Articolul subliniază presiunea îndeplinirii obligațiilor de conformitate, inclusiv cele fiscale, și rolul consultanței juridice și fiscale, fiind de interes pentru departamentul care se ocupă cu respectarea legilor.
Mai puțin de jumătate (43%) dintre organizații se consideră pregătite să facă față noilor obligații de reglementare fiscală, precum Pilonul 2, despre care 91% spun că va avea impact asupra afacerii lor, arată sondajul Global Reframing Tax Survey 2025, realizat de PwC la nivel global. Mai mult, 95% admit că au deficit de angajați cu competențe în domeniul expertizei fiscale specializate, inteligenței artificiale și analizei datelor. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum poate compania să respecte legile și regulile fiscale, mai ales când face afaceri cu alte țări, și cum poate rezolva problemele sau neînțelegerile cu autoritățile fiscale, conform tratatelor internaționale.
România se confruntă cu provocări semnificative în ceea ce privește administrarea și soluționarea disputelor fiscale internaționale în materie de prețuri de transfer, pe fondul globalizării și al integrării economice internaționale, alături de statele europene, dar și la nivel global. Citește articolul
Acest departament este interesat de un eveniment care explică legile despre cum se acordă bani angajaților care călătoresc în interes de serviciu și cum să se asigure că firma respectă toate regulile, pentru a evita problemele legale.
În contextul modificărilor legislative din ultimii ani și al implementării practice a reglementărilor privind detașarea și delegarea personalului, companiile continuă să se confrunte cu provocări semnificative în aplicarea corectă a regimului fiscal și legal al diurnelor și indemnizațiilor specifice. Cu implicații directe asupra costurilor salariale și a conformității fiscale, înțelegerea și implementarea corectă a acestor prevederi rămâne esențială pentru orice companie care are angajați în deplasare, fie la nivel național, fie internațional. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile. Articolul clarifică obligațiile și excepțiile legale legate de raportările fiscale, ajutându-i să se asigure că firma este în conformitate cu legislația.
Pe de o parte, contribuabilii care figurează la Registrul comerțului (sau la organismul de autorizare) ca fiind în inactivitate temporară scapă de obligația de a depune declarația 406 privind fișierul SAF-T, dar strict pentru perioada de inactivitate, informația fiind confirmată oficial recent. Pe de altă parte, contribuabilii activi care n-au activitate într-o perioadă anume au în continuare obligația depunerii declarației 406, chiar dacă asta înseamnă depunerea „pe zero”. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de aspectele legale legate de deciziile de concediere, de modul în care pot fi contestate în instanță și de obligațiile legale care decurg din hotărârile judecătorești privind concedierile ilegale.
Când judecătorii dispun plata din urmă a unor salarii, în contextul unor concedieri nelegale, trebuie știut că pentru sumele respective este obligatorie și plata dărilor fiscale, dat fiind că vorbim tot de niște venituri de natură salarială, doar că plătite în urma unei hotărâri judecătorești. Citește articolul
Acest departament se asigură că toate beneficiile oferite angajaților sunt în linie cu legile în vigoare și că nu există probleme legale legate de cum sunt ele gestionate.
Una dintre noile tendințe de pe piața muncii este asigurarea unui buget individual pe care angajatul îl poate folosi pentru a alege ce beneficii salariale își dorește, spun specialiștii. Însă această practică este utilă numai dacă angajatul poate vedea niște simulări legate de venitul net pe care-l va primi, care e influențat de taxele salariale și plafoanele legale aferente beneficiilor disponibile. Citește articolul
Articolul prezintă o propunere legislativă care modifică o lege existentă despre gestionarea câinilor fără stăpân. Departamentul Juridic și de Conformitate este interesat de orice schimbare legislativă pentru a se asigura că firma respectă toate normele și nu riscă amenzi sau probleme legale.
Recent, la Senat a fost înregistrată o propunere legislativă care își propune să combată abandonul, să limiteze înmulțirea necontrolată și să asigure o mai mare transparență în deciziile privind eutanasierea câinilor. Inițiativa urmărește alinierea legislației românești la standardele europene de protecție a animalelor, punând accent pe responsabilizarea deținătorilor, utilizarea eficientă a fondurilor publice și, nu în ultimul rând, reducerea suferinței animalelor. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative care afectează angajatorii, mai ales cele legate de condițiile de angajare și de beneficiile financiare pe care o companie le poate primi de la stat. Ei se asigură că firma respectă legile în vigoare atunci când aplică pentru astfel de subvenții.
Începând din 11 aprilie 2025, angajatorii care încadrează în muncă, pe perioadă nedeterminată, victime ale violenței domestice protejate prin ordin de protecție sau ale traficului de persoane pot primi lunar o subvenție de 2.250 lei timp de 12 luni, cu condiția menținerii raporturilor de muncă cel puțin 18 luni. Această categorie se adaugă celor existente (șomeri peste 45 de ani, părinți unici, șomeri de lungă durată, tineri NEET). Deși lista beneficiarilor s-a extins printr-o lege recentă, acordarea efectivă a subvențiilor depinde de existența fondurilor alocate - e puțin probabil însă ca vreo astfel de subvenție să fie plătită în acest an. Citește articolul
Acest departament are nevoie să cunoască legile și condițiile specifice despre ajutoarele sociale de stat, pentru că ele fac parte din cadrul legal general și pot influența modul în care compania își desfășoară activitatea sau cum sunt priviți angajații.
Chiar dacă, de principiu, îndeplinesc condițiile de acordare a venitului minim de incluziune și componentelor sale, sunt și persoane care nu pot primi noile ajutoare sociale, deoarece dețin anumite bunuri care le exclud, printre care mai multe imobile și terenuri mari, mai multe mașini sau depozite bancare peste o anumită valoare. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe ce legi și reguli fiscale noi au apărut sau s-au modificat, pentru a se asigura că firma respectă totul și evită problemele legale.
ONG-urile, asociațiile de proprietari și bisericile, entități care țin contabilitatea în sistem simplificat, ar fi trebuit, teoretic, să înceapă raportările SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Totuși, acestea nu se puteau achita practic de obligație, motiv pentru care, la solicitarea Camerei Consultanților Fiscali (CCF), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat recent scutirea lor de depunerea declarației 406. Totodată, pe lista scutirilor au fost introduse, pe ultima sută de metri, și profesiile liberale care nu erau incluse anterior pe aceasta. Citește articolul