avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 982 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM
Specialistul răspunde

Stock option plan: Cum se declară și taxează veniturile obținute de salariat din vânzarea acțiunilor pe care le-a avut la fostul angajator?

Înțelegerea modului corect de taxare a planurilor de acțiuni ajută la evitarea greșelilor și amenzilor, reducând riscurile financiare pentru companie și asigurând că toate procedurile interne sunt corecte și respectă regulile.

avocatnet.ro în Specialistul răspunde
15 Aprilie 2025 | 1597 | Timp de citire: 3 min.

Deoarece planurile de tip stock option plan, ce permit salariaților să obțină acțiuni (gratuit sau la un preț preferențial) la angajatorul la care lucrează, au devenit tot mai populare, apar mai des și salariați care vor să știe ce obligații fiscale există în aceste situații. Însă răspunsul nu este ușor de dat, pentru că tratamentul fiscal depinde de mai multe aspecte importante. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Propunere adoptată la Senat: Limitarea avansurilor în antecontractele de vânzare-cumpărare cu dezvoltatorii și depunerea banilor în conturi speciale

Pentru a evalua riscurile financiare și legale legate de gestionarea avansurilor și de respectarea noilor reguli în construcții, atât pentru dezvoltatori, cât și pentru companiile care cumpără proprietăți.

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
15 Aprilie 2025 | 2694 | Timp de citire: 2 min.

O propunere adoptată luni la Senat va interzice dezvoltatorilor să solicite un avans prea mare din prețul total al imobilului, urmând să fie limitat în funcție de stadiul construcţiei. Se stabilește, totodată, că avansurile trebuie să fie depuse într-un cont special dedicat și că nu pot fi cheltuite de dezvoltatori decât în scopul "dezvoltării imobiliare". Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE ICCJ: Declarația de impunere se poate corecta pentru orice mențiune relevantă la determinarea materiei impozabile și/sau calcularea bazei de impozitare și a creanței. Decizia a devenit obligatorie

Acest departament identifică și gestionează riscurile financiare și operaționale ale companiei. Înțelegerea regulilor clare privind corectarea declarațiilor fiscale ajută la reducerea riscului de sancțiuni sau de erori costisitoare, asigurând o mai bună conformitate și control în procesele fiscale.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Aprilie 2025 | 2299 | Timp de citire: 3 min.

Contribuabilii pot corecta declarațiile de impunere prin rectificative care să se refere la orice mențiune relevantă pentru determinarea materiei impozabile și/sau calcularea bazei de impozitare și a creanței fiscale, nu doar la erori materiale/formale, a stabilit Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) printr-o decizie care a devenit obligatorie recent. Desigur, acest lucru este posibil doar atât timp cât corecturile se fac în perioada de prescripție, fără să fi intervenit anularea rezervei verificării ulterioare. Citește articolul

ACCES GRATUIT
LIVE.AVOCATNET.RO

De la ora 11.00, urmărește live, pe avocatnet.ro, evenimentul „Reges-Online: Care sunt noutățile și cum abordăm tranziția la noul registru de evidență a salariaților”

Acest departament este interesat de orice situație care ar putea aduce riscuri mari pentru firmă, cum ar fi amenzi substanțiale. Tranziția la noul Reges, cu sancțiunile aferente dacă nu este realizată corect, reprezintă un risc financiar și de conformitate pe care ei trebuie să îl gestioneze.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
15 Aprilie 2025 | 756 | Timp de citire: 1 min.

Un pas important în materie de digitalizare în contextul raporturilor de muncă, implementarea Reges-Online, începând din această primăvară, reprezintă fără dubiu cel mai important eveniment legislativ al anului pentru angajatori. Trecerea la noul registru aduce obligații noi de raportare, sub imperativul înregistrării în timp real a informațiilor din contracte. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Nu poți beneficia de șomaj dacă contractul tău a încetat în acest fel

Acest departament analizează riscurile la care este expusă compania. Înțelegerea regulilor privind șomajul este importantă pentru a identifica și reduce riscurile legate de modul în care sunt gestionate plecările angajaților, evitând situații care ar putea genera neînțelegeri sau litigii.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
15 Aprilie 2025 | 9874 | Timp de citire: 4 min.

