Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Acest departament este responsabil cu identificarea și reducerea riscurilor pentru companie. Semnalizarea de securitate este o măsură fundamentală pentru a preveni accidentele și a controla pericolele, contribuind direct la managementul riscurilor operaționale.
Înțelegerea importanței semnalizării de securitate și de sănătate la locul de muncă (SSM) este esențială pentru prevenirea accidentelor. Pentru a evita evenimentele nefericite, regulile specifice impun ca în locurile unde se desfășoară activități să avem semne care să ne avertizeze despre pericole potențiale sau care să ne instruiască cu privire la ce trebuie să facem. Semnalizarea este importantă nu doar pentru lucrători, ci și pentru vizitatori și înseamnă orice formă de comunicare care informează despre siguranță și sănătate la locul de muncă, putând fi vorba de un panou, o culoare distinctivă, un semnal luminos sau sonor, o indicație verbală sau chiar un gest. Citește articolul
Nerespectarea noilor reguli poate atrage amenzi și alte sancțiuni, iar implementarea lor necesită identificarea și gestionarea riscurilor asociate la nivel de companie.
Nouă ani mai târziu de la adoptarea Ordonanței privind deșeurile de echipamente electrice și electronice (DEEE), Parlamentul a completat cadrul legislativ pentru gestionarea DEEE prin chiar legea de aprobare a ordonanței. Având în vedere termenul inexplicabil de lung pe care legea l-a petrecut la Camera Deputaților, prevederile apărute recent în Monitorul Oficial modifică semnificativ obligațiile operatorilor din sector. Citește articolul
Articolul discută despre evaluarea riscurilor legate de raportare (Double Materiality Assessment), definirea indicatorilor de performanță și asigurarea controlului intern pentru a se conforma noilor cerințe ale directivei CSRD.
Este de așteptat ca sustenabilitatea să ducă la o schimbare importantă a rolului de director financiar („Chief Financial Officer” - CFO), care probabil va presupune gestionarea mai multor date nonfinanciare decât a celor financiare în următorii ani, în contextul în care directiva UE privind raportarea de către companii a informațiilor legate de sustenabilitate („Corporate Sustainability Reporting Directive” - CSRD) impune noi cerințe pentru care directorii financiari sunt, în general, numiți responsabili, conform studiului Deloitte „Re/Insurance CSRD benchmark”, realizat în rândul asigurătorilor activi pe segmentele viață, asigurări generale și a celor compoziți care fac obiectul CSRD. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul descrie un set de reguli și obligații, care servesc ca exemplu pentru identificarea potențialelor riscuri (ex: nerespectarea regulilor) și pentru stabilirea modului în care pot fi create și monitorizate procedurile interne.
Pentru a alinia legislația secundară cu prevederile noii legi a învăţământului superior, Ministerul Educației (ME) a stabilit, printr-un ordin publicat miercuri în Monitorul Oficial, introducerea unui nou cod al drepturilor şi obligaţiilor studentului. Printre altele, potrivit noului cod, studenții au dreptul de a fi consultați de cadrele didactice cu privire la programarea datelor de examinare, dreptul de acces la principalele cărţi de specialitate şi publicaţii ştiinţifice, la bibliotecile universitare şi bibliotecile centrale universitare, dar și acces gratuit la internet wireless. Citește articolul
Oferă informații despre riscurile fiscale legate de TVA identificate de ANAF și ajută la implementarea măsurilor de control pentru a le preveni.
Unul dintre indicatorii de risc fiscal recent conturați în activitatea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) este evitarea înregistrării în scopuri de TVA la depășirea plafonului de 300.000 lei. În acest context, persoanele juridice și persoanele fizice ar trebui să-și monitorizeze cu mai multă atenție cifra de afaceri. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că nerespectarea noilor reguli poate aduce amenzi mari, poate afecta reputația afacerii sau poate duce la procese, iar ei trebuie să prevină astfel de probleme și să gestioneze riscurile.
Pe 10 mai au intrat în vigoare norme noi de igienă pentru saloanele de înfrumusețare și îngrijire și pentru saloanele de tatuaj, piercing și implantare dermală. Înlocuind vechile norme în materie, noul ordin de ministru nu stabilește însă în premieră interdicția de a tatua persoane sub 18 ani. Diferența față de normele aplicabile până de curând e că nici dacă vin de mână cu părinții cei între 16 și 18 ani nu se mai pot tatua. Citește articolul
Articolul avertizează asupra riscurilor financiare și fiscale legate de decontarea ochelarilor, cum ar fi posibilitatea ca inspecțiile fiscale să nu mai accepte anumite sume sau ca angajații să dea compania în judecată, subliniind nevoia unor politici interne pentru a preveni aceste probleme.
Impunerea unei limite maxime a decontării cheltuielilor cu ochelari angajaților din instituțiile/autoritățile publice se va reflecta, cel mai probabil, în practica angajatorilor din mediul privat și nu într-un mod care să-i avantajeze, la final, pe angajatori. Riscul major se află însă pe plan fiscal. Problema din recentul proiect de OUG nu ar fi neapărat impunerea unei limite sau, măcar, a unui interval de cost, ci faptul că limita e nejustificat de scăzută. Citește articolul
Articolul identifică noi riscuri pentru companii, în special pentru cele care dețin drepturi de proprietate intelectuală, prin impunerea unor sarcini financiare și operaționale suplimentare legate de gestionarea bunurilor contrafăcute. Aceste riscuri trebuie evaluate și gestionate.
Cadrul juridic privind operațiunile derulate în legătură cu distrugerea mijloacelor materiale de probă, atunci când este vorba de bunurile dovedite că aduc atingere unor drepturi de proprietate intelectuală, a fost modificat, în 16 mai 2024, prin Legea nr. 126/2024, între actele normative modificate fiind și Codul de procedură penală. Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor legate de nerespectarea reglementărilor ANPC în oferirea de credite, permițând firmei să stabilească măsuri de control intern pentru a preveni amenzile și problemele de conformitate.
Unele dintre cele mai drastice amenzi pe care le pot aplica inspectorii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) sunt cele aferente constatării unor nereguli în domeniul dezvoltării imobiliare. Din acest motiv, operatorii comerciali din acest domeniu pot folosi fișele de control ANPC drept ghid de bune practici în desfășurarea activității lor. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile operaționale și financiare ale companiei. Nerespectarea regulilor de raportare în e-Transport poate duce la amenzi și alte probleme, reprezentând un risc pe care trebuie să-l prevadă și să-l controleze.
În contextul folosirii sistemului e-Transport, specialiștii sfătuiesc contribuabilii să analizeze cu atenție lista produselor cu risc fiscal ridicat, ca să nu riște să treacă cu vederea situațiile în care raportările sunt obligatorii. Atenționarea este utilă mai ales în contextul în care urmează o extindere a listei produselor riscante pentru care trebuie făcute raportări în e-Transport. Citește articolul