avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 608 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM

A început prima sesiune legislativă din 2024. Proiecte importante ce vizează raporturile de muncă își așteaptă votul decisiv în Parlament

Pentru Resurse Umane, este crucial să cunoască noile reguli despre cum pot fi angajați și gestionați angajații străini, ce restricții sau excepții apar pentru munca de noapte, cum sunt gestionate concediile medicale și cum compania trebuie să acționeze pentru a preveni violența și hărțuirea la locul de muncă. Toate aceste informații îi ajută să gestioneze personalul corect și legal.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
2 Februarie 2024 | 1252 | Timp de citire: 2 min.

Joi a început prima sesiune legislativă a Parlamentului din 2024, iar în Parlament se află, aproape de votul final, câteva propuneri legislative importante în materia relațiilor de muncă. La regimul de muncă al străinilor, de pildă, un proiect adoptat deja la prima Cameră trebuie să treacă neapărat în această sesiune de votul final al deputaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

N-ar trebui să ne concentrăm doar pe ghidul privind hărțuirea când vorbim de prevenirea și combaterea acestui fenomen la locul de muncă

Acest departament este responsabil de crearea și menținerea unui mediu de lucru sigur, de elaborarea politicilor interne, de gestionarea plângerilor de hărțuire și de instruirea angajaților în acest sens.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
1 Februarie 2024 | 2654 | Timp de citire: 3 min.

A ne concentra exclusiv pe ghidul privind hărțuirea morală și pe criteriul de sex la locul de muncă este insuficient pentru a putea preveni și combate întregul fenomen al hărțuirii și violenței la locul de muncă. De exemplu, din metodologia publicată anul trecut lipsesc termeni importanți, precum cel de victimizare, dar pe care îi regăsim definiți în alte legi. Pentru moment însă, ghidul este un „început” consistent pentru mediile de lucru complet străine de înțelegerea hărțuirii. Reglementările în domeniu vor evolua însă, într-un viitor nu foarte îndepărtat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Directorii financiari trebuie să fie mai implicați în strategia de date, mai conectați și cu o strategie a talentelor care include diversitatea și schimbările de cultură

Articolul subliniază că dezvoltarea competențelor și o cultură organizațională bazată pe inovație sunt priorități semnificative pentru directorii financiari, aspecte direct gestionate de HR.

EY Romania în Contabil și fiscal
1 Februarie 2024 | 1029 | Timp de citire: 5 min.

Funcția financiară evoluează în mediul de afaceri din prezent și trebuie să devină mai implicată în strategia și analiza datelor, mai conectată cu întreaga organizație și să adopte o strategie de resurse umane care include atât diversitatea competențelor, cât și schimbarea culturală, sunt concluziile celei mai recente ediții a sondajului „EY CFO Imperative: How bold mindsets lead transformation”, lansat pe 1 februarie 2024. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect MAI: Condiţiile de stabilire a majorării salariale pentru munca suplimentară prestată de personalul cu statut special în 2024

Acest departament se ocupă direct de salarii, sporuri și programul de lucru al angajaților, iar modificările privind plata orelor suplimentare sunt esențiale pentru calculul salariilor și administrarea personalului.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
1 Februarie 2024 | 2 | 8926 | Timp de citire: 2 min.

Compensarea muncii suplimentare a personalului cu statut special din domeniul ordinii și siguranței publice se va face anul acesta printr-o majorare salarială de 70% din solda/salariul de funcție, în cazul în care compensarea prin timp liber a muncii suplimentare prestate nu este posibilă în termen de 60 de zile după. Condițiile acordării acestei majorări se regăsesc într-un proiect de ordin aflat acum în dezbatere la Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Greva din administrația publică: Dacă Guvernul și sindicaliștii nu ajung la un acord, activitatea din 813 primării rurale va fi blocată pe termen nedeterminat

Deși greva vizează angajații de stat, un departament de HR dintr-o companie privată ar putea fi interesat de modul în care acest tip de protest poate influența contextul general al pieței muncii și poate întârzia obținerea unor documente sau servicii publice esențiale pentru angajați (ex: adeverințe, documente sociale).

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
1 Februarie 2024 | 2744 | Timp de citire: 2 min.

