Departamentul de Resurse Umane are nevoie de aceste informații pentru a gestiona corect concediile de maternitate și de risc maternal, pentru a calcula indemnizațiile și pentru a înțelege cum afectează aceste perioade vechimea în muncă și vârsta de pensionare a angajatelor care au copii.
Conform legislației în vigoare, tinerele mame beneficiază de o serie de facilități care se concretizează sub forma unor înlesniri financiare, facilități, burse, indemnizații sau servicii sociale. În cele ce urmează, vom face o trecere în revistă a tuturor facilităților oficiale care se adresează, în bună măsură, femeilor care înregistrează venituri mici, dar și a măsurilor care, deși aflate în fază de proiect, ar putea fi oficializate în acest an. Citește articolul
Este vital pentru a gestiona corect concediile de creștere a copilului, pentru a informa angajații despre ce venituri pot avea în această perioadă și pentru a calcula beneficiile lor.
Obținerea de venituri active, rezultate din desfășurarea efectivă a unei activități în timpul concediului de creștere a copilului (CCC), poate determina pierderea dreptului la indemnizația CCC dacă acestea sunt peste limita prevăzută de lege. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct responsabil cu organizarea, desfășurarea și comunicarea evaluărilor de performanță ale angajaților. Articolul oferă instrucțiuni clare despre cum să facă aceste evaluări corect, transparent și în conformitate cu regulile, pentru a evita problemele ulterioare.
Suntem în prima lună a anului, lună în care mulți angajatori încep să demareze evaluările profesionale pe anul precedent. Angajatorul are dreptul să stabilească pentru fiecare salariat obiective de performanță și să evalueze realizarea lor, Codul muncii oferindu-i acest drept. În fapt, evaluările sunt absolut necesare atunci când angajatorul pretinde că realizează o concediere pentru necorespundere profesională. Citește articolul
Responsabil direct cu gestionarea relațiilor cu angajații, articolul oferă informații critice despre drepturile de consultare ale acestora în deciziile majore la nivel transnațional, afectând strategiile și practicile de resurse umane.
Comisia Europeană (CE) a propus revizuirea Directivei privind Consiliile Europene ale Muncitorilor (EWCs) pentru a îmbunătăți dialogul social în cadrul UE. Documentul vizează îmbunătățirea drepturilor de informare și consultare ale muncitorilor și vizează companiile multinaționale care au mai mult de 1000 de angajați. Confederația sindicală europeană apreciază modificarea actualei directive, pe care o consideră ”un tigru fără dinți”, dar consideră că măsurile ar trebui extinse și la francize, nu numai la companiile-mamă. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de gestionarea angajaților, de crearea unui mediu de lucru sigur și respectuos, și de implementarea politicilor interne conform legii, inclusiv cele legate de prevenirea și combaterea hărțuirii.
De departe o obligație substanțială pentru angajatori, întocmirea ghidului pentru prevenirea și sancționarea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă va fi verificată de inspectori începând din acest an. E incert însă în ce măsură toți angajatorii, adică indiferent de dimensiunea personalului, vor fi tratați la fel - care vor fi sancționați din prima și care nu? Amenda pentru angajatorii care nu iau măsuri pentru prevenirea hărțuirii este însă în lege de dinainte să avem un model de ghid de implementat la nivel intern. Citește articolul
Este crucial pentru a înțelege cum să monitorizezi performanța angajaților fără să încalci drepturile lor, cum să gestionezi datele personale (inclusiv ale lucrătorilor temporari) și să asiguri un mediu de lucru corect și transparent.
Autoritatea franceză pentru protecția datelor a aplicat o amendă de 32 de milioane de euro companiei Amazon France Logistique pentru implementarea unui sistem de monitorizare excesivă a angajaților. Compania folosea scannerele pentru a urmări activitatea și performanțele angajaților în timp real, inclusiv perioadele de inactivitate. Autoritatea a considerat că această monitorizare a fost disproporționată și a încălcat mai multe aspecte din GDPR, printre care principiul minimizării datelor. De asemenea, au fost identificate probleme legate de supravegherea video și de informarea insuficientă a angajaților cu privire la prelucrarea datelor lor personale. Autoritatea franceză a subliniat că măsurarea întreruperilor de muncă cu o asemenea precizie nu este legală și că tocmai prin excesivitatea măsurilor de monitorizare compania asigura avantaje competitive pe piața vânzărilor online. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane gestionează procesele de concediere și trebuie să știe dacă și cum trebuie să comunice cu angajații în cazul concedierilor colective, mai ales când nu sunt aleși reprezentanți, pentru a duce la bun sfârșit procedura corect.
Desemnarea reprezentanților este tot timpul în avantajul angajaților, legea menționându-i deseori în contexte esențiale pentru apărarea și exercitarea drepturilor angajaților. Astfel, deși nu există o obligație de desemnare a reprezentanților, e indicat totuși ca angajații să o facă. Un exemplu este în cazul concedierilor colective. Citește articolul
Acest departament este responsabil direct cu gestionarea angajaților, a orelor lor de muncă, a concediilor și a plăților. Articolul îi ajută să știe exact cum trebuie să plătească angajatul care pleacă și are zile suplimentare sau concedii neefectuate, pentru a respecta legea și a evita nemulțumiri.
Imposibilitatea de a compensa munca suplimentară sau în zile de sărbătoare legală (cum e cea de astăzi) apare și atunci când raportul de muncă se apropie de încetare și nu mai există timpul pentru compensare. Așadar, fie că vrea, fie că nu, angajatorul e pus în situația de a apela la varianta mai scumpă, cea a sporului. Dar dreptul angajatului nu se pierde nici dacă s-a ajuns la terminarea raportului din cauză că acesta și-a depus demisia. Citește articolul
Articolul vorbește despre cheltuieli de deplasare ale angajaților și lipsa documentelor justificative. Departamentul de HR este implicat în stabilirea regulilor pentru călătoriile de serviciu și în asigurarea că angajații respectă procedurile pentru decontarea cheltuielilor.
În raportul întocmit pentru controalele fiscale terminate în octombrie 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a prezentat cazul unui angajator căruia inspectorii i-au respins, la deducere, cheltuielile înregistrate cu deplasările angajaților. Motivul? N-au fost prezentate documente justificative pentru cheltuieli. Citește articolul
Articolul clarifică statutul studenților-doctoranzi (cum sunt încadrați, dacă sunt plătiți pentru activități didactice). Aceste informații sunt esențiale pentru departamentul de Resurse Umane, mai ales dacă firma are angajați care urmează studii doctorale sau dacă recrutează personal cu astfel de calificări, pentru a înțelege experiența și competențele acestora (ex: management resurse umane, managementul carierei, lucru în echipă).
Printr-un ordin publicat luni în Monitorul Oficial, Ministerul Educaţiei detaliază regulile stabilite prin noua lege a învățământului superior în legătură cu modul în care se desfășoară studiile de doctorat din țara noastră. Citește articolul