avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 786 soluții astăzi
LIVE, ACUM Sub lupa ANAF: Tranzacțiile intra-grup care ridică semne de întrebare în 2025
Accesează live evenimentul
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Angajații din construcții și sectorul agroalimentar pot primi salarii nete mai mici de la o lună la alta. Fluctuațiile, cauzate de schimbările legislative recente

Modificările fiscale care duc la fluctuații ale salariilor nete și la o aplicare 'pe sărite' a facilităților pot crea riscuri de neconformitate (amenzi) sau de nemulțumire a angajaților, iar acest departament monitorizează și gestionează astfel de riscuri.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
25 Octombrie 2022 | 1 | 4887 | Timp de citire: 2 min.

După ce Guvernul a modificat recent regulile facilităților fiscale din domeniul construcțiilor, anumite companii se pot trezi că trebuie să aplice „pe sărite” taxele salariale reduse, ceea ce, pentru angajați, se traduce în salarii nete care fluctuează, diferențele de bani fiind uneori consistente de la o lună la alta. Această situație deja exista pentru domeniul agroalimentar de la momentul inițial al introducerii facilităților. O simulare făcută de PwC România arată că, pentru un salariu de 9.000 de lei brut, diferența la suma netă primită de un angajat din aceste industrii poate varia cu peste 1.800 de lei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Trei propuneri prin care Banca Mondială pune la încercare Guvernul privind reforma din PNRR a pensiilor

Pentru că orice schimbare majoră la nivel național, cum este reforma pensiilor, poate aduce riscuri financiare sau de resurse umane pe care compania trebuie să le identifice și să le gestioneze.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
25 Octombrie 2022 | 653 | Timp de citire: 1 min.

Ministrul Muncii, Marius Budăi, a prezentat luni, la Parlament, soluţiile Băncii Mondiale pentru îndeplinirea jalonului din PNRR privind pensiile. Banca Mondială a propus cele trei soluții de reformă a sistemului de pensii din calitatea sa de consultant oficial al Ministerului Muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Inspecția fiscală: Cum se poate obține suspendarea executării pentru datoriile stabilite prin decizii de impunere

Articolul detaliază cum se pot micșora riscurile legate de bani și de buna funcționare a companiei, care apar după un control fiscal. El prezintă metode pentru a amâna plata forțată și a câștiga timp pentru a contesta sumele cerute, protejând astfel stabilitatea financiară a companiei.

Andreea Florian în Contabil și fiscal
Consultant fiscal,
25 Octombrie 2022 | 2793 | Timp de citire: 4 min.

Raportul de activitate al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru prima jumătate a anului 2022 arată o creștere cu aproape 60% a contribuabililor care au fost verificați, prin orice formă de control fiscal, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2021 fiind emise cu peste 250% mai mult decizii de impunere. Practica ultimilor ani, rezumată și în aceste rapoarte de activitate, arată fără îndoială o intensificare a controalelor fiscale (fie că vorbim despre inspecții fiscale, controale inopinate, verificări documentare etc.), trend care nu pare să dispară în perioada următoare. În acest context, ne propunem să trecem în revistă alternativele disponibile pentru acei contribuabili care au fost verificați și care au primit decizii de impunere care stabilesc sume suplimentare de plată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dreptul de a cere trecerea pe un post vacant mai favorabil: Indiferent de răspunsul angajatorului, acesta trebuie motivat și trebuie păstrată dovada îndeplinirii obligației

Informațiile din articol sunt importante pentru a evalua riscurile asociate cu nerespectarea obligației de a răspunde motivat solicitărilor angajaților și pentru a stabili proceduri interne care să asigure conformitatea și să prevină eventualele probleme.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Octombrie 2022 | 1 | 7807 | Timp de citire: 3 min.

Dreptul de a cere mutarea pe un post vacant cu condiții mai favorabile de muncă nu-l pune pe angajator în situația de a trebui să-l și mute pe angajatul care a făcut solicitarea pentru acel post și nici să-l aibă în vedere când postul redevine vacant, să zicem. Aici, angajatorul are o singură obligație, a cărei punere în practică se traduce, de fapt, cu o nouă chestiune de ținut în evidență o perioadă de timp. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Dubla reglementare privind publicarea CCM-urilor încheiate la nivel de sector de activitate și grup de unități. În cazul celor la nivel de unitate se păstrează „misterul”

Discuția despre neclarități și obligații implicite privind comunicarea contractelor colective de muncă evidențiază riscuri legale și operaționale pentru companie. Acest departament va fi interesat să înțeleagă riscurile și să se asigure că există controale interne pentru a le preveni.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
25 Octombrie 2022 | 1389 | Timp de citire: 5 min.

