Orice schimbare majoră în procesele operaționale, cum ar fi adoptarea cardurilor virtuale, poate introduce noi riscuri (ex: securitate cibernetică). Acest departament trebuie să evalueze și să gestioneze aceste riscuri.
Joi a fost oficializată o lege care va permite părților să decidă asupra modalității de acordare a cardului pentru bilete de valoare exclusiv în format virtual, fără să se mai acorde și cardul în format fizic. Desigur, orice salariat va putea cere ulterior și emiterea cardului fizic, dacă se răzgândește. Se modifică, astfel, cadrul legislativ al biletelor de valoare - modificare ce era necesară, spuneau inițiatorii, întrucât în legislația secundară nu se specificase decât posibilitatea emiterii cardurilor fizice, deși dezideratul de acum câțiva ani a fost pentru o digitalizare completă a biletelor de valoare. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu identificarea și reducerea riscurilor pentru companie, iar amenzile mari și problemele legale legate de neemiterea bonurilor fiscale reprezintă un risc financiar și de reputație major.
Bonul fiscal este documentul care confirmă tranzacția efectuată între un operator economic și un consumator. Neemiterea sa de către comerciant poate avea consecințe atât pentru el, cât și pentru client. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum telemunca poate aduce noi riscuri (ex: dificultăți în gestionarea timpului de muncă, lipsa de feedback, potențiale conflicte) și cum pot fi implementate controale pentru a asigura eficiența și transparența activității la distanță.
Analiza pe care se bazează acest material are la bază opiniile celor trei categorii posibile de salariați - cei care nu și-au desfășurat activitatea niciodată în regim de telemuncă, cei care își desfășoară în prezent activitatea în regim de telemuncă și cei care au/au avut un regim mixt (adică acel tip de program nou-introdus în cadrul art. 118 alin. 7 din Codul muncii - organizarea flexibilă a timpului de muncă prin utilizarea formulelor de muncă la distanță, cunoscut mai mult ca regim hibrid). De asemenea, fiind în discuție opinii personale ale celor în cauză, exprimate fie în spațiul public, fie în cadrul unor discuții informale, avem în vedere un nivel ridicat de subiectivism, acesta fiind mai puțin evidențiat în cazul celor care lucrează în regim hibrid, aceștia având posibilitatea reală de a compara cele două (chiar trei) situații. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile legate de neplata sau calculul greșit al taxelor pentru aceste tipuri de venituri și să pună în aplicare măsuri pentru a evita problemele legale sau financiare.
Ne propunem să expunem astăzi aspectele fiscale legate de procedura de declarare și taxare a veniturilor obținute de persoanele fizice din activități agricole, silvicultură și piscicultură. Iată ce e de știut despre regulile pentru veniturile din 2023 și depunerea declarației unice la termenul din 27 mai 2024. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile pentru firmă, inclusiv cele legate de respectarea legilor privind asigurările de sănătate și bunăstarea angajaților, care pot duce la probleme dacă nu sunt gestionate corect.
Asigurații în sistemul național de sănătate beneficiază, potrivit unei noi ediții a unui ghid conceput de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), de o serie de drepturi, dar, pe de altă parte, au și anumite obligații. De pildă, au obligația de a se înscrie pe lista unui medic de familie, dar au dreptul de a alege orice medic de familie doresc. Citește articolul
Acest departament identifică și evaluează riscurile financiare și operaționale, cum ar fi riscul de a primi amenzi sau de a pierde deducerile de TVA din cauza nerespectării regulilor complexe de facturare, pentru a le gestiona eficient.
Legislația nu prevede actualmente dacă persoanele impozabile care au codul de TVA anulat trebuie să emită facturi cu TVA pentru operațiunile taxabile și, automat, dacă trebuie să le transmită în sistemul e-Factura, atrage atenția Camera Consultanților Fiscali (CCF) într-o adresă recentă către Ministerul Finanțelor. Citește articolul
Acest departament are nevoie să înțeleagă cum noile competențe ale poliției locale pot crea riscuri noi sau pot schimba riscurile existente pentru operațiunile companiei (ex: legate de siguranță, trafic, mediu), ajutând la luarea măsurilor de prevenție.
Actuala legislație privind poliția locală, cu o vechime de peste zece ani, va fi înlocuită, potrivit unui proiect pus miercuri în dezbatere publică la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA). Printre altele, schimbările vizează introducerea unor noi competențe pentru polițiștii locali, inclusiv în domeniul circulației rutiere ori al pazei obiectivelor. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile la care este expusă compania, inclusiv riscurile legale și de reputație care pot apărea din cauza violenței sau hărțuirii la locul de muncă.
România a ratificat recent Convenția privind eliminarea violenței și a hărțuirii în lumea muncii, ce a fost adoptată la Geneva, de Organizația Internațională a Muncii, în urmă cu câțiva ani. Demersul vine pe fondul existenței unei legislații autohtone neomogene și creează premisele unei legiferări coerente în materie. Discutăm astăzi despre acest subiect cu Anca Iulia Zegrean de la Biriș Goran. Citește articolul
Articolul subliniază noile provocări legislative și riscurile asociate cu gestionarea migrației sau nerespectarea drepturilor angajaților. Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja compania de amenzi sau probleme.
Tendințele actuale din piața forței de muncă și modul în care companiile pot utiliza noile oportunități care continuă să apară pentru atragerea și menținerea forței de muncă au fost temele principale abordate în cadrul conferinței EY „Un Viitor Fară Frontiere”, dedicată mobilității. Dacă în anii precedenți s-a vorbit despre transformarea pieței forței de muncă, care a fost nevoită să se adapteze la noua realitate pandemică și postpandemică, în acest an principalul subiect este continuarea procesului de redefinire, în contextul schimbărilor macroeconomice la nivel global. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile la care se expune compania, inclusiv cele legale și operaționale care pot apărea în cazul unor modificări incorecte ale contractelor de muncă sau al nerespectării drepturilor angajaților.
Locul muncii este un element esențial al contractului individual de muncă, iar modificarea sa este posibilă fie prin acordul părților, fie unilateral, dar în anumite situații. Citește articolul