HR-ul folosește cazierul judiciar și istoricul rutier pentru a verifica candidații la angajare sau angajații existenți, mai ales pentru anumite posturi. De asemenea, poate oferi angajaților informații despre cum să-și obțină rapid aceste documente.
Cei interesați să obțină un certificat de cazier judiciar ori istoricul sancțiunilor rutiere primite de-a lungul timpului pot face asta din fața calculatorului, fără să mai fie nevoiți să se deplaseze la autorități, prin HUB-ul de servicii gestionat de Ministerul Afacerilor Interne (MAI), care este, de fapt, o platformă electronică. În plus, prin aceeași platformă se pot face programări pentru obținerea pașaportului. De altfel, potrivit MAI, HUB-ul de servicii a fost accesat de peste 4,5 milioane de ori în doar un an de funcționare. Citește articolul
Este esențială pentru a ști cum să gestionăm corect salariile angajaților, mai ales pentru cei care au stat o anumită perioadă pe salariul minim, și pentru a ne asigura că respectăm termenele legale.
Obligația de a crește „salariile minime istorice” se aplică și în cazul angajaților încadrați cu normă parțială, nu doar celor cu normă întreagă. Nicio distincție nu este făcută în lege pentru a limita această obligație doar la cei ce lucrează 40 de ore săptămânal. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de informațiile despre salarizare (cum ar fi indemnizația de doctorat), metodele de evaluare a performanței angajaților și cum sunt formulate fișele de post, chiar dacă acest caz specific vizează sectorul public.
Printr-un proiect de ordonanță pus recent în dezbatere publică, Ministerul Educației propune ca, în cazul profesorilor ce dețin titlul științific de doctor (atât din învățământul preuniversitar, cât și din cel superior), verificarea modului în care activitatea le este valorificată în mod suplimentar, acțiune necesară pentru obținerea sporului de doctorat, să se facă anual, nu lunar, așa cum stabilește actuala regulă, apărută la final de 2023. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct interesat de criteriile și metodele de evaluare a performanțelor angajaților. Chiar dacă propunerea se referea la funcționari publici și a fost retrasă, ideea de a include evaluarea cunoștințelor teoretice în fișa postului poate oferi perspective pentru dezvoltarea propriilor sisteme de evaluare.
Pe lângă aprecierea obiectivă a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici, procesul de evaluare a performanţelor profesionale ale acestora ar fi trebuit să țină seama și de cunoștințele teoretice pe care le au în legătură cu actele normative care le reglementează activitatea. Modificarea Codului administrativ în acest sens era cuprinsă într-un proiect legislativ apărut spre finalul lui 2023, dar care a fost retras de inițiatori în această săptămână, astfel că nu va ajunge să se aplice. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct interesat de acest articol deoarece facilitățile fiscale menționate sunt legate de salarii și pot influența semnificativ costurile cu angajații, precum și pachetele de beneficii oferite acestora.
Una dintre condițiile pentru aplicarea facilităților fiscale în construcții și zona agro-alimentară este ponderea cifrei de afaceri din activitățile specificate în Codul fiscal în cifra de afaceri total - și este, totodată, și motivul pentru care angajatorii sunt uneori penalizați de inspectorii fiscali. Evidențierea incorectă a mărfurilor în contabilitate poate duce la încadrări greșite și la aplicarea facilităților acolo când nu e cazul - de exemplu, nu se iau în calcul veniturile din vânzarea de produse achiziționate în scopul revânzării. Citește articolul
Acest departament lucrează direct cu angajații și, uneori, cu sindicatele. Este important să știe cum sunt înregistrate și cum își schimbă statutul sindicatele sau organizațiile patronale, pentru că asta poate influența relațiile cu angajații și negocierile.
În contextul dialogului social, organizațiile sindicale și patronale joacă un rol vital în reprezentarea drepturilor și intereselor angajaților și angajatorilor. Legislația nouă în domeniu impune anumite reguli și proceduri pentru înființarea, organizarea și funcționarea acestor entități. Apariția Legii 367/2022 a stabilit cadrul primar pentru înscrierea acestor organizații în registre speciale, iar Ministerul Muncii a pus în dezbatere anul trecut un proiect de ordin cu normele procedurale aferente. Ordinul a apărut săptămâna asta în Monitor. Citește articolul
Acest departament gestionează direct angajații, de la angajare la eventuale modificări de roluri. Articolul îi ajută să înțeleagă cum să modifice legal fișele de post și cum să gestioneze timpul de lucru, astfel încât toți angajații să fie tratați corect și conform legii.
În prezent, nelămuririle din trecut apropo de natura fișei postului ca anexă a contractului individual de muncă nu ar trebui să mai existe. Nici cu privire la modificarea conținutului acesteia. Fie că înlocuim sarcina X cu sarcina Y, fie că suplimentăm sarcinile din fișa postului, tot timpul trebuie să avem în vedere dacă se modifică felul muncii și dacă noile sarcini se pot efectua în același timp de muncă și nu presupun depășirea lui. Citește articolul
O încetinire economică majoră, mai ales într-o țară parteneră, poate afecta planurile de angajare, necesitatea de a redimensiona forța de muncă sau de a ajusta salariile, aspecte de care departamentul de Resurse Umane trebuie să țină cont pentru a planifica eficient.
Declinul economiei – și mai ales al industriei Germaniei este o veste deosebit de proastă pentru România. În special, este îngrijorătoare reducerea exporturilor, unul dintre motoare de creștere a economiei germane. Exporturi mai mici înseamnă comenzi mai puține. Iar comenzi mai puține în Germania înseamnă și comenzi mai puține pentru România – a cărei industrie e legată în bună măsură de cea germană. Iar prognoza pentru 2024 nu e deloc optimistă. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum se schimbă regulile pentru obținerea cetățeniei, mai ales pentru angajații străini, pentru a-i putea ajuta cu permisele de ședere, integrarea lor în firmă și planificarea pe termen lung.
Modificarea regimului redobândirii cetățeniei române, precum și a condițiilor de obținere a cetățeniei de către cetățenii din Uniunea Europeană sau din afara Uniunii sunt prinse într-un proiect de lege avansat de Ministerul Justiției în dezbatere. Pe de o parte, proiectul va elimina unele dintre situațiile actuale în care străinii pot obține mai repede cetățenie română, dar va clarifica în același timp unele prevederi ce au pus probleme în practică. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de gestionarea contractelor de muncă, stabilirea programului angajaților, calcularea și plata salariilor și a sporurilor conform legii. Articolul oferă informații cruciale pentru a evita erori în gestionarea timpului de muncă și a repausului, precum și pentru a asigura bunăstarea angajaților și respectarea clauzelor contractuale.
Oricât de individualizat programul de lucru al unui angajat, repausul săptămânal trebuie să respecte aceeași regulă: 48 de ore + 12 ore consecutive, la fiecare ciclu de șapte zile calendaristice. În practică însă asta nu se întâmplă întotdeauna. Și, deși suspendă repausul săptămânal, încălcând oricum condițiile stabilite la nivel de lege, angajatorii nici măcar nu recompensează angajații în mod corespunzător.
Citește articolul