Ajută la înțelegerea cum pot apărea greșeli în calculul salariilor și contribuțiilor angajaților, pentru a evita amenzi din partea autorităților fiscale.
Situația unui angajator la care existau diferențe între sumele declarate prin formularul 112 și statele de plată a fost prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) într-un raport despre controalele fiscale terminate în februarie 2024. Citește articolul
Oferă îndrumări esențiale despre cum să asigure un mediu de lucru adecvat și conform legii pentru angajații care lucrează de la distanță, gestionând aspecte legate de contracte, dotări și bunăstarea angajaților.
Imaginea telesalariatului care lucrează pe o plajă însorită sau într-o poiană, în mijlocul naturii, ținând pe genunchi un laptop, a devenit, informal, simbolul libertății oferite de digitalizarea relațiilor de muncă, de noile oportunități pe care tehnologia le aduce, însă dispozițiile legale sunt ceva mai complexe în această privință. Nu vom discuta despre toate aspectele legate de munca pe plajă sau din „vârful muntelui”, ci exclusiv despre condițiile pe care echipamentul cu ecran de vizualizare și întreg „postul de lucru” trebuie să le îndeplinească pentru ca telesalariatul să-și desfășoare activitatea în siguranță. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de modul în care aceste modificări pot afecta sănătatea și bunăstarea angajaților, precum și de informațiile relevante pe care le poate oferi acestora despre accesul la servicii medicale, prevenție și programe de depistare.
Printr-un proiect de ordin aflat în dezbatere publică, Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) propune modificarea pachetelor de servicii medicale şi a contractului-cadru, majoritatea schimbărilor vizând depistarea și tratamentul afecțiunilor oncologice și psihooncologia. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este interesat de modul în care introducerea inteligenței artificiale va afecta angajații, ce abilități noi sunt necesare și cum pot fi pregătiți oamenii pentru a lucra cu aceste tehnologii.
Apariția soluțiilor de inteligență artificială (IA) este privită, cel puțin în domeniul fiscal, cu entuziasm și prudență deopotrivă, ca orice noutate. Entuziaștii văd mai multe beneficii versus riscuri ori neajunsuri, în timp ce prudenții văd mai degrabă invers, mai ales în contextul așteptării aprobării reglementărilor detaliate privind funcționarea și adopția soluțiilor IA. Este cert, însă, că, în momentul luării deciziei pentru aplicarea unei soluții IA în zona fiscală, este obligatorie conexiunea strategiei fiscale cu strategia de business a companiei sau a grupului. Citește articolul
Acest departament gestionează relațiile cu angajații, creează și aplică politicile interne. Ei trebuie să știe cum să prevină, să investigheze și să rezolve cazurile de hărțuire, asigurând un mediu de lucru sigur și respectuos.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 1 - 7 aprilie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Gestionează programul angajaților, orele suplimentare, concediile medicale și se asigură că sunt respectate regulile interne și cele legale privind timpul de muncă și odihna.
Necorelarea dispozițiilor privind repartizarea timpului de muncă în cadrul săptămânii calendaristice de șapte zile poate genera probleme atât în privința respectării numărului maxim de ore de muncă pe care un salariat le poate presta, cât și în privința respectării repausului săptămânal, calculat prin adăugarea repausului zilnic corespunzător ultimei zile de muncă din seria celor cel mult cinci zile consecutive. Citește articolul
Poate vedea din timp dacă apar noi legi care influențează angajații, cum ar fi salarii, contracte sau condiții de muncă, pentru a se pregăti.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament este direct interesat, deoarece informațiile despre înscrierea copiilor la școală sunt foarte relevante pentru angajați și familiile lor. HR-ul poate folosi aceste informații pentru a răspunde întrebărilor angajaților sau pentru a le oferi sprijin.
Ministerul Educației (ME) a publicat în Monitorul Oficial, acum câteva zile, metodologia pentru înscrierea copiilor în învăţământul primar, aceasta urmând să fie valabilă pentru anul școlar 2024- 2025. Pentru prima data, inspectoratele școlare vor avea posibilitatea redimensionării circumscripțiilor școlare. Numărul de străzi arondate fiecărei școli va putea fi modificat în funcție de numărul de copii pe care îi poate primi unitatea de învățământ. În plus, ministerul a publicat luni și un ghid cu cele mai frecvente întrebări și răspunsuri legate de înscrierea la școală. Citește articolul
HR-ul este interesat de cum ar putea schimba această propunere regulile privind concediile medicale și indemnizațiile plătite angajaților, pentru a ști cum să gestioneze cererile de concediu și să comunice corect beneficiile către personal.
Printr-o propunere recent înregistrată la Senat se dorește crearea posibilității celor care obțin și alte tipuri de venituri pe lângă cele salariale de a se asigura voluntar pentru concedii medicale și pentru restul veniturilor. Astfel, modificarea legislativă ar permite, de exemplu, unui salariat care are și PFA să se asigure corespunzător pentru toate veniturile sale, fără a fi afectat de prevederile inechitabile existente în prezent. Citește articolul
Acest program ajută la creșterea numărului de tineri bine pregătiți care pot deveni angajați valoroși în viitor. De asemenea, departamentul de HR poate găsi idei pentru a sprijini educația copiilor angajaților sau pentru a atrage noi talente.
Pentru a facilita accesul unor grupuri defavorizate de elevi, de pildă, cei din mediul rural, la învățământul superior, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a anunțat recent lansarea unui program numit Primul student din familie. Prin intermediul acestuia, elevii pot beneficia de diverse măsuri dedicate creșterii accesului la studii universitare, inclusiv de majorarea burselor sociale sau de merit. Citește articolul