Deși numărul acestor contracte colective de muncă (CCM) la nivel sectorial și/sau grup de unități este din în ce mai redus, principala piedică fiind chiar în actul normativ care ar fi trebuit să faciliteze aceste negocieri, adică în Legea dialogului social, iar cele mai multe sunt încheiate la nivel de unitate, doar cele dintâi sunt publicate pe pagina de web a Ministerului Muncii. Iar acum avem nu doar o prevedere în Legea dialogului care stabilește chestiunea asta, ci și una identică în Codul muncii. Desigur, pentru cei cu CCM-uri la nivel de unitate rămâne aceeași problemă a accesibilității pentru (viitorii) salariați. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Sărăcia absolută în România va crește cu 15% din cauza scumpirilor. În UE, procentul va fi de 4,4%

Articolul prezintă riscuri economice mari, cum ar fi inflația ridicată, creșterea sărăciei și dificultățile financiare ale producătorilor, informații cheie pentru a identifica și gestiona potențialele probleme care pot afecta compania.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
25 Octombrie 2022 | 836 | Timp de citire: 2 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Decontarea serviciilor turistice: Ca să beneficieze integral de scutirea de taxe salariale, firmele ar trebui s-o acorde etapizat, începând din 2023

Evaluează și previne riscurile financiare și de conformitate care pot apărea din aplicarea incorectă a regulilor fiscale pentru beneficiile angajaților.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Octombrie 2022 | 6152 | Timp de citire: 4 min.

Din ianuarie 2023, decontarea netaxabilă a serviciilor turistice, în limita anuală a unui câștig salarial mediu brut, este unul dintre beneficiile care vor trebui avute în vedere la stabilirea plafonului lunar maxim de 33% pentru toate beneficiile netaxabile acordate aceluiași angajat. În aceste condiții, specialiștii recomandă acordarea etapizată a decontării serviciilor turistice pentru angajatorii care vor să beneficieze integral de scutirea de taxe salariale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Persoanele cu dizabilități să fie plătite ca pentru o normă întreagă, chiar dacă lucrează mai puține ore

Acest departament trebuie să evalueze riscurile legate de conformitatea cu noile prevederi legale (de exemplu, riscul de a plăti penalități dacă nu se respectă cota de angajare) și să asigure că există controale interne adecvate pentru a gestiona aceste aspecte.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
24 Octombrie 2022 | 4 | 14735 | Timp de citire: 2 min.

Printr-un proiect de lege pus recent în dezbatere publică, Ministerul Muncii intenționează să modifice legislația privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, una dintre schimbările ce vor apărea fiind reglementarea dreptului persoanelor cu dizabilități de a lucra mai puțin de opt ore pe zi, cu menținerea salariului pentru programul normal de lucru, atunci când au o recomandare medicală de a lucra cu normă parțială. În prezent, legea stabilește posibilitatea reducerii timpului de lucru pentru persoanele cu dizabilități, dar nu și menținerea salariului la nivelul celui pentru program normal de lucru. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 2023, apare o alternativă la tichetele de masă: Firmele pot asigura direct masa salariaților și vor fi scutite de taxe salariale

Acest departament este interesat de orice aspect care poate aduce riscuri pentru companie, inclusiv riscurile fiscale menționate în articol, dacă beneficiul nu este documentat corect. Trebuie să se asigure că există controale interne pentru a preveni erorile sau posibilele amenzi din partea autorităților fiscale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Octombrie 2022 | 1 | 16152 | Timp de citire: 4 min.

Începând din ianuarie 2023, angajatorii vor avea o alternativă pentru acordarea clasicelor tichete de masă, așa cum s-a stabilit prin OG 16/2022. Este vorba de asigurarea mâncării la locul de muncă, un beneficiu pentru care nu se vor datora taxe salariale, dacă firmele care îl acordă respectă o serie de condiții. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Toți angajatorii trebuie să își completeze cât mai rapid regulamentele interne cu noile informații, obligatorii din 22 octombrie. Care este procedura

Evaluează și previne riscurile legale și operaționale care pot apărea din nerespectarea noilor reguli privind regulamentul intern, cum ar fi amenzi de la ITM sau litigii cu salariații.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
24 Octombrie 2022 | 7908 | Timp de citire: 4 min.

Regulamentele interne ale angajatorilor care dețin deja aceste documente de muncă vor trebui completate cât mai curând posibil cu noile obligații introduse recent de legea care a modificat semnificativ Codul muncii, respectiv includerea informațiilor despre perioada de preaviz și politica de formare profesională, dacă ea există. Totuși, tratarea cu superficialitate a acestei obligații poate duce la anularea modificărilor, existând chiar un risc de amendare din partea inspectorilor teritoriali de muncă (ITM). Citește articolul