Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
HR procesează foarte multe date personale ale angajaților și candidaților (salarii, contacte, evaluări). Ei trebuie să știe exact când pot folosi aceste date pe baza unui interes legitim al firmei sau când este obligatoriu să ceară acordul persoanelor.
Firmele care prelucrează date personale trebuie să se conformeze prevederilor Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR). Esența acestor obligații este că orice prelucrare (adică orice activitate care vizează datele unei persoane) poate să se facă doar în anumite condiții predeterminate, nefiind permisă prelucrarea altcumva. Printre aceste condiții, se numără și cea privind temeiul prelucrării. Adică o firmă poate să prelucreze datele unei persoane doar dacă are un temei - limitativ prevăzut în GDPR. Două astfel de temeiuri pe care le-ar putea folosi, în mod constant o firmă în derularea activității ei, sunt cel al interesului legitim și cel al consimțământului persoanei vizate de prelucrare. Este foarte important, totuși, pentru o firmă să știe când poate folosi temeiurile în cauză. Citește articolul
Oferă informații despre evoluția salariilor medii, esențiale pentru a compara, a planifica strategiile de compensare și a atrage talente.
avocatnet.ro și Digi24.ro vă prezintă cele mai importante știri ale dimineții. Citește articolul
Pentru departamentul de Resurse Umane este important să înțeleagă când activitățile personale ale angajaților pot intra sub incidența GDPR, pentru a putea formula politici interne clare și a educa personalul despre respectarea regulilor de protecție a datelor, mai ales în contextul folosirii rețelelor sociale sau a altor activități online.
Persoanele fizice care prelucrează date personale pot fi sancționate în baza Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR), ce prevede amenzi de ordinul milioanelor de euro pentru încălcările prevederilor sale. Sancțiunile din sfera GDPR pot fi aplicate persoanelor fizice numai dacă prelucrarea datelor se realizează în afara unei activități exclusiv personale sau domestice. Citește articolul
Acest departament este preocupat de siguranța și bunăstarea angajaților. În cazul nefericit al dispariției unui angajat sau a unui membru al familiei acestuia, HR ar trebui să cunoască procedurile legale și resursele disponibile pentru a oferi sprijin și pentru a gestiona situația la nivel intern, inclusiv comunicarea și suportul oferit familiei.
Obținerea și colectarea de informații despre persoanele dispărute ar putea deveni accesibilă pe scară largă, după ce poliția va implementa pe pagina sa de internet o secțiune unde cei care dețin date despre persoane căutate să le poată oferi. Măsura se regăsește într-un proiect de lege inițiat de Ministerul de Interne care aprobă mai multe proceduri referitoare la persoanele dispărute. Citește articolul
HR-ul trebuie să știe cum se schimbă costurile pentru tichetele cadou oferite angajaților și cum se vor calcula salariile, pentru a informa corect angajații și a gestiona beneficiile.
Tichetele cadou vor fi incluse în baza de calcul pentru contribuții sociale, atât la angajator, cât și la angajat, dacă sunt acordate cu altă ocazie decât sărbătorile. Măsura este cuprinsă într-un proiect de ordonanță publicat în această dimineață de Ministerul Finanțelor Publice (MFP), care modifică, printre altele, regimul fiscal actual al tichetelor cadou, în prezent ele fiind scutite de plata contribuțiilor sociale, indiferent de momentul în care sunt acordate salariaților, atâta timp cât se încadrează în limita de 150 de lei. Citește articolul
Departamentul HR gestionează datele personale ale angajaților și are grijă de mediul de lucru. Articolul este important pentru a înțelege cum trebuie protejate informațiile salariaților (cum ar fi CNP-urile) și cum să informeze corect despre supravegherea video.
Autoritățile din domeniul protecției datelor personale au aplicat recent a patra amendă din România pentru nerespectarea Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR). Sancțiunea de 2.500 de euro a fost dată unei firme care n-a informat în prealabil că va folosi camere video de supraveghere. Totodată, aceasta a publicat la avizierul propriu CNP-urile salariaților. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct afectat de regulile de angajare, deoarece trebuie să aplice aceste măsuri și să gestioneze procesele de recrutare și ocupare a posturilor în conformitate cu noua legislație, inclusiv excepțiile menționate.
Înghețarea angajărilor în instituțiile statului și, ulterior, angajarea unei singure persoane la fiecare trei posturi devenite vacante sunt doar câteva dintre prevederile ce se regăsesc într-un proiect legislativ pus de puțină vreme în dezbatere publică de către Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane trebuie să știe despre modificările legate de salarii, taxe și contribuții sociale pentru angajații din construcții, inclusiv salariul minim obligatoriu, pentru a calcula corect salariile, a gestiona avantajele fiscale și a respecta legislația muncii.
Condițiile în funcție de care se pot aplica facilitățile fiscale din domeniul construcțiilor au fost actualizate la mijlocul lunii iulie 2019, însă angajatorii le vor putea aplica pentru întreaga lună iulie, nu doar pentru perioana 21 - 31 iulie. Așa reiese dintr-un proiect de ordonanță al Guvernului care vine astfel să clarifice situația, după ce specialiștii au atras atenția că angajatorii ar trebui să aplice facilitățile numai pentru perioada 21 - 31 iulie, ca să nu aibă probleme cu statul. Citește articolul
Controalele vizează direct 'munca la negru'. Acest departament se ocupă de angajați și trebuie să se asigure că toți sunt declarați corect și că se respectă legislația muncii.
Controalele anunțate de ministrul finanțelor acum puțină vreme pe chestiuni ce țin de evaziunea fiscală și munca nedeclarată au început pe 1 august, anunță Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Până la finele acestui an vor fi făcute 150.000 de controale, în principal la firme din domeniile alimentație publicã, construcții, transport și comerț. Citește articolul
Articolul prezintă cum se va schimba procesul de angajare în sectorul public, inclusiv reguli privind anunțurile, probele și condițiile speciale pentru candidații cu dizabilități. Aceste informații pot fi utile pentru departamentul de HR în elaborarea sau actualizarea propriilor politici de recrutare și incluziune.
Intrarea recentă în vigoare a Codului administrativ aduce și o serie de schimbări și în ceea ce privește cariera funcționarilor publici. Noile reguli aduc și nevoia de a modifica prevederile unui act normativ care reglementează recrutarea funcționarilor. Pentru asta, a fost pus recent în dezbatere un proiect de act normativ care prevede: publicarea anunțurilor de concurs pe pagina de internet a autorității sau instituției publice care recrutează, extinderea bibliografiilor de concurs, pentru a reflecta și cunoștințele în domeniul drepturilor fundamentale, prevederi specifice referitoare la persoanele cu dizabilități care se înscriu la concursuri, dar și introducerea unor prevederi referitoare la protecția datelor. Citește articolul