avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 796 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM
Speță din controalele fiscale

ANAF află lunar ce contracte fac la notari persoanele care vând constant imobile. Taxele neplătite pot fi impuse retroactiv, după controale

Departamentul de Managementul Riscului trebuie să știe cum funcționează verificările fiscului și ce tipuri de activități pot duce la taxe suplimentare neașteptate, pentru a identifica și preveni riscurile financiare pentru companie.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Mai 2025 | 2 | 33433 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele fizice care vând constant imobile pot avea surprize neplăcute ulterior dacă cred că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu știe ce fac ele la notari, așa cum reiese dintr-o speță recentă din practica de control. Concret, nu se pot eschiva obligațiile fiscale aferente operațiunilor imobiliare din care se obțin constant venituri, pentru că ANAF are instrumentele necesare pentru a face impuneri retroactive la controale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Paradoxul României: mai mulți salariați, mai puțini inspectori de muncă. Capacitatea statului de a supraveghea respectarea drepturilor angajaților, serios afectată

Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile. Articolul semnalează un risc legat de slăbirea supravegherii statului în domeniul muncii, ceea ce poate duce la noi provocări sau pericole pentru companie, inclusiv riscuri de conformitate sau de reputație.

Radu Stochița în Relații de muncă & Asigurări sociale
Cercetător,
30 Aprilie 2025 | 3 | 828 | Timp de citire: 4 min.

În fața repetatelor afirmații cu privire la supradimensionarea aparatului bugetar, am un exemplu care arată fix contrariul: o instituție a statului, deosebit de importantă în ceea ce privește tocmai supravegherea respectării normelor ce privesc raporturile de muncă. Paradoxul României e că, în timp ce numărul salariaților din economia națională crește, Inspecția Muncii, instituția responsabilă cu supravegherea relațiilor de muncă, se confruntă cu o reducere drastică a personalului. Între 2009-2023, numărul inspectorilor de muncă a scăzut cu 27,7%, iar numărul controalelor efectuate s-a redus cu 63%. La București, situația este și mai gravă. Subfinanțarea sistematică a unei instituții esențiale pentru protecția lucrătorilor reflectă „o politică de eficientizare a cheltuirii banului public” ce afectează direct capacitatea statului de a asigura respectarea drepturilor angajaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Se profilează sfârșitul procedurii anulării din oficiu a înregistrării de TVA? Despre o speță importantă de la CJUE

Acest departament analizează riscurile financiare și operaționale. Anularea codului de TVA sau problemele cu deducerea TVA sunt riscuri majore care pot afecta grav activitatea și reputația companiei, deci trebuie să le prevină și să le gestioneze.

Viboal FindEx în Taxe și impozite
30 Aprilie 2025 | 1257 | Timp de citire: 6 min.

Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire practica (adesea prea răspândită) de anulare, din oficiu, a codurilor de TVA de către organele fiscale. Această cauză are în vedere litigiul dintre societatea bulgară Cityland și administrația fiscală din Bulgaria ca urmare a anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA pe motivul unor încălcări repetate ale obligațiilor fiscale din partea Cityland. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Locul muncii în contextul Reges-Online: Necesitatea completării unor date mai specifice și utilizarea unui câmp util în acest sens

Acest departament ajută firma să identifice și să evite posibilele probleme sau riscuri. Nerespectarea noilor reguli privind înregistrarea locului de muncă în Reges-Online poate duce la riscuri semnificative, cum ar fi amenzi sau litigii, pe care acest departament le monitorizează.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
30 Aprilie 2025 | 3746 | Timp de citire: 5 min.

Conceptul de „loc al muncii" reprezintă o componentă fundamentală a contractului individual de muncă, cu implicații juridice și practice semnificative. Odată cu implementarea Reges-Online, care va înlocui complet Revisal după 30 septembrie 2025, angajatorii sunt obligați să declare cu exactitate detaliile privind locul muncii, incluzând atât adresa completă (sediu social, sucursală, filială sau punct de lucru), cât și secția, serviciul sau departamentul. Deși sistemul permite precizarea locului de muncă fix sau mobil, câmpul „Alte detalii” din platformă, destinat individualizării complete a acestei clauze esențiale, ar putea fi frecvent ignorat din cauza lipsei de claritate a instrucțiunilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Rabla Auto 2025: Ce formalități au de îndeplinit firmele și PFA-urile după ce se înscriu și sunt acceptate în program

Ajută la identificarea și gestionarea situațiilor neprevăzute sau a obligațiilor care, dacă nu sunt respectate, pot aduce probleme financiare sau legale (ex: înstrăinarea mașinii înainte de termen).

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
30 Aprilie 2025 | 1876 | Timp de citire: 2 min.

