Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este interesat să înțeleagă legile și regulile care stau la baza asigurărilor de sănătate pentru angajați și familiile acestora, pentru a se asigura că firma respectă toate normele legale.
Cei care sunt luați în întreținere de o persoană asigurată la sănătate - adică soțul/soția/părintele fără venituri - pot beneficia de asigurare atâta timp cât respectiva persoană este asigurată în sistem. Esențialul acestui mecanism de coasigurare, dincolo de relația dintre coasigurat și asigurat, este că cel dintâi nu are deloc venituri proprii. Citește articolul
Articolul descrie o tendință generală de nerespectare a regulilor, de la parcări ilegale la furt și evaziune fiscală. Acest departament este interesat să înțeleagă riscurile legate de lipsa de conformitate și cum să le prevină, atât la nivel intern, cât și în relația cu partenerii sau clienții.
Românii nu vor niciodată ceva – ei vor altceva. Indiferent care este realitatea sau regula sau chiar legea momentului, românii nu numai că își doresc altceva, dar și acționează în acest sens. Zice lumea că mămăliga explodează doar din an în Paște, și nu e de mirare, pentru simplul motiv că românii depun o așa mare cantitate de energie în a se opune oricărei reguli, zilnic, clipă de clipă, în așa fel încât efortul concertat de a face lucruri semnificative va cădea inevitabil pe locul doi. Citește articolul
Pentru că articolul explică o lege nouă și obligațiile legale ale companiei față de angajați, ajutând la respectarea regulilor și evitarea problemelor legale.
Din vara acestui an, persoanele care se vaccinează împotriva virusului SARS-CoV-2 primesc o zi liberă plătită din partea angajatorului pe baza unei cereri și a adeverinței de vaccinare. Deși i-a fost acordată puțină atenție legii la momentul intrării în vigoare pe fondul numărului foarte scăzut de îmbolnăviri din vara acestui an, creșterea numărului de persoane vaccinate sau al celor care se vaccinează cu a treia doză ca urmare a valului patru al pandemiei a readus în atenția angajatorilor și salariaților acest drept acordat recent. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să cunoască această decizie a instanței supreme pentru a asigura că firma respectă legea în privința promovării și reîncadrării angajaților, evitând astfel posibile procese sau amenzi.
Persoanele angajate în funcția de asistent medical principal, care își finalizează studiile superioare pe perioada desfășurării contractului de muncă, trebuie reîncadrate de drept în funcția corespunzătoare studiilor superioare absolvite, cu plata corespunzătoare a salariului, potrivit unei decizii a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), publicată marți în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul
Se asigură că toate activitățile companiei, în special cele legate de programul de lucru și compensații, respectă legile muncii pentru a evita amenzi și procese.
În practică se întâmplă nu de puține ori ca în contractul de muncă să fie trecut un program normal de lucru, o repartizare obișnuită a timpului de lucru, dar, de fapt, în realitate, lucrurile să stea complet diferit: angajații să lucreze în ture sau să lucreze și noaptea, repausul să fie acordat mult mai rar decât impune legea ș.a.m.d. Ceea ce angajatorii uită sau aleg să nu respecte e că programul în ture, în noaptea și în zilele când majoritatea angajaților stau acasă reclamă uneori o recompensă salarială pe măsură, dar și respectarea unor unor condiții suplimentare. Citește articolul
Pentru a fi la curent cu noile legi fiscale ce pot schimba unde și cum se pot direcționa o parte din impozite, asigurând că firma respectă toate regulile și înțelegând implicațiile legale ale sprijinirii anumitor tipuri de entități.
Alături de organizațiile nonguvernamentale (ONG) sau biserici, și întreprinderile sociale de inserție vor putea beneficia de redirecționarea a cel mult 3,5% din impozitul pe venit datorat statului de contribuabili, după cum apare într-un proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor. Potrivit legii, întreprinderile sociale de inserție sunt entități ce au o parte dintre angajați aparținând unor grupuri vulnerabile și care sunt implicate în inserția în câmpul muncii a persoanelor defavorizate. Citește articolul
Ajută la înțelegerea corectă a legilor privind șomajul tehnic și a modului în care autoritățile le interpretează, pentru a asigura că firma respectă toate regulile legale.
Subvenționarea de către stat a indemnizațiilor de șomaj tehnic se aplică atât situațiilor în care activitatea angajatorului este oprită total, cât și situațiilor în care activitatea este doar redusă din cauza restricțiilor impuse de autorități în timpul stării de alertă, a precizat joi Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) din Cluj. Clarificarea vine în contextul unei practici neunitare la nivelul agențiilor teritoriale de muncă, unele dintre ele interpretând că subvenționarea nu se aplică dacă activitatea angajatorului este doar redusă. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate legile fiscale și administrative și știe ce documente sunt necesare pentru diverse operațiuni cu autoritățile, evitând astfel amenzile.
Persoanele fizice autorizate (PFA) care desfășoară activități economice în mod independent, persoanele fizice care exercită profesii liberale, asocierile și alte entități fără personalitate juridică și persoanele fizice trebuie să prezinte, la momentul solicitării a diverse documente precum cazierul fiscal, certificatul de atestare fiscală, certificatul de stabilire a rezidenței fiscale, ori la momentul înregistrării în scopuri de TVA, o serie de acte care trebuie completate, depuse sau prezentate autorităților, potrivit unui ghid publicat astăzi de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Vă prezentăm, în continuare, care este documentația aferentă principalelor documente de interes pentru PFA-uri și pentru celelalte categorii de contribuabili amintite mai sus, în conformitate cu ultimele actualizări intervenite în anul 2021. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate noile legi și reguli fiscale, mai ales cele legate de dosarul prețurilor de transfer și raportarea SAF-T, pentru a evita amenzi și alte consecințe legale.
Reclasificarea companiilor din România a fost rezolvată joi parțial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), după ce s-a stabilit prin ordin lista marilor contribuabili ce se aplică de la 1 ianuarie 2022. Documentul apare în contextul în care regulile încadrării la categoria marilor contribuabili au fost ajustate miercuri. De ce parțial? Pentru că, potrivit autorităților, ar trebui să ne așteptăm la schimbări și în cazul listei contribuabililor mijlocii. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să înțeleagă noile legi și reguli legate de taxele pe carbon la importuri, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele și evită amenzi.
Pentru a-și păstra producătorii competitivi și pentru a evita relocarea producției din Uniunea Europeană (UE) în țările terțe, Comisia Europeană (CE) a propus, la mijlocul acestei veri, introducerea unei taxe pe carbon aplicabilă importurilor de produse din industrii intens poluatoare. Astfel, toate importurile de ciment, fier și oțel, aluminiu, îngrășăminte sau energie electrică din țări din afara UE ar putea fi taxate, începând din 2025, la tona de carbon emis. Până atunci, importatorii ar urma să fie supuși doar unor obligații de raportare a emisiilor încorporate în produsele importate. Însă, în această perioadă de tranziție, companiile nu ar trebui să piardă din vedere nici impactul financiar al noii taxe, nici costurile interne de monitorizare și raportare. Citește articolul