avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 777 soluții astăzi
LIVE, ACUM Sub lupa ANAF: Tranzacțiile intra-grup care ridică semne de întrebare în 2025
Accesează live evenimentul
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Cardurile de tichete de masă și pentru celelalte bilete de valoare vor putea fi emise, în curând, exclusiv în format virtual

Orice schimbare majoră în procesele operaționale, cum ar fi adoptarea cardurilor virtuale, poate introduce noi riscuri (ex: securitate cibernetică). Acest departament trebuie să evalueze și să gestioneze aceste riscuri.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
12 Aprilie 2024 | 9352 | Timp de citire: 2 min.

Joi a fost oficializată o lege care va permite părților să decidă asupra modalității de acordare a cardului pentru bilete de valoare exclusiv în format virtual, fără să se mai acorde și cardul în format fizic. Desigur, orice salariat va putea cere ulterior și emiterea cardului fizic, dacă se răzgândește. Se modifică, astfel, cadrul legislativ al biletelor de valoare - modificare ce era necesară, spuneau inițiatorii, întrucât în legislația secundară nu se specificase decât posibilitatea emiterii cardurilor fizice, deși dezideratul de acum câțiva ani a fost pentru o digitalizare completă a biletelor de valoare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Dacă nu primești bon fiscal, nu trebuie să plătești produsul cumpărat sau serviciul prestat

Acest departament este responsabil cu identificarea și reducerea riscurilor pentru companie, iar amenzile mari și problemele legale legate de neemiterea bonurilor fiscale reprezintă un risc financiar și de reputație major.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
12 Aprilie 2024 | 3 | 7797 | Timp de citire: 2 min.

Bonul fiscal este documentul care confirmă tranzacția efectuată între un operator economic și un consumator. Neemiterea sa de către comerciant poate avea consecințe atât pentru el, cât și pentru client. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Telemuncă: Cele mai importante cinci argumente pro și contra adunate din discuții informale sau chiar din spațiul public în anii recenți

Acest departament este interesat de cum telemunca poate aduce noi riscuri (ex: dificultăți în gestionarea timpului de muncă, lipsa de feedback, potențiale conflicte) și cum pot fi implementate controale pentru a asigura eficiența și transparența activității la distanță.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
12 Aprilie 2024 | 2 | 1712 | Timp de citire: 5 min.

Analiza pe care se bazează acest material are la bază opiniile celor trei categorii posibile de salariați - cei care nu și-au desfășurat activitatea niciodată în regim de telemuncă, cei care își desfășoară în prezent activitatea în regim de telemuncă și cei care au/au avut un regim mixt (adică acel tip de program nou-introdus în cadrul art. 118 alin. 7 din Codul muncii - organizarea flexibilă a timpului de muncă prin utilizarea formulelor de muncă la distanță, cunoscut mai mult ca regim hibrid). De asemenea, fiind în discuție opinii personale ale celor în cauză, exprimate fie în spațiul public, fie în cadrul unor discuții informale, avem în vedere un nivel ridicat de subiectivism, acesta fiind mai puțin evidențiat în cazul celor care lucrează în regim hibrid, aceștia având posibilitatea reală de a compara cele două (chiar trei) situații. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Declarația unică 2024: Ce trebuie să știi despre declararea și taxarea veniturilor din agricultură, silvicultură și piscicultură

Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile legate de neplata sau calculul greșit al taxelor pentru aceste tipuri de venituri și să pună în aplicare măsuri pentru a evita problemele legale sau financiare.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
12 Aprilie 2024 | 4479 | Timp de citire: 5 min.

Ne propunem să expunem astăzi aspectele fiscale legate de procedura de declarare și taxare a veniturilor obținute de persoanele fizice din activități agricole, silvicultură și piscicultură. Iată ce e de știut despre regulile pentru veniturile din 2023 și depunerea declarației unice la termenul din 27 mai 2024. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ghid CNAS: Ce drepturi și obligații au asigurații la sănătate

Acest departament identifică și gestionează riscurile pentru firmă, inclusiv cele legate de respectarea legilor privind asigurările de sănătate și bunăstarea angajaților, care pot duce la probleme dacă nu sunt gestionate corect.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
12 Aprilie 2024 | 3 | 3472 | Timp de citire: 3 min.

