avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 786 soluții astăzi
LIVE, ACUM Sub lupa ANAF: Tranzacțiile intra-grup care ridică semne de întrebare în 2025
Accesează live evenimentul
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Până la apariția noului model-cadru de CIM, angajatorii trebuie să includă în contracte elementele obligatorii introduse recent în Codul muncii

Acest departament trebuie să știe despre noile cerințe legale pentru contractele de muncă, deoarece nerespectarea acestora poate duce la riscuri financiare, amenzi sau chiar litigii, pe care ei trebuie să le prevină și să le gestioneze.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Octombrie 2022 | 27388 | Timp de citire: 6 min.

Acum că avem oficial un Cod al muncii modificat (de sâmbătă, mai exact) și unele prevederi noi inclusiv pe partea de clauze obligatorii în contractele de muncă, trebuie să atragem atenția asupra faptului că până la apariția noului model-cadru de contract individual de muncă (CIM) angajatorii sunt obligați să țină seama de noile elemente introduse de Legea nr. 283/2022 la cuprinsul CIM-ului. Respectarea noilor prevederi din Codul muncii e obligatorie și nu e condiționată de apariția noului model de contract, pentru care ordinul de ministru poate veni chiar și peste două săptămâni sau mai mult. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 17 - 23 octombrie 2022

Pentru că se anunță mai multe controale din partea Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, acest departament trebuie să se asigure că riscurile legate de spălarea banilor sunt bine gestionate și că procedurile interne sunt solide, pentru a evita problemele în cazul unor verificări.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
24 Octombrie 2022 | 1665 | Timp de citire: 4 min.

Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 17 - 23 octombrie 2022. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 24 - 30 octombrie 2022

Monitorizarea schimbărilor legislative și înțelegerea procesului de control fiscal de la distanță ajută la identificarea și gestionarea riscurilor pentru companie și la asigurarea controalelor interne eficiente.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
24 Octombrie 2022 | 1186 | Timp de citire: 2 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele înscrise în registrul e-Factura trebuie să trimită în sistem toate facturile emise între ele, chiar și pentru servicii. Ieșirea din registru e imposibilă

Acest departament trebuie să fie informat despre regulile stricte ale sistemului e-Factura, cum ar fi imposibilitatea de a ieși odată ce înregistrarea este activă. Ei trebuie să evalueze riscurile de neconformitate și să se asigure că există controale interne care garantează respectarea acestor prevederi, pentru a preveni posibilele penalități.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Octombrie 2022 | 1 | 6186 | Timp de citire: 2 min.

O clarificare foarte importantă legată de e-Factura este că acei contribuabili care se înscriu în registrul special al sistemului nu mai pot să iasă ulterior din el, informație confirmată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Automat, asta înseamnă că respectivii contribuabili sunt obligați să transmită în e-Factura toate facturile pe care le emit între ei, indiferent că sunt pentru bunuri riscante sau neriscante ori pentru servicii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce poate face angajatul care descoperă nereguli în adeverința primită după terminarea relației de muncă

Ajută la identificarea și prevenirea riscurilor legate de înregistrarea incorectă a datelor angajaților sau a situațiilor de plată 'la negru', care pot aduce amenzi sau probleme legale companiei.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
23 Octombrie 2022 | 3 | 11235 | Timp de citire: 2 min.

La terminarea raportului de muncă, salariatul descoperă că în adeverința primită de la angajator se regăsesc informații care nu corespund realității. De pildă, cum că ar fi avut contractul suspendat și că ar fi absentat de la muncă o perioadă de timp, deși, practic, asta nu s-a întâmplat. Iată ce remedii are angajatul la îndemână: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noul regim fiscal la PFA se aplică veniturilor din 2023, astfel că schimbările se văd în 2024. Declarația unică, completată folosind regimul vechi și regimul nou

Pentru a evalua și gestiona riscurile legate de respectarea noilor legi fiscale în relația cu PFA-urile și pentru a se asigura că toate procesele interne sunt adaptate noilor reguli de conformitate.

avocatnet.ro în PFA & Profesii liberale
21 Octombrie 2022 | 4 | 11966 | Timp de citire: 3 min.

