Departamentul de management al riscului ar fi interesat de acest cadru deoarece lipsa competențelor digitale este menționată ca un risc major. Înțelegerea și aplicarea DigCompRo ajută la identificarea și reducerea riscurilor legate de decalajele de competențe digitale în cadrul organizației.
O ordonanță de urgență prin care se aprobă cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României, denumit DigCompRo, a fost recent oficializată. Cadrul respectiv are rolul de a standardiza și orienta dezvoltarea abilităților digitale la nivel național, aliniindu-le cerințelor Uniunii Europene și sprijinind obiectivele de transformare digitală asumate de țara noastră prin PNRR. Documentul detaliază structura DigCompRo, care include șase domenii principale de competențe, precum și nivelurile de performanță asociate acestora. Citește articolul
Articolul semnalează o problemă legală nerezolvată și o incertitudine privind asigurarea de sănătate pentru PFA-uri, reprezentând un risc potențial pentru continuitatea afacerii sau pentru relațiile cu colaboratorii strategici. Acest departament analizează astfel de riscuri pentru a proteja afacerea.
Cu toate că Guvernul a fost bine intenționat atunci când a eliminat estimările de venituri din declarația unică (D212), măsura a venit la pachet cu o problemă practică pentru PFA-urile care obțin venituri mari și vor să fie asigurate la sănătate prin plata contribuției sociale aferente (CASS), spun specialiștii. Mai exact, chiar dacă vor plăti CASS până în mai 2026, persoanele fizice nu știu dacă rămân până atunci cu calitatea de asigurat sau nu. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează pericolele care pot afecta firma. Articolul le arată un posibil risc financiar (dificultatea de a recupera banii plătiți în avans pe taxe când firma se închide) pe care trebuie să-l ia în considerare pentru o bună gestionare.
În urma modificărilor recente privind impozitul pe construcții (taxa pe stâlp), o situație care ar necesita clarificări ar fi cea a firmelor desființate în cursul anului și care au apucat să achite integral anticipat suma datorată, pentru a beneficia de bonificația de 10%. Cum ar trebui să se facă restituirea parțială din moment ce firmele nu mai există? Citește articolul
Anularea unui document important al companiei (Regulamentul Intern) din cauza nerespectării procedurilor (cum ar fi lipsa consultării sau a aprobărilor corecte) reprezintă un risc major pentru afacere. Articolul ajută la identificarea unor astfel de riscuri și la înțelegerea de ce sunt necesare controale interne eficiente pentru a preveni problemele legale.
Un conflict colectiv de muncă soluționat recent de Tribunalul Vaslui aduce în lumină importanța capitală a respectării procedurilor legale în relațiile de muncă, în special a dialogului social. Sindicatul a solicitat constatarea nulității absolute a Regulamentului Intern (RI) modificat printr-o decizie a directorului general al companiei, invocând în principal lipsa consultării obligatorii prevăzute de lege, dar și caracterul abuziv și imprevizibil al unor noi criterii de angajare și evaluare. Citește articolul
Monitorizează stabilitatea și operațiunile fondurilor de pensii la care contribuie sau pe care le recomandă compania, urmărind noile cerințe de gestionare a riscurilor pentru administratori.
Recent, a intrat în vigoare o ordonanță emisă de Ministerul Muncii, care vizează alinierea legislației naționale privind pensiile private, facultative și ocupaționale la standardele și recomandările Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), în contextul procesului de aderare a României la această organizație. Actul normativ urmărește să asigure o diversificare mai amplă a investițiilor, să intensifice concurența între potențialii administratori și depozitari ai fondurilor, precum și să ofere participanților (actuali și viitori) o mai mare flexibilitate și un potențial crescut de randament. Citește articolul
Pentru că nerespectarea obligațiilor de plată sau de licențiere poate duce la riscuri financiare și legale semnificative pentru companie, iar acest departament se asigură că astfel de riscuri sunt identificate și gestionate preventiv.
Firmele sau persoanele fizice autorizate care folosesc muzică ambientală în cadrul activităților comerciale desfășurate trebuie să dețină o licență în acest sens și să plătească lunar anumite remunerații cuvenite autorilor sau interpreților acesteia. Remunerațiile pentru muzica ambientală se vor majora din luna mai, odată cu intrarea în vigoare a unei decizii recente a Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (ORDA). Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile noi apărute odată cu accesul angajaților la propriile date din Reges, cum ar fi riscul de conflicte de muncă, erori de date sau suspiciuni de discriminare, și să propună măsuri de control intern pentru a le preveni.
Platforma Reges-Online aduce o schimbare importantă pentru angajați, oferindu-le acces direct la propriile contracte de muncă și istoricul acestora din 2006 încoace. Salariații care își creează cont vor primi notificări instant despre orice modificări operate de angajatori în sistemul electronic - de la schimbări salariale și sporuri, până la suspendări sau încetări de contract. Această transparență obligă angajatorii să fie mai atenți la datele introduse în registru și să respecte ordinea operațiunilor, putând genera un volum mai mare de muncă pentru departamentele de resurse umane și potențiale conflicte de muncă în cazul neregulilor constatate. Citește articolul
Acest departament supraveghează riscurile cu care se confruntă compania. Articolul avertizează despre riscurile tot mai mari de a nu declara corect veniturile și despre modul în care autoritățile fiscale pot descoperi aceste nereguli, ajutând la identificarea și gestionarea riscurilor financiare și de conformitate.
Schimbul de informații dintre autoritățile fiscale devine tot mai strâns, de la an la an, astfel că șansele ca veniturile încasate de români din străinătate să „scape” netaxate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) sunt din ce în ce mai mici. În aceste condiții, specialiștii recomandă declararea tuturor veniturilor din străinătate prin declarația unică și plata taxelor aferente (impozit pe venit și, după caz, contribuții sociale). Citește articolul
Pentru a identifica și gestiona eventualele riscuri legate de noile reguli de TVA și pentru a se asigura că procedurile interne ale firmei sunt adaptate corect pentru a evita erorile sau sancțiunile.
Dincolo de majorarea plafonului de scutire de TVA, regimul în sine va fi deschis curând pentru mai multe firme - pe scurt, persoanele impozabile din România vor putea opta (în România) să aplice regimul și în alte state membre, iar persoanele impozabile din alte state membre vor putea opta (în acele state membre) să aplice regimul în România. Însă care va fi impactul practic al acestei măsuri pregătite de Guvern? Citește articolul
Ajută la înțelegerea riscurilor și condițiilor asociate cu programele de garantare guvernamentale, utilă pentru evaluarea și gestionarea riscurilor financiare sau operaționale.
Programul Noua Casă 2025 a devenit operațional, după cum a anunțat Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (FNGCIMM) chiar în această dimineață. Plafonul garanțiilor ce pot fi emise în acest an în cadrul programului Noua Casă, prin care cei interesați pot lua credite garantate de stat pentru cumpărarea unei locuințe noi, a fost stabilit recent la 500 de milioane de lei, adică jumătate din valoarea de anul trecut. Citește articolul