Acest departament are rolul de a identifica și de a reduce riscurile majore la care este expusă compania. Posibilitatea de a fi făcut responsabil pentru datoriile fiscale ale altor părți, în special atunci când se vorbește de 'rea-credință', reprezintă un risc financiar și de reputație important, pe care departamentul trebuie să-l monitorizeze și să-l gestioneze prin măsuri de control intern.
În prezent, deciziile de atragere a răspunderii solidare, emise de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pot fi anulate în instanță atunci când este neclar de ce s-a stabilit reaua-credință a unei persoane. Din acest motiv, autoritățile vor stabili, printr-un proiect de OUG, ce înseamnă rea-credință din punct de vedere fiscal. Citește articolul
Acest departament este interesat să evalueze posibilele riscuri operaționale legate de absența angajaților cheie care participă la instruiri sau misiuni militare și să se asigure că angajații respectă criteriile generale de eligibilitate, cum ar fi neapartenența la organizații interzise.
Pentru a acoperi toate locurile disponibile pentru anul 2022, Ministerul Apărării Naționale (MApN) va organiza în perioada 24 octombrie - 11 noiembrie o nouă campanie de recrutare și selecție pentru cetățenii care doresc să îndeplinească serviciul militar în rezervă. Citește articolul
Acest departament este interesat să prevină riscurile legale sau financiare pentru companie. O gestionare incorectă a cotizațiilor sindicale sau a drepturilor angajaților legate de sindicate poate duce la amenzi sau procese, pe care acest departament vrea să le evite.
Constituția României recunoaște dreptul oricărui cetățean de a înființa un sindicat ori de a se înscrie în unul, în mod liber, iar condițiile exercitării acestui drept sunt stabilite potrivit legii speciale. A fi sau nu membru într-un sindicat, așadar, nu e impus nimănui. Chiar dacă prin sindicat s-a ajuns la existența unui contract colectiv de muncă (CCM) nu înseamnă că cei care decid să părăsească acel sindicat (și care, automat, nici nu mai plătesc cotizația de membru) ori care nu au fost niciodată parte din el nu se pot bucura de CCM-ul cu pricina sau nu se raportează la el din cauza aceasta. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de proiectele guvernamentale în sănătate și la asigurarea că totul funcționează corect.
Guvernul a aprobat în ședința sa de miercuri Programul național de investiții în infrastructura de sănătate, cu 49 de obiective, o parte putând fi finanțate din fondurile alocate României pentru PNRR. Citește articolul
Trebuie să identifice și să evalueze riscurile noi care pot apărea din modificările legislative, fiscale, din restructurări sau din gestionarea granturilor.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul
Departamentul de Managementul Riscului trebuie să înțeleagă riscurile financiare și legale asociate cu nerespectarea legislației muncii, în special în situații precum șomajul tehnic sau concediile fără plată, pentru a preveni eventualele amenzi sau litigii și a proteja compania.
„De săptămâna viitoare veniți doar câte trei zile la muncă, restul zilelor intrați în fără plată.” Concediul fără plată nu poate fi impus salariaților, dar practica ne arată că asta se întâmplă frecvent. Nicio dificultate financiară sau o altă problemă a angajatorului nu poate justifica concediul fără plată. Similar, reducerea normelor de muncă și a salariilor nu se poate face în mod unilateral. În pofida dificultăților financiare, angajatorii nu au libertatea de a lua astfel de măsuri, care îi prejudiciază pe angajați în privința veniturilor stabilite la nivelul contractual. Citește articolul
Identifică riscurile operaționale și financiare (amenzi, accidente de muncă, probleme de securitate a datelor) asociate cu o gestionare necorespunzătoare a telemuncii și oferă îndrumare pentru a stabili controale interne eficiente.
Când unii angajatorii s-au lovit de refuzul angajaților de a (mai) lucra de la birou, pentru a nu risca plecarea acestora din companie sau pierderea din start a candidaților pe care voiau să-i angajeze și de ale căror competențe aveau deosebită nevoie, părțile au ales să continue în telemuncă mai mult de facto. Asta însemnând că fie nu au încheiat acte de telemuncă deloc (nici pe perioada stării de alertă, nici după), fie nu au mai prelungit actele de telemuncă ce „expirau” odată cu ieșirea din starea de alertă, fie au convenit în actele de telemuncă faptul că angajatorul nu-și asumă nimic și totul stă în seama angajatului - cheltuielile generate de telemuncă, mai ales. Citește articolul
Departamentul de management al riscului trebuie să evalueze riscurile legate de noile obligații de raportare, cum ar fi amenzile pentru nerespectarea legii, posibilele probleme legate de protecția datelor clienților sau riscul de controale fiscale intensificate.
În curând, informațiile legate de livrările de colete cu plata în sistem ramburs, trimise de comercianții online către clienți, vor ajunge lunar la Fisc. Și vor include și datele persoanelor fizice care primesc acele colete. În acest context, persoanele fizice trebuie să știe că vor cere degeaba Fiscului să le fie șterse datele, pentru că dreptul de a fi uitat, din Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), nu se aplică în această situație. Citește articolul
Nerespectarea noilor reguli privind transparența bonusurilor poate duce la riscuri semnificative pentru companie, cum ar fi litigii cu angajații, amenzi sau o reputație afectată. Acest departament este interesat să identifice aceste riscuri și să stabilească măsuri de control intern pentru a asigura conformitatea și a evita consecințele negative.
Odată cu modificările aduse Codului muncii, orice angajator are obligația de a informa candidatul înainte de angajare despre bonusurile care se acordă, dacă ele sunt stabilite, dar și să le menționeze în contractul individual de muncă (CIM). La baza unei informări valide ar trebui să stea o serie de criterii transparente de acordare și, deși pentru neîmplinirea acestei obligații nu este prevăzută o sancțiune pentru angajator, salariatul va putea să ceară prejudicii în instanță, dacă poate dovedi că la baza deciziei de angajare a stat respectivul bonus și a suferit daune în lipsa lui. Citește articolul
Acest departament evaluează pericolele financiare pentru firmă. Informațiile despre schimbările în penalitățile fiscale, chiar și cele propuse, îi ajută să înțeleagă riscurile financiare legate de taxe și să propună metode de a le preveni.
Printre modificările procedural-fiscale propuse recent de Ministerul Finanțelor, printr-un proiect de OUG, se numără și reducerea penalității de nedeclarare numai cu 25%, față de 75% în prezent, pentru companiile care accesează eșalonarea la plată. Conform specialiștilor, schimbarea ar fi de rău augur pentru contribuabilii care contestă în instanță deciziile de impunere. Citește articolul