Asigurații în sistemul național de sănătate beneficiază, potrivit unei noi ediții a unui ghid conceput de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), de o serie de drepturi, dar, pe de altă parte, au și anumite obligații. De pildă, au obligația de a se înscrie pe lista unui medic de familie, dar au dreptul de a alege orice medic de familie doresc. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CCF: E neclar dacă firmele cu codul de TVA anulat trebuie să transmită facturi în e-Factura

Acest departament identifică și evaluează riscurile financiare și operaționale, cum ar fi riscul de a primi amenzi sau de a pierde deducerile de TVA din cauza nerespectării regulilor complexe de facturare, pentru a le gestiona eficient.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Aprilie 2024 | 1 | 5144 | Timp de citire: 3 min.

Legislația nu prevede actualmente dacă persoanele impozabile care au codul de TVA anulat trebuie să emită facturi cu TVA pentru operațiunile taxabile și, automat, dacă trebuie să le transmită în sistemul e-Factura, atrage atenția Camera Consultanților Fiscali (CCF) într-o adresă recentă către Ministerul Finanțelor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiectul unei noi legi a poliției locale, pus în dezbatere publică

Acest departament are nevoie să înțeleagă cum noile competențe ale poliției locale pot crea riscuri noi sau pot schimba riscurile existente pentru operațiunile companiei (ex: legate de siguranță, trafic, mediu), ajutând la luarea măsurilor de prevenție.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
11 Aprilie 2024 | 3504 | Timp de citire: 2 min.

Actuala legislație privind poliția locală, cu o vechime de peste zece ani, va fi înlocuită, potrivit unui proiect pus miercuri în dezbatere publică la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA). Printre altele, schimbările vizează introducerea unor noi competențe pentru polițiștii locali, inclusiv în domeniul circulației rutiere ori al pazei obiectivelor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Ce efecte va avea ratificarea Convenției privind eliminarea hărțuirii și violenței la locul de muncă și la ce ar trebui să se aștepte angajatorii

Acest departament evaluează și gestionează riscurile la care este expusă compania, inclusiv riscurile legale și de reputație care pot apărea din cauza violenței sau hărțuirii la locul de muncă.

Cristian Stanescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
11 Aprilie 2024 | 3086 | Timp de citire: 5 min.

România a ratificat recent Convenția privind eliminarea violenței și a hărțuirii în lumea muncii, ce a fost adoptată la Geneva, de Organizația Internațională a Muncii, în urmă cu câțiva ani. Demersul vine pe fondul existenței unei legislații autohtone neomogene și creează premisele unei legiferări coerente în materie. Discutăm astăzi despre acest subiect cu Anca Iulia Zegrean de la Biriș Goran. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Tendințe noi din piața muncii de care ar trebui să știe angajatorii

Articolul subliniază noile provocări legislative și riscurile asociate cu gestionarea migrației sau nerespectarea drepturilor angajaților. Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja compania de amenzi sau probleme.

EY Romania în Relații de muncă & Asigurări sociale
11 Aprilie 2024 | 2250 | Timp de citire: 3 min.

Tendințele actuale din piața forței de muncă și modul în care companiile pot utiliza noile oportunități care continuă să apară pentru atragerea și menținerea forței de muncă au fost temele principale abordate în cadrul conferinței EY „Un Viitor Fară Frontiere”, dedicată mobilității. Dacă în anii precedenți s-a vorbit despre transformarea pieței forței de muncă, care a fost nevoită să se adapteze la noua realitate pandemică și postpandemică, în acest an principalul subiect este continuarea procesului de redefinire, în contextul schimbărilor macroeconomice la nivel global. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Angajatorul poate modifica locul muncii fără acordul salariaților?

Acest departament evaluează și gestionează riscurile la care se expune compania, inclusiv cele legale și operaționale care pot apărea în cazul unor modificări incorecte ale contractelor de muncă sau al nerespectării drepturilor angajaților.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Aprilie 2024 | 22460 | Timp de citire: 5 min.

Locul muncii este un element esențial al contractului individual de muncă, iar modificarea sa este posibilă fie prin acordul părților, fie unilateral, dar în anumite situații. Citește articolul