Noul regim fiscal pentru PFA-uri și alte persoane fizice care obțin venituri independente, stabilit prin OG 16/2022, se va aplica efectiv începând cu veniturile din 2023. Asta înseamnă, în primul rând, că efectele se vor vedea în practică abia în 2024. În al doilea rând, asta înseamnă că declarația unică ce va fi completată în mai 2023 va avea la bază atât regulile regimului vechi (pentru definitivarea situației pe 2022), cât și regulile regimului nou (pentru estimarea situației pe 2023, pentru care taxele se vor plăti în 2024). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Facilitate nouă din 2023: Dacă asigură cazarea sau chiria pentru angajați, firma este scutită parțial de taxele salariale

Verifică dacă modalitatea de acordare a sprijinului pentru cazare este conformă cu regulile, pentru a preveni riscurile de amenzi sau neconformitate în cazul unui control fiscal și se asigură că responsabilitățile angajatorului sunt îndeplinite.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Octombrie 2022 | 1 | 18007 | Timp de citire: 3 min.

Începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023, angajatorii vor putea accesa un nou beneficiu cu tratament fiscal preferențial, ce a fost introdus prin OG 16/2022. Acesta constă în scutirea parțială de taxe salariale pentru asigurarea cazării sau a chiriei pentru angajați, însă numai în anumite condiții stricte. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Licența industrială unică, reglementată. Până în 2024 vom asista la simplificarea substanțială a procesului de licențiere a activităților industriale

Noul sistem de licențiere, cu clasificarea pe grade de risc și condițiile clare de reînnoire sau retragere, este important pentru a evalua și gestiona riscurile operaționale și de conformitate ale activităților industriale.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
21 Octombrie 2022 | 2151 | Timp de citire: 5 min.

Până la finele anului viitor, românii și străinii interesați să investească în România și să obțină licențe pentru activități industriale se vor putea folosi de o procedură mult mai simplă, electronică, prin care să obțină toate informațiile necesare și să trimită cererile și documentele aferente licențierii sau reînnoirii licențelor existente. Pentru asta, Guvernul a adoptat o ordonanță care pune bazele Oficiului pentru Licență Industrială și a unui punct de contact unic electronic prin care se vor obține accesul la informații și prin care se va desfășura întreaga comunicare între solicitant și autoritățile competente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Un contract de leasing financiar poate fi considerat o factură, în anumite condiții, pentru a obține deducerea TVA

Hotărârea ajută acest departament să evalueze riscul de a pierde dreptul de deducere a TVA dacă nu sunt respectate cerințele de documentare. De asemenea, îi permite să îmbunătățească procesele interne pentru a se asigura că toate tranzacțiile sunt corect justificate fiscal.

Viboal FindEx în Taxe și impozite
21 Octombrie 2022 | 2752 | Timp de citire: 4 min.

Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, în absența unei facturi fiscale, un acord scris încheiat între părți în cadrul unei operațiuni de leasing financiar poate fi considerat factură. În aceste scopuri, acordul ar trebui, totuși, să conțină toate informațiile necesare pentru ca autoritățile fiscale să determine dacă sunt îndeplinite condițiile de fond în vederea exercitării dreptului de deducere a TVA. Citește articolul

ACCES GRATUIT

În ce ritm se grăbesc statele UE să treacă la energia regenerabilă după izbucnirea Războiului din Ucraina

Acest departament este interesat de reducerea riscurilor legate de volatilitatea prețurilor la energie și de asigurarea unei surse stabile. Tranziția către regenerabile poate diminua dependența de combustibilii fosili, reducând riscurile de business.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
21 Octombrie 2022 | 497 | Timp de citire: 1 min.

Un studiu realizat de E3G și Ember arată că, de la începutul războiului din Ucraina, 25% din totalul producției de energie electrică din UE a fost realizată cu energie eoliană și solară. Citește articolul