Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Este important pentru a înțelege cum pot afecta aceste impozite compania din punct de vedere financiar și pentru a se asigura că nu există surprize neplăcute legate de costuri sau conformitate.
Atunci când vine vorba de impozitarea majorată a clădirilor nerezidențiale și a clădirilor cu destinație mixtă deținute de persoanele fizice, față de impozitarea redusă a clădirilor rezidențiale, nu există vreo încălcare a Constituției, conform unei decizii recente a Curții Constituționale a României (CCR). Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile financiare și legale noi aduse de aceste modificări fiscale și de lipsa de predictibilitate, pentru a ajuta compania să ia decizii informate și să evite probleme.
În contextul introducerii impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru plătitorii de impozit pe profit, specialiștii spun că grupurile fiscale devin aproape inutile, după numai doi ani de la apariția lor în practică. Concret, firme care, individual, nu s-ar califica la plata IMCA ajung, totuși, să-l plătească din cauză că fac parte dintr-un grup de impozit pe profit. Citește articolul
Violența domestică și cibernetică pot crea riscuri semnificative pentru o companie, inclusiv riscuri de reputație, de siguranță a angajaților sau legale. Departamentul de Management al Riscului analizează aceste amenințări și stabilește strategii pentru a le minimiza și pentru a asigura conformitatea cu noile standarde.
Primele reguli stabilite la nivelul Uniunii Europene (UE) privind combaterea violenței împotriva femeilor au fost publicate azi în Jurnalul Oficial al UE, după ce statele comunitare și Parlamentul European (PE) au ajuns, în februarie, la un acord în acest sens. Totuși, potrivit unei platforme media europene, există un element important ce divizează părțile, respectiv definiția violului. Citește articolul
Rolul acestui departament este să identifice și să gestioneze pericolele care pot afecta firma. Auditul intern este un instrument esențial pentru a verifica dacă totul funcționează bine și pentru a preveni problemele, așa că obligația de a-l avea este foarte importantă.
Companiile fără funcția de audit intern sunt raportate, mai nou, de auditorii financiari la Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS), care se află în subordinea Ministerului Finanțelor, atenționează specialiștii de la NOA. Informațiile sunt transmise la ASPAAS în cadrul rapoartelor de activitate ce trebuie depuse anual de auditori. Astfel, este posibil să urmeze controale la companii, iar amenda pentru lipsa funcției de audit intern, acolo unde aceasta e obligatorie, poate ajunge până la 100.000 lei. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile noi și sporite legate de încălcările de mediu, inclusiv implicațiile financiare și reputaționale, și să se asigure că există controale interne pentru a preveni astfel de situații și a asigura respectarea legii.
Numărul din ce în ce mai mare de infracțiuni împotriva mediului, extinderea accelerată a acestor infracțiuni în afara granițelor statelor membre, efectele acestor infracțiuni care reprezintă o amenințare la adresa mediului și care, prin urmare, necesită un răspuns adecvat și eficace, nevoia de cooperare transfrontalieră eficace în domeniul protecției mediului, precum și faptul că directivele anterioare – Directiva 2008/99/CE și Directiva 2009/123/CE – nu au avut nici pe departe rezultatele scontate, a făcut ca Uniunea Europeană să adopte o nouă reglementare – Directiva (UE) 2024/1203 privind protecția mediului prin intermediul dreptului penal, publicată pe 30 aprilie în Jurnalul Oficial UE. Noua Directivă trebuie transpusă și în România cel târziu până pe 21 mai 2026. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile financiare și legale la care se expune compania dacă nu respectă reglementările privind creditele oferite. Cunoașterea acestor reguli este esențială pentru a preveni pierderile.
Creditele cu rate la dezvoltatorii imobiliari sunt o opțiune de finanțare disponibilă de ceva vreme pentru achiziționarea unei locuințe noi. Ele sunt oferite direct de către dezvoltator, ca alternativă la creditele ipotecare „tradiționale”, de la bănci. Citește articolul
Cine se ocupă de riscuri trebuie să știe despre aceste drepturi ale angajaților pentru a se asigura că firma respectă legea și nu ajunge în situații neplăcute (procese, amenzi) din cauza nerespectării procedurilor legate de angajați.
Posibilitatea de a fi însoțit de un avocat sau de un reprezentant al sindicatului din care face parte îi e recunoscută lucrătorului pe întreg parcursul raportului de muncă, în momentele în care ar putea avea nevoie de unul, începând chiar cu negocierea contractului pe care se pregătește să îl semneze. Citește articolul
Identifică și gestionează riscurile financiare și de reputație care apar daca firma nu respectă regulile de etichetare și promovare a produselor.
Produsele cosmetice pot avea o gamă largă de efecte asupra sănătății, atât pozitive, cât și negative, în funcție de ingredientele pe care le conțin, modul de utilizare și sensibilitatea individuală a utilizatorului. Toate acestea fac ca operatorii din domeniu să fie subiecții controalelor ANPC, context în care astăzi vom trece în revistă principalele criterii pe care instituția le are în vedere când îi verifică pe operatorii din acest domeniu. Citește articolul
Ajută la identificarea și evitarea riscurilor financiare și legale care pot apărea dacă nu se respectă legislația fiscală, cum ar fi amenzile sau taxele suplimentare impuse de ANAF.
Un nou caz al unei persoane care vindea constant mașini second hand fără a-și îndeplini obligațiile fiscale a fost prezentat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform raportului despre controalele fiscale terminate în martie 2024. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma nu își asumă riscuri inutile. Articolul arată riscurile de amenzi și cum să le evite, prin respectarea noilor reguli de raportare a transporturilor.
Atunci când vine vorba de transportul internațional rutier de bunuri, obligația de raportare în e-Transport revine, conform legislației, firmei din România care trimite sau primește bunuri. Iată și două spețe concrete pentru exemplificare. Citește articolul