Acest departament se ocupă direct de calculul și administrarea salariilor și a concediilor angajaților, deci trebuie să înțeleagă cum se aplică noua taxă pe diferite tipuri de concedii medicale (de exemplu, concedii medicale normale, de maternitate, sau cele pentru accidente de muncă).
De anul acesta, cele mai multe dintre indemnizațiile de concediu medical sunt taxate cu 10% în plus față de anii precedenți - reprezentând contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS). Care sunt cele ce rămân în continuare scutite: Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane se ocupă direct de salarii, beneficii și descrierile posturilor, deci este esențial să știe cum să aplice aceste noi condiții pentru angajații care dețin un titlu de doctor.
Pe lângă condiția ca persoana ce deține titlul științific de doctor să-și desfășoare activitatea în domeniul pentru care deține titlul, prin OUG 115/2023, care conține o serie de măsuri gândite, printre altele, să reducă cheltuielile bugetare, s-a introdus una nouă pentru acordarea indemnizației aferente. Mai exact, este vorba despre introducerea în fișa postului a unui set de atribuții, care să permită evaluarea valorificării activității deținătorului unui titlu de doctor. Citește articolul
Pentru a fi la curent cu toate modificările legislative care privesc angajații, de la managementul salariilor și hărțuirii la locul de muncă, până la negocierile colective și condițiile de telemuncă.
Am intrat în noul an cu câteva obligații „moștenite” din 2023 sau mai devreme și ale căror consecințe le vom vedea abia pe parcursul anului. De pildă, care vor fi consecințele nemajorării salariilor minime mai vechi de 24 de luni? Sau cât de atenți vor fi inspectorii în verificarea ghidurilor și procedurilor anti-hărțuire? Pe de altă parte, 2024 ar trebui să fie anul în care să aflăm cum va arăta mecanismul de stabilire a salariului minim în România. Citește articolul
Pentru acest departament este esențial să știe ce tipuri de permise de conducere sunt valide pentru angajații care operează tractoare sau alte utilaje, pentru a se asigura că personalul este calificat și respectă cerințele legale pentru postul ocupat.
Tractoarele agricole sau forestiere cu o viteză maximă constructivă de până la 40 de km/h pot fi conduse de-acum și de șoferii care au categoria B, potrivit unui proiect de ordonanță ce se aplică deja. În plus, șoferii mașinilor mici pot conduce și ansambluri formate dintr-un tractor din categoria celor amintite și una sau două remorci. Citește articolul
Departamentul de HR are nevoie de aceste informații pentru a calcula corect salariile angajaților, a le explica modul în care le sunt diminuate impozitele și a gestiona documentele necesare, cum ar fi declarațiile.
Salariații care venituri salariale nu foarte mari și, eventual, persoane în întreținere pot beneficia de o deducere personală, potrivit legislației fiscale, în cuantum variabil, care să ducă la plata unor dări mai mici la stat și, într-un final, la un salariu net lunar puțin mai mare. Încă de anul trecut avem în legislația fiscală, totodată, un tip suplimentar de deducere, de care beneficiază angajații-părinți și tinerii până în 26 de ani. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane folosește Clasificarea Ocupațiilor din România (COR) ca bază pentru angajări, descrierea posturilor, salarizare și pregătirea profesională. Orice modificare în COR sau în regulile legate de standardele ocupaționale îi afectează direct, ajutându-i să își clasifice corect angajații și să respecte cerințele oficiale.
Noul ordin pentru completarea Clasificării Ocupațiilor din România (COR), apărut joi în Monitorul Oficial, aduce investigatorul pentru siguranța aviației civile în rândul celorlalte ocupații existente la acest moment în clasificare.
Citește articolulModificările privind taxarea sumelor acordate angajaților care lucrează de acasă afectează modul în care sunt gestionate și comunicate pachetele de compensații și beneficii, precum și politicile de lucru la distanță.
Introduse în pandemie, facilitățile fiscale pentru cei până la 400 de lei pentru acoperirea cheltuielilor cu telemunca nu mai există de la 1 ianuarie. Dar asta nu înseamnă că nu le mai luăm în calcul și că toți telesalariații rămân fără respectivele sume. Mai sunt obligați angajatorii să suporte vreo cheltuială? În episodul 6 ne propunem să răspundem la câteva întrebări importante pe acest subiect. Citește articolul
Oferă informații esențiale despre categoriile de personal care pot fi angajate cu ora, numărul maxim de ore pe care le pot lucra, tipurile de contracte și modalitățile de plată, fiind direct relevant pentru gestionarea personalului.
Noile norme privind întocmirea proiectului și a planului de încadrare a personalului didactic de predare din unitățile de învățământ preuniversitar și încadrarea în regim de plata cu ora a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar au fost recent oficializate. Spre deosebire de vechile prevederi, noul ordin stabilește că titularii și cadrele angajate pe perioadă determinată pot fi încadrați în regim de plata cu ora până la jumătate de normă didactică, în timp ce pensionarii, până la o normă întreagă. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane gestionează pachetele de beneficii pentru angajați. Cunoașterea noilor plafoane și condiții pentru abonamentele de sport este esențială pentru a structura corect ofertele de beneficii, a comunica transparent cu angajații și a se asigura că beneficiile sunt acordate în conformitate cu legislația fiscală în vigoare.
Facilitatea fiscală introdusă în februarie 2023 pentru abonamentele de sport a fost modificată începând cu ianuarie 2024, când plafonul de netaxare și de deductibilitate pentru aceste abonamente este redus la 100 de euro anual, față de 400 de euro cât prevedea Codul fiscal anul trecut. Desigur, a rămas valabilă deductibilitatea în cazul angajaților care-și plătesc singuri astfel de abonamente, inclusiv când sunt pentru persoanele aflate în întreținere. Citește articolul
Departamentul de HR este responsabil cu gestionarea concediilor angajaților și trebuie să știe cum să procedeze corect atunci când un angajat pleacă din firmă și are zile de concediu nefolosite. De asemenea, trebuie să se asigure că toate procedurile interne sunt conforme cu deciziile legale.
Într-un caz recent, CJUE a reconfirmat dreptul angajaților de a primi o compensație financiară pentru zilele de concediu neefectuate înainte de a demisiona, decizie care vine în sprijinul unui funcționar public italian care a solicitat compensație pentru 79 de zile de concediu rămase neutilizate și a fost respins pe motivul controlului asupra cheltuielilor bugetare. Totuși, CJUE a recunoscut că nevoile organizaționale ale angajatorului din sectorul public sunt importante, dar acestea nu pot subordona dreptul angajatului la concediu plătit. Dacă și în ce măsură aceste zile neluate nu ar mai putea fi compensate în anumite situații reprezintă un subiect ce a fost discutat în ultimii ani la nivel european, însă nicio modificare a directivei privind timpul de lucru nu s-a cristalizat în acest sens până acum. Citește articolul