Departamentul de HR este direct interesat pentru că articolul explică noile elemente de siguranță (codul QR) de pe diplome. Ei folosesc aceste diplome când angajează oameni și trebuie să știe cum să le verifice rapid și corect, pentru a se asigura că sunt autentice și pentru a verifica parcursul educațional.
Începând cu acest an, atât diploma de absolvire a liceului, cât și certificatul de acordare a definitivării în învățământ trebuie să conțină un cod QR, ce permite verificarea parcursului academic al deținătorului, potrivit unei hotărâri ce se aplică deja. Măsura va fi extinsă, din anul școlar 2024-2025, pentru toate actele de studii. Citește articolul
Include criterii legate de numărul de angajați pentru aplicabilitatea noilor reguli și, de asemenea, aspecte legate de factorii sociali și drepturile omului, domenii ce intră în sfera de interes a resurselor umane.
Reglementările contabile au fost modificate pentru a înlocui declarația nefinanciară cu o raportare privind durabilitatea, potrivit unui ordin oficializat recent de Ministerul Finanțelor (MF). Noua raportare vizează, însă, mai multe companii decât viza declarația nefinanciară. Citește articolul
Modificările la regulile privind actele de identitate și dovada domiciliului sunt importante pentru gestionarea datelor angajaților, procesele de angajare și actualizarea informațiilor personale ale personalului.
Persoanele interesate pot obține o carte de identitate provizorie până la eliberarea unui act de identitate în mai multe situații, după cum apare într-o ordonanță ce se aplică deja. Astfel, se poate solicita de-acum o carte de identitate provizorie până la obținerea unui nou act de identitate solicitat și în urma schimbării domiciliului sau a denumirii străzii. Citește articolul
Există modificări majore privind angajarea și detașarea străinilor, simplificând procesul online. De asemenea, sunt menționate recompense pentru personalul MAI, teme relevante pentru gestionarea angajaților, inclusiv verificarea actelor de studii prin QR code.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 22 - 28 ianuarie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane trebuie să știe cum să gestioneze corect angajații rezerviști, de la verificarea documentelor la angajare și actualizarea lunară a datelor lor militare, până la suspendarea contractelor de muncă și acordarea concediilor speciale pentru exercițiile de mobilizare.
Angajatorii au obligația de a susține angajații care fac parte din rezerva armatei și sunt chemați la exerciții de mobilizare. Potrivit legii, angajatorii trebuie să actualizeze și să comunice periodic centrelor militare situația militară a angajaților, să acorde un concediu suplimentar pentru rezerviștii chemați la exerciții și să suspende contractul de muncă al salariaților participanți la exerciții. Nerespectarea acestor obligații poate atrage amenzi semnificative. Citește articolul
Gestionează angajații și se asigură că aceștia respectă politicile și regulile interne și legale. Articolul se referă la noi cerințe de declarație pentru personalul didactic și la posibile sancțiuni disciplinare, inclusiv desfacerea contractului de muncă, aspecte de interes direct pentru HR.
Profesorii din învățământul preuniversitar sunt obligați, începând din acest an, să depună anual declarații de interese, în care să precizeze toate activitățile pe care le desfășoară, inclusiv meditațiile cu elevii, conform unui ordin al ministrului educației, publicat vineri în Monitorul Oficial. Noua lege a învățământului interzice profesorilor să mediteze copii din clasele la care predau. Citește articolul
Departamentul de HR trebuie să știe exact ce spun legile despre programul de lucru și pauzele angajaților, ca să se asigure că contractele sunt corecte și că salariații sunt protejați, evitând problemele și amenzile.
Avem reguli clare în privința timpului de muncă și de odihnă, iar ele au legătură, în principal, cu asigurarea unui mediu de muncă sigur și sănătos, sub toate aspectele sale. Pe lângă dispozițiile directivelor UE și ale Constituției, avem reguli clare și în legislația specifică, Codul muncii și întreg ansamblul normativ din care el face parte, iar un program de 24 de ore în care o persoană ar trebui să-și execute, fără întrerupere, sarcinile și atribuțiile este clar neconform, fiind în același timp imposibil. Citește articolul
Relevant pentru companiile care angajează studenți sau care au programe de practică, deoarece oferă o perspectivă asupra beneficiilor și oportunităților disponibile pentru studenți, precum și asupra politicilor de incluziune (ex: studenți cu dizabilități).
Un program de tabere studențești de iarnă va fi organizat, luna viitoare, de către Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalității de Șanse (MFTES). În condițiile în care cazarea și mesele sunt asigurate, studenții vor trebui să plătească doar transportul. Citește articolul
HR-ul trebuie să înțeleagă noile responsabilități și riscuri (amenzi mari, dosar penal) pentru șoferii companiei, ca să-i poată informa, instrui și să gestioneze corect situațiile care apar.
Sistemul e-Sigiliu, care va fi implementat în 2024 de autoritățile fiscale, implică monitorizarea anumitor transporturi rutiere cu sigilii inteligente. Dacă aceste sigilii sunt deteriorate sau dispar, se vor aplica două sancțiuni - amendarea șoferilor și plata de despăgubiri de către transportatori. Citește articolul
Modificările propuse privind valabilitatea permiselor de conducere sunt importante pentru angajații care conduc în interes de serviciu. De asemenea, informațiile despre suportul pentru familii (vouchere pentru ochelari) și drepturile persoanelor cu dizabilități pot fi relevante pentru politicile interne legate de angajați și beneficiile oferite acestora.
Săptămâna viitoare, mai exact, joi, începe prima sesiune ordinară din acest an a Parlamentului, pe agenda acestuia aflându-se mai multe propuneri care-i vizează pe cetățeni și care ar putea fi adoptate în următoarea perioadă. Unele dintre măsurile luate în discuție sunt de dată recentă, dar mai sunt și unele a căror adoptare a fost amânată în alte sesiuni. Citește articolul