Departamentul de Resurse Umane este direct impactat de modificările taxelor salariale, cum ar fi CAM și alte contribuții (pensii, sănătate), deoarece acestea influențează modul în care se calculează salariile angajaților și costurile totale cu personalul.
Banii pe care angajatorii îi plătesc lunar sub forma contribuției asiguratorii pentru muncă (CAM), pentru veniturile salariaților proprii, se împart între mai multe bugete ale statului. În 2024, conform modificărilor decise în cuprinsul legii bugetului de stat, banii din CAM se împart diferit față de anul precedent, cu o scădere considerabilă a procentului ce merge la fondul special pentru garantarea plății creanțelor salariale. Citește articolul
Ajută la înțelegerea cum se schimbă puterea de cumpărare a salariilor și la planificarea ajustărilor salariale pentru angajați.
Inflația anuală în Uniunea Europeană a fost de 3,4% la finele anului 2023, după o creștere de la 3,1 în noiembrie. Cifra se datorează, însă, efectului de bază – o scăderea este puternică însă față de anul 2022 când rata inflației a fost 10,4%, conform datelor Eurostat. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de angajați, programul lor, orele lucrate în plus și modul în care sunt gestionate zilele libere, precum și comunicarea internă pe aceste subiecte.
Orele suplimentare adunate într-o perioadă de timp pot da dreptul angajatului la câteva zile libere pe care acesta are dreptul să le ia într-o perioadă relativ scurtă de timp, de 90 de zile, calculate de la momentul prestării muncii suplimentare. Dacă, obiectiv, aceste ore sau zile libere nu pot fi luate, abia atunci se naște dreptul la un spor salarial. Când orele peste program se tot adună într-o sumă din ce în ce mai mare, în contextul unui volum imens de muncă, angajații nu mai ajung să profite de odihna la care au dreptul. Dar liberele la care au dreptul angajații pentru munca suplimentară nu se adaugă la concediul de odihnă. Citește articolul
HR are nevoie de aceste informații pentru a-și informa angajații (mai ales pe cei din funcții de conducere sau care interacționează cu instituțiile publice) despre noