Este interesat de cum noile reguli influențează condițiile de muncă, siguranța și bunăstarea angajaților, precum și de aspecte legate de diversitate și incluziune în spațiile de lucru.
Prevederile europene referitoare la obligațiile de raportare privind durabilitatea -- care vizează factorii de mediu, sociali și de guvernanță (ESG) -- au fost transpuse recent în legislația națională prin Ordinul Ministerului Finanțelor 85/2024. Ca urmare, societățile comerciale și administratorii acestora vor avea o serie de obligații, printre care și cea de a pregăti un raport privind cele trei aspecte ESG, care se va aplica, treptat, în funcție de anumite criterii. În acest context, este bine de știut că noua obligație vine cu provocări importante pentru sectorul imobiliar. Citește articolul
Acest departament gestionează beneficiile angajaților și salarizarea. Informațiile despre taxarea tichetelor și cadourilor sunt cruciale pentru a calcula corect salariile nete ale angajaților, a-i informa pe aceștia și a gestiona costurile companiei legate de aceste beneficii.
Deoarece de la 1 ianuarie 2024 există unele modificări la tratamentul fiscal aplicabil biletelor de valoare ce pot fi acordate de angajatori salariaților, reamintim ce taxe sunt datorate pentru fiecare tip de bilet de valoare existent. Citește articolul
Se menționează discuții despre transformarea majoră a facilităților fiscale salariale, ceea ce afectează direct modul în care sunt calculate salariile, beneficiile și contribuțiile pentru angajați.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament este interesat să știe unde se duc oamenii calificați și tinerii profesioniști, pentru a înțelege mai bine de unde își poate recruta angajați sau cum poate reține talentele în companie. Informațiile despre mișcarea forței de muncă între țări sunt esențiale pentru planificarea personalului.
Peste o treime din cetățenii europeni care trăiau în 2022 într-un alt stat membru decât cel în care s-au născut erau români sau polonezi. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct cu angajarea persoanelor, gestionarea categoriilor de angajați și poate folosi aceste subvenții pentru a facilita recrutarea și integrarea noilor membri în echipă.
Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) a primit un buget de 896 milioane de lei pentru anul în curs, în vederea susținerii angajării șomerilor din categoriile vulnerabile. Angajatorii care încadrează în muncă persoane din aceste categorii beneficiază de o sumă lunară de 2.250 de lei timp de 12 luni, cu obligația de a menține angajarea pentru cel puțin 18 luni. În plus, există și alte tipuri de subvenții disponibile, cel puțin în teorie, pentru angajatori, cum ar fi subvenția pentru încadrarea tinerilor cu risc de marginalizare și subvenția pentru organizarea de programe de ucenicie sau stagii pentru absolvenții de învățământ superior. Citește articolul
Ajută la înțelegerea drepturilor și opțiunilor de locuință ale angajaților, în special ale celor din învățământ și sănătate, pentru a putea răspunde la întrebări, a oferi suport legat de beneficii sau a înțelege factorii care influențează bunăstarea personalului.
Guvernul a stabilit modificarea legislației referitoare la imobilele aparținând Agenției Naționale pentru Locuințe (ANL), printr-o ordonanță publicată miercuri în Monitorul Oficial. Documentul stabilește că locuințele închiriate specialiștilor din învățământ și din sănătate nu vor mai putea fi vândute, asigurându-se, astfel, disponibilitatea acestor locuințe pentru profesori și pentru medici. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane gestionează salariile, beneficiile și fișele postului. Modificările aduse sporului de doctorat, care impun includerea unor atribuții noi în fișa postului pentru a demonstra plusvaloare, sunt direct relevante pentru procesele lor de elaborare a fișelor de post, evaluare a performanței și calcul a remunerației angajaților.
O ordonanță din 2023 a modificat condițiile de acordare a sporului de doctorat în sectorul bugetar, impunând includerea în fișa postului a unui set de atribuții obiective și cuantificabile pentru a verifica modul în care activitatea deținătorului unui doctorat aduce o valoare în plus față de cei care nu au doctorat în domeniul de activitate. Cu toate acestea, cuantumul sporului a rămas neschimbat ani la rândul, fiind și în 2024 raportat la jumătate din salariul minim brut din 2018. Motivul: a fost plafonat, alături de alte sporuri, prin ordonanțe succesive, în toți acești ani. Citește articolul
Deși nu direct, acest departament gestionează numărul de angajați și poate fi interesat să înțeleagă cum deciziile legate de personal pot influența un indicator de risc fiscal, informație utilă în colaborarea cu alte departamente.
În activitatea de administrare a contribuabililor, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se folosește de o serie de indicatori de risc pentru a decide la cine să se ducă în control. Printre aceștia se numără, conform specialiștilor, inclusiv productivitatea muncii. Citește articolul
Pentru a înțelege cum trebuie gestionate corect programul de lucru, orele suplimentare și compensațiile, pentru a respecta drepturile angajaților și a evita conflictele de muncă.
Angajatorul, mare companie de curierat, încalcă dispozițiile legale referitoare la timpul de lucru și repausul săptămânal, amăgindu-și angajații cu bonusuri mici și mari. Un angajat își propune să facă o sesizare pe neregulile de la locul de muncă, adunate deja pe parcursul a doi ani de muncă, dar colegii îl avertizează cu privire la relațiile angajatorului cu inspectoratul teritorial de muncă. Angajatul dorește să-și păstreze locul de muncă, dar să lucreze în condiții normale, în acord cu legea și ne întreabă ce e de făcut. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de modul în care sunt recrutați, angajați și tratați oamenii în companie, asigurându-se că nu există discriminare și că sunt respectate drepturile angajaților și candidaților.
Accesul egal la oportunitățile de angajare ar trebui să existe la nivel principal în toate unitățile publice sau private. Cu toate acestea, unele practici de recrutare pot crea adevărate bariere între candidații calificați și locurile de muncă dorite, ducând la situații de discriminare, așa cum a fost cazul cu ROMATSA, operatorul național de servicii de navigație aeriană, sancționat de Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) cu o amendă contravențională de 50.000 de lei. Citește articolul