avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 983 soluții astăzi

Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia CataramăVezi agenda și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Amenzile primite de angajatori din cauza neglijenței angajaților - care sunt condițiile în care companiile pot să se întoarcă împotriva celor vinovați

Acest departament este interesat de orice situație care poate genera pierderi financiare pentru companie, iar pagubele provocate de angajați și procesul de recuperare a acestora reprezintă un aspect important al managementului riscului și al controalelor interne.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
28 Mai 2024 | 9067 | Timp de citire: 4 min.

Chiar dacă nu pot fi obligați să plătească amenzile primite de companii în anumite situații, angajații responsabili pentru daunele materiale provocate angajatorului prin neglijența sau greșelile lor în timpul exercitării atribuțiilor de serviciu pot fi obligați să le plătească ulterior, când angajatorul se întoarce, practic, împotriva lor. Înainte de a solicita unui angajat să acopere aceste pagube, compania trebuie să demonstreze că angajatul este vinovat și că există o legătură directă între prejudiciu și fapta sa, care, obligatoriu, trebuie să fi avut legătură cu munca sa. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE CCF cere clarificări privind momentul recunoașterii și taxării unor categorii de venituri decontate de angajatori pentru angajații acestora. Ministerul Finanțelor nu consideră că sunt necesare și îndeamnă la adoptarea de norme interne

Departamentul de Management al Riscului & Control Intern trebuie să fie la curent cu neclaritățile sau provocările de aplicare a legilor fiscale, pentru a identifica și minimiza riscurile de neconformitate și pentru a se asigura că există proceduri interne clare pentru gestionarea acestor situații.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
28 Mai 2024 | 4073 | Timp de citire: 3 min.

Printr-o scrisoare adresată celor de la Finanțe în ianuarie, Camera Consultanților Fiscali (CCF) a cerut introducerea unor prevederi suplimentare în Codul fiscal în legătură cu unele sume acordate/suportate de angajatori și momentul recunoașterii acestora ca venituri ale angajaților și impozitării lor ca atare, întrucât prevederile aduse prin OUG nr. 115/2023 nu ar acoperi, potrivit reprezentanților CCF, toate situațiile ce se ivesc în practică. Din răspunsul trimis recent de Ministerul Finanțelor (MF) celor de la Cameră aflăm că nu se intenționează schimbarea regulilor stabilite prin OUG 115 și nici emiterea unor norme tranzitorii, iar că evitarea problemelor de natură practică se poate rezolva prin adoptarea unor proceduri interne în companii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cine își mai amintește de responsabilul cu protecția datelor?

Neconformitatea cu regulile de protecție a datelor (GDPR) poate aduce amenzi mari și poate afecta reputația companiei, iar DPO-ul joacă un rol cheie în identificarea și minimizarea acestor riscuri.

avocatnet.ro în GDPR & Protecția datelor personale
28 Mai 2024 | 1977 | Timp de citire: 3 min.

Sâmbătă s-au împlinit șase ani de când Regulamentul (UE) 2016/679 - pe scurt, GDPR - a început să se aplice, în mod direct, în România și în alte state membre ale Uniunii Europene (UE). Deși în foarte multe companii există necesitatea de a pune pe umerii cuiva atribuțiile legate de conformarea cu reglementările pe zona prelucrărilor de date personale, nu în toate acele companii există și obligația de a avea un responsabil cu protecția datelor (data protection officer - DPO). Citește articolul

ACCES GRATUIT

În cazul vânzării creanțelor, datornicii trebuie să primească, înainte de prima colectare a restanțelor, o serie de informații de la recuperator

Acest departament analizează riscurile financiare și legale legate de creditele neperformante și se asigură că există proceduri interne corecte pentru a le gestiona, astfel încât firma să nu aibă probleme legale sau financiare.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
28 Mai 2024 | 1238 | Timp de citire: 3 min.

După vânzarea unei creanțe, dar până la prima colectare a datoriilor, cei ce au restanțe la plata unui credit trebuie să primească, în scris, o serie de informații de la recuperatorii de creanțe, inclusiv despre sumele datorate sau identitatea și datele de contact ale cumpărătorului de credite, după cum este prevăzut într-o ordonanță din martie, prin care, de fapt, este transpusă la noi o directivă europeană. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

Nu se poate deduce TVA pentru cheltuieli în interesul personal al asociaților sau acționarilor

Acest departament este interesat pentru că înțelegerea regulilor de TVA și a riscurilor de reîncadrare a tranzacțiilor îi ajută să identifice și să gestioneze riscurile financiare și fiscale ale companiei, asigurând că totul este în ordine.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
28 Mai 2024 | 7992 | Timp de citire: 2 min.

