea fiind contestate public de către reprezentanții Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR). Printre altele, o să dispară condiția ca firmele de contabilitate să fie deținute majoritar de către profesioniști contabili, CECCAR va fi reorganizat din temelii și patrimoniul său va fi împărțit între filialele proprii, iar Ministerul Finanțelor va supraveghea activitatea CECCAR prin Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS). Citește articolul