Federația sindicală Columna - SCOR, care reprezintă interesele a peste 20.000 de salariați din administrația publică locală, a anunțat, în urmă cu o săptămână, că va declanșa o grevă generală pe termen nelimitat, începând cu data 5 februarie 2024. Principala revendicare a sindicaliștilor este aplicarea integrală a Legii salarizării pentru personalul din administrația publică. Declanșarea grevei ar face ca cetățenii din peste 800 de localități să nu mai aibă acces la serviciile primăriilor respective. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Inteligența artificială și fiscaliștii: Cum poate fi folosită IA pentru a reduce volumul de muncă în domeniul fiscal-contabil

Acest departament este interesat de cum Inteligența Artificială va schimba rolurile angajaților, de necesitatea de a oferi traininguri noi și de a gestiona adaptarea echipelor la noile tehnologii.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Februarie 2024 | 2013 | Timp de citire: 3 min.

Inteligența artificială (IA) poate fi folosită cu succes, inclusiv în domeniul fiscal-contabil, pentru a gestiona mai bine și mai rapid sarcinile repetitive și cronofage cu care se pot confrunta profesioniștii. De exemplu, IA poate fi folosită pentru obligații declarative, documentarea litigiilor, identificarea riscurilor și nu numai. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Decizie ICCJ publicată: Asistentul personal nu beneficiază de sporul pentru condiţii periculoase sau vătămătoare de 15%

Articolul tratează drepturile financiare ale angajaților, în special acordarea sau neacordarea anumitor sporuri salariale, și distincția între categorii de personal. Aceste informații sunt vitale pentru departamentul de Resurse Umane pentru a stabili corect salariile, a gestiona contractele de muncă și a asigura respectarea drepturilor angajaților, evitând erori în calculul plăților.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
1 Februarie 2024 | 1 | 5541 | Timp de citire: 5 min.

Completul pentru soluționarea recursurilor în interesul legii a concluzionat anul trecut că asistentul personal al persoanei cu handicap grav nu beneficiază de sporul pentru condiții periculoase sau vătămătoare de 15%. În practică se conturaseră patru opinii diferite în ceea ce privește aplicarea legii în cazul asistenților personali. Decizia, alături de considerentele Curții, a apărut recent în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda lunii februarie: Ce e important pentru firme și PFA-uri

Pentru a înțelege modul în care modificările fiscale, în special cele legate de facilitățile salariale, pot influența modul de calcul al salariilor și beneficiilor angajaților.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
1 Februarie 2024 | 2445 | Timp de citire: 2 min.

În cursul lunii februarie 2024, contribuabilii ar trebui să știe că se derulează înscrierile în programul-pilot al Fiscului de monitorizare pe orizontală, dar și că parlamentarii revin la lucru și ar putea să adopte proiecte importante pentru mediul de afaceri. Totodată, apare o obligație nouă ce vizează mașinile de închiriat și încep înscrierile pentru programul Construct Plus. Iată principalele chestiuni de interes: Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Angajat de luni până vineri și zilier în weekend la același angajator-beneficiar. Unde ar putea fi problema?

Departamentul de Resurse Umane gestionează angajații, de la contracte și program de lucru, până la salarizare și beneficii. Articolul abordează direct cum sunt plătite orele suplimentare și cum se raportează la lege programul de lucru, inclusiv ideea de a plăti angajații ca zilieri, ceea ce este important pentru politicile interne și conformitate.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
1 Februarie 2024 | 6021 | Timp de citire: 3 min.

Utilizarea muncii ziliere de către angajatori pentru a rezolva nevoile punctuale de muncă, folosind, practic, angajații și ca zilieri din când în când poate fi discutabilă din perspectiva normelor din Codul muncii, dar și a celor fiscale. Pe de o parte, poate fi vorba de eludarea legii în privința orelor pe care un lucrător le poate cumula la același angajator (care e și beneficiar) într-o săptămână, iar, pe de altă parte, organul fiscal ar putea considera că angajatorul a ales această soluție ca să facă o mică economie în taxele salariale datorate statului. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Guvernul a impus un plafon minim al chiriilor pentru imobilele ANL. Măsura e oficială

Acest departament este direct interesat de condițiile de locuire ale angajaților, mai ales pentru tineri sau pentru anumite profesii (cum ar fi medicii și profesorii) care sunt menționate în articol. Informațiile sunt utile pentru a înțelege ce opțiuni de locuință au angajații sau pentru a-i ajuta cu sfaturi.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
31 Ianuarie 2024 | 2843 | Timp de citire: 2 min.

Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță oficializată azi, introducerea unui prag minim al chiriilor percepute pentru clădirile aparținând Agenției Naționale pentru Locuințe (ANL). În același timp, noul act normativ obligă autoritățile locale și centrale să redistribuie mai repede apartamentele ANL vacantate. Citește articolul