Persoanele care își pierd locul de muncă pot beneficia de indemnizație de șomaj, însă doar în anumite condiții prevăzute de lege. Nu toate formele de încetare a contractului de muncă dau dreptul la acest sprijin financiar, iar temeiul legal al încetării raportului de muncă este decisiv în acest sens. În plus, stagiul de cotizare, modul în care a încetat contractul și vechimea în muncă influențează direct atât valoarea indemnizației, cât și perioada pentru care aceasta se acordă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Activitatea personalului medical din spitalele de stat va putea fi recompensată cu indemnizații de merit, în valoare de până la șase salarii minime

Acest departament este interesat de cum noul sistem de evaluare și recompensare poate ajuta la creșterea eficienței și la gestionarea mai bună a riscurilor din cadrul instituției.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
15 Aprilie 2025 | 906 | Timp de citire: 2 min.

Cu scopul de a crește atractivitatea sistemului public de sănătate și de a reduce deficitul de personal medical, în contextul migrației multor specialiști în afara țării, Ministerul Sănătății vrea să introducă, printr-un proiect de ordonanță pus recent în dezbatere publică, un mecanism prin care să fie stimulată performanța din sănătate. Practic, se reglementează acordarea unor indemnizații de merit, de până la șase salarii minime brute, pentru personalul medical ce activează în spitalele de stat, dar și indicatorii de performanță ce vor sta la baza acordării acestui stimulent, metodologia de evaluare și categoriile de personal pentru care se va acorda indemnizația. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Sigur vom vedea creșteri de taxe și impozite în 2025, spun specialiștii. Reducerea cheltuielilor bugetare și îmbunătățirea colectării prin ANAF sunt insuficiente

Incertitudinea legată de sistemul fiscal și presiunea pentru creșterea veniturilor la buget pot crea riscuri financiare și operaționale pentru companie, iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Aprilie 2025 | 1812 | Timp de citire: 7 min.

Oricât de des ar repeta guvernanții că pot reduce, în 2025, deficitul bugetar la 7% doar prin reducerea cheltuielilor bugetare și îmbunătățirea colectării veniturilor de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pentru specialiști devine tot mai clar că vom vedea creșteri de taxe și impozite în acest an. Aceasta este concluzia desprinsă dintr-un eveniment recent care s-a axat pe efectele impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), dar în care s-a discutat inclusiv despre situația bugetară actuală a României. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Egalitate salarială: de la Tratatul de la Roma la Directiva UE. O istorie și un viitor incert?

Acest departament identifică și gestionează riscurile financiare și legale care pot apărea dacă firma nu respectă noile reguli de transparență și egalitate salarială, inclusiv riscul de procese.

PwC România în Relații de muncă & Asigurări sociale
14 Aprilie 2025 | 900 | Timp de citire: 4 min.

Pe fundalul apariției Directivei 2023/970 (numită, popular, directiva privind transparența salarială), principiul egalității de remunerare între femei și bărbați și-a recâștigat un loc bine meritat în agenda publică a statelor membre, care trebuie să asigure transpunerea prevederilor directivei pana la data de 7 iunie 2026. În același timp, principiul egalității de remunerare a devenit un subiect din ce în ce mai discutat la nivelul tuturor companiilor, care se pregătesc să facă față provocărilor și oportunităților pe care le aduce această schimbare legislativă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiect de HG

Valorile-limită de expunere la azbest vor fi reduse: Ce se schimbă pentru angajatori și angajați

Pentru a identifica și evalua riscurile majore de expunere la azbest în cadrul companiei și a pune la punct sisteme care să asigure controlul eficient al acestor riscuri.

Cristian Stanescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
14 Aprilie 2025 | 855 | Timp de citire: 4 min.

Recent, Ministerul Muncii a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre care va aduce modificări normei care reglementează protecția sănătății și securității lucrătorilor față de riscurile expunerii la azbest. Propunerea vine în contextul transpunerii în legislația autohtonă a unei directive europene care modifică valorile-limită de expunere profesională, făcându-le mai stricte. Deși interzis în UE din 2007, azbestul este încă prezent în construcțiile realizate înainte de acest an. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dacă s-a optat pentru utilizarea semnăturii electronice în raportul de muncă, dosarul personal al angajatului trebuie să fie tot în format electronic

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de nerespectarea legilor privind documentele electronice și păstrarea dosarelor angajaților, pentru a evita amenzi și probleme legale.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
14 Aprilie 2025 | 2349 | Timp de citire: 3 min.

Codul muncii permite utilizarea semnăturii electronice avansate sau calificate pentru documentele din relațiile de muncă, cu condiția ca ambele părți să utilizeze același tip de semnătură pe tot parcursul relației contractuale. Dacă se optează pentru semnătura electronică, angajatorii sunt obligați să țină dosarele de personal în format electronic, respectând prevederile legale privind arhivarea documentelor electronice. Citește articolul