Programul Rabla Auto 2025 va fi lansat în curând, iar persoanele juridice și PFA-urile pot participa, alături de alte entități, în vederea achiziționării unui autovehicul nou subvenționat cu până la 37.000 de lei. Beneficiarii vor avea la dispoziție o perioadă de cel mult 60 de zile pentru a radia din evidența circulației un autovehicul uzat, iar noul autovehicul achiziționat nu poate fi înstrăinat o perioadă minimă de 18 luni. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Indemnizația de delegare se acordă doar când e cazul deplasărilor, pe când indemnizația de mobilitate se acordă tot timpul. Încadrarea corectă a situațiilor, esențială

Acest departament se ocupă de identificarea și reducerea riscurilor pentru companie. O înțelegere greșită sau o aplicare incorectă a regulilor privind deplasările angajaților poate duce la litigii sau probleme financiare, care reprezintă riscuri importante.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
29 Aprilie 2025 | 2152 | Timp de citire: 2 min.

Indemnizațiile de delegare și de mobilitate au regimuri distincte, fiind esențială încadrarea corectă a situațiilor de deplasare a salariatului. Delegarea presupune un loc de muncă fix, cu deplasare temporară dictată de angajator, care trebuie să acopere cheltuieli precum transportul și cazarea, alături de o indemnizație specifică. Clauza de mobilitate, integrată în contractul de muncă, implică deplasarea constantă a salariatului, oferindu-i acestuia prestații suplimentare, acordate permanent. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Nu orice stare de rău îți va da dreptul la concediu medical. Ce trebuie să știi dacă ești nevoit să absentezi de la program

Acest departament este interesat de controlul absențelor angajaților și de modul în care se previn situațiile neplăcute, cum ar fi absențele nemotivate sau abuzurile cu concedii medicale, pentru a proteja compania.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 Aprilie 2025 | 2364 | Timp de citire: 5 min.

Cred că tuturor ni s-a întâmplat, măcar o dată, să ne simțim brusc rău la locul de muncă și să fim nevoiți să plecăm acasă. Deși poate părea o situație simplă, lipsa unei proceduri corecte poate transforma o absență justificabilă într-o situație care să ne creeze probleme la întoarcerea la serviciu. Am discutat cu Dan Năstase, specialist în relații de muncă, care ne-a explicat ce pași trebuie urmați și ce documente sunt necesare pentru a evita eventuale probleme la locul de muncă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

MAI: Mituri și realități despre noua carte electronică de identitate

Oferă informații despre modul în care noul document de identitate, prin funcțiile sale de securitate avansate, contribuie la reducerea riscurilor de fraudă și furt de identitate, ajutând la evaluarea riscurilor operaționale.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 Aprilie 2025 | 3 | 1918 | Timp de citire: 2 min.

În spațiul public au circulat diverse informații despre noua carte electronică de identitate (CEI), generând o serie de temeri, speculații, mituri și teorii conspiraționiste. Ministerul Afacerilor Interne (MAI) încearcă să răspundă acestora printr-un clip lansat pe rețelele de socializare și platformele de streaming, scurtul mesaj al ministerului concentrându-se pe clarificarea și combaterea percepțiilor eronate legate de noul document de identitate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-TVA: Decontul precompletat și fișierele aferente ar trebui descărcate și verificate lunar cât mai repede. Cum să procedezi și ce probleme frecvente apar

Evaluează riscurile de a primi amenzi sau de a avea probleme cu ANAF din cauza erorilor fiscale și creează proceduri interne pentru a evita aceste situații și a asigura respectarea regulilor.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Aprilie 2025 | 6689 | Timp de citire: 5 min.

În contextul pregătirii pentru operaționalizarea deplină a sistemului e-TVA, la 1 iulie 2025, contribuabilii ar trebui să-și pregătească o procedură internă pe care s-o respecte lunar, spun fiscaliștii. Practic, decontul precompletat și fișierele aferente acestuia trebuie descărcate și verificate cât mai repede după ce devin disponibile în Spațiul Privat Virtual (SPV) al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), pentru a avea timp destul pentru justificarea diferențelor între decontul de TVA (D300) și decontul precompletat de TVA (P300). Citește articolul

ACCES GRATUIT
Parteneriat media

Ce înseamnă, de fapt, să fii un brand de încredere în sănătate? Lecția Sanofi

Se subliniază existența unui model de guvernanță solid și a unor reguli etice stricte, indicând un cadru bine definit pentru identificarea și gestionarea riscurilor în cadrul companiei.

Superbrands România în Știri & Revista presei
29 Aprilie 2025 | 937 | Timp de citire: 3 min.

Într-un moment în care domeniul sănătății traversează transformări accelerate, câteva companii reușesc să se impună nu prin volum, ci prin direcție. Sanofi România este una dintre ele. Recunoașterea recentă în cadrul programului Superbrands România 2024–2025 poate fi un titlu care atrage atenția, dar în realitate este doar un semn de etapă într-un proces strategic mai amplu: construirea constantă a unui brand care nu înseamnă doar produse sau cifre, ci inovație susținută, decizii etice și o prezență activă în societate. Citește articolul