Un prim aspect important de reținut este faptul că, în conformitate cu prevederile Codului fiscal, o firmă are dreptul să deducă TVA aferentă achizițiilor realizate, dacă acestea sunt destinate utilizării în folosul operațiunilor taxabile, operațiunilor scutite cu drept de deducere sau operațiunilor neimpozabile la care taxa ar fi deductibilă. Taxa pe valoarea adăugată aferentă achizițiilor de bunuri și servicii realizate în scopul personal al asociaților sau acționarilor este nedeductibilă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Situațiile financiare pe 2023 trebuie depuse până pe 29 mai. Firmele raportează distinct cheltuielile operațiunilor cu afiliații și nu numai

Identifică și minimizează riscurile financiare și operaționale, cum ar fi amenzile pentru întârziere sau problemele legate de neraportarea corectă a datelor financiare.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
28 Mai 2024 | 3 | 47449 | Timp de citire: 2 min.

Firmele trebuie să întocmească și să depună situațiile financiare pentru anul 2023 până pe 29 mai 2024, potrivit unui ordin al Ministerului Finanțelor (MF). Față de regulile anterioare, trebuie subliniat că unele cheltuieli, precum cele generate de operațiunile cu părțile afiliate, trebuie raportate distinct. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

e-Transport: Cine face raportarea dacă furnizorul străin trimite bunuri printr-o firmă de curierat

Identifică și gestionează riscurile cu care se confruntă compania. Nerespectarea noilor reguli de transport poate duce la amenzi și blocaje, reprezentând un risc pe care trebuie să-l înțeleagă și să-l prevină.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Mai 2024 | 2 | 7682 | Timp de citire: 2 min.

Indiferent cum se face transportul internațional de bunuri către o firmă din România, deci chiar dacă vorbim de un transport prin curier, obligația de raportare revine, în principiu, firmei din România. Totuși, trebuie avută în vedere o excepție introdusă recent pentru transportul prin colete poștale și trebuie discutată chestiunea cu firma de transport, spun specialiștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Propunere: Dacă ignoră solicitările de mediere ale contribuabililor cu datorii fiscale, unitățile ANAF vor putea fi amendate

Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru firmă. Înțelegerea procedurii de mediere cu ANAF și a consecințelor dacă ANAF nu o respectă îi ajută să prevină și să gestioneze mai bine riscurile financiare legate de taxele și datoriile companiei.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Mai 2024 | 1257 | Timp de citire: 2 min.

Unitățile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) care ignoră solicitările de mediere transmise de contribuabilii care au datorii fiscale ar putea fi amendate în viitor, conform unei propuneri legislative care a ajuns recent la Senat. În acest fel, parlamentarii vor să responsabilizeze unitățile ANAF care, spun ei, nu-și îndeplinesc actualmente obligațiile legale în contextul medierii fiscale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Plafonarea decontării ochelarilor pentru bugetari la 500 de lei, oficializată

Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se confruntă firma. Nerespectarea legislației privind sănătatea angajaților și decontarea ochelarilor, așa cum este detaliat în articol, poate duce la amenzi sau procese, reprezentând un risc pe care trebuie să-l evalueze.

Autoritățile și instituțiile publice vor deconta angajaților ochelari sau alte dispozitive de corecție speciale în limita sumei de 500 de lei / persoană, potrivit ordonanței adoptate săptămâna trecută de Guvern, la scurt timp după ce a fost pusă în dezbatere. Măsura se vrea un răspuns la o decizie mai veche a Curții de Justiției a Uniunii Europene (CJUE), dar și o protejare a resurselor financiare ale statului de pretențiile prea mari ale lucrătorilor de la stat. O chestiune criticabilă e că nu s-a oferit nicio explicație pentru modul cum s-a ajuns la suma de 500 de lei ca plafon de decontare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Politici și controverse fiscale: Ce ar trebui să aibă în vedere companiile în 2024

Articolul subliniază importanța identificării, evaluării și gestionării proactive a riscurilor fiscale, mai ales în contextul creșterii controalelor fiscale simultane și a complexității normelor. O guvernanță fiscală solidă este menționată ca un factor cheie pentru a reduce potențialele probleme și sancțiuni, aspecte gestionate direct de managementul riscului.

EY Romania în Taxe și impozite
27 Mai 2024 | 1209 | Timp de citire: 5 min.

Reformele fiscale globale implementate de guvernele din întreaga lume devin tot mai interconectate și obligă companiile să ia măsuri în regim de urgență, se arată în sondajul global anual EY - Tax and Policy Controversy Outlook. Se întrevede la orizont un sistem fiscal internațional mai stabil, deoarece guvernele se coordonează mai mult ca în trecut? Cum va afecta Pilonul II BEPS stimulentele fiscale, chiar și pentru societățile care nu fac obiectul normelor sale? Cum va influența creșterea transparenței dezvoltarea unor noi politici fiscale? Sunt doar câteva dintre întrebările la care experții în taxe și fiscalitate caută răspunsurile cele mai potrivite. Citește articolul