Pentru a ști care sunt cele mai frecvente nereguli descoperite de Inspecția Muncii și pentru a se asigura că gestionează corect angajații, de la contracte și înregistrări în Revisal, la pontaj și regulamente interne, mai ales în cazul minorilor.
Concluziile controalelor desfășurate de inspectorii de muncă luna aceasta în activitatea de coafură, înfrumusețare și întreținere corporală includ munca nedeclarată, pontaje inexistente sau nerelevante, regulamente incomplete și chiar utilizarea muncii nedeclarate a tinerilor sub 18 ani. Valoarea totală a amenzilor aplicate: 615.300 de lei. În contextul acestor amenzi, merită să ne oprim o secundă asupra unui aspect ce prezintă relevanță, cel puțin pentru unii angajatori, în ceea ce privește remunerarea lucrătorilor din saloane. Citește articolul
Articolul abordează diferențele dintre salarii și pensii, nivelul salariului minim, impozitarea muncii și impactul acestora asupra atractivității pieței muncii și a riscului de emigrare a forței de muncă, aspecte esențiale pentru strategia de personal.
Problemă mare: politicile sociale și cele de administrare a taxării muncii au creat un fenomen bizar. Riscul de sărăcie al angajaților din România este mult peste media europenă (e chiar cel mai mare), față de riscul de sărăcie al pensionarilor, care este cam pe medie. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care comportamentul angajaților poate afecta compania și de măsurile pe care le poate lua (prin politici și control) pentru a preveni fraudele și a se asigura că angajații respectă regulile.
În cazul în care salariații emit facturi false, aceștia sunt cei care trebuie să achite TVA-ul aferent operațiunilor fictive, în măsura în care angajatorul demonstrează că a fost de bună-credință, a hotărât marți Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o speță din Polonia. Citește articolul
Departamentul de resurse umane are nevoie de aceste informații pentru a ști cum să gestioneze corect angajații temporari, ce drepturi au aceștia, și ce obligații noi apar pentru companie (utilizator) sau pentru agenția de muncă temporară în relația cu acești angajați.
Actualele norme pentru autorizarea și funcționarea agenților de muncă temporară urmează să fie înlocuite anul acesta. Condiții detaliate și mai numeroase pentru a solicita autorizarea, perioadă mai lungă de valabilitate a autorizațiilor, mai multe obligații dață de lucrători și sancțiuni mai dure sunt prinse într-un proiect de hotărâre analizat de redacția noastră. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este interesat de aceste informații pentru a putea informa angajații despre beneficiile la care au dreptul prin intermediul sistemului de pensii și asigurări sociale, inclusiv despre biletele de tratament balnear, mai ales pentru cei care au suferit accidente de muncă sau au boli profesionale.
Numărul biletelor de tratament balnear de care pot beneficia, în 2024, atât pensionarii, cât și salariații care suferă de diverse afecțiuni medicale în unitățile de tratament balnear aflate în proprietatea Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP) a fost stabilit la peste 60.000, fiind, de fapt, același din 2022 și până în prezent, după cum stabilește o hotărâre apărută luni. Totuși, pentru că la această valoare se adaugă și biletele de tratament balnear contractate cu alte unități de profil, numărul total de bilete de tratament este, în acest an, de peste 135.000, adică cu aproape 16.000 mai multe decât în 2023. Citește articolul
Este esențial pentru HR să știe cum să gestioneze angajații care ajung la vârsta de pensie, ce opțiuni au aceștia de a continua munca și cum se aplică regulile privind combinarea pensiei cu salariul, pentru a-și adapta procedurile.
Conform noii legi a pensiilor, persoanele care îndeplinesc condițiile de înscriere la pensie pot opta între acordarea pensiei pentru limită de vârstă și continuarea activității până la vârsta de 70 de ani, cu acordul anual al angajatorului. Această prevedere ridică o serie de întrebări legate de drepturile salariaților în ceea ce privește cumulul pensiei cu salariul și respectarea principiului egalității cetățenilor în fața legii. Citește articolul
Oferă îndrumare despre cum să gestioneze fișele de post, relațiile cu angajații și situațiile în care angajaților li se cer să facă sarcini care nu sunt în descrierea postului, prevenind conflictele și menținând un mediu de lucru corect.
Angajatul care face de toate, mult peste ceea ce e plătit și mult peste ceea ce scrie în contract și fișa postului: des întâlnit, nu refuză întotdeauna sarcinile în plus pe care angajatorul i le oferă, dar atunci când o face, „cu legea-n mână”, este amenințat că urmează să fie trimis definitiv acasă. Practic, lucrătorul universal are două opțiuni: să facă de toate, munci calificate și necalificate deopotrivă, sau să aleagă calea în care cere respectarea drepturilor sale, cale ce se va sfârși, uneori, în stația celor fără loc de muncă. Citește articolul
Acest departament este responsabil să se asigure că șoferii sunt informați, instruiți și înțeleg noile obligații legate de folosirea dispozitivelor de monitorizare GPS și că sunt conștienți de amenzile personale, pentru a asigura conformitatea și buna desfășurare a activității.
Transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate, mai nou, în timp real prin dispozitive GPS. Totuși, transportatorii care nu respectă această obligație vor risca amendarea abia din iulie 2024. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct responsabil de relația cu angajații, de modul în care se stabilesc regulile interne, de negocierile cu reprezentanții acestora și de respectarea drepturilor salariaților în diferite situații.
Reprezentanții aleși joacă un rol esențial în protejarea și promovarea drepturilor și intereselor colective ale angajaților în cadrul unei unități. Sunt implicați în procese esențiale, cum ar fi elaborarea regulamentului intern, se pot ocupa de sesizarea neregulilor la inspectoratele teritoriale de muncă, „dau viață” dreptului la negociere colectivă, atunci când angajații nu sunt reprezentanți la nivel sindical. Legea stabilește consultarea obligatorie a reprezentanților salariaților în decizii majore, cum ar fi reducerea temporară a activității, concedierile colective, dar și în chestiuni precum planificarea concediilor de odihnă, protejarea egalității de șanse și tratament la locul de muncă și în gestionarea cazurilor de hărțuire. Citește articolul
Trebuie să știe despre noile metode online de a obține avize pentru angajarea străinilor și despre modificările privind amenzile, pentru a eficientiza procesele de recrutare și a evita problemele legale.
Companiile care vor să încadreze străini în muncă pot acum să obțină, la cerere, direct online avizul de angajare sau detașare emis în format electronic de către unitățile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări (IGI), potrivit unei ordonanțe publicate săptămâna trecută în Monitorul Oficial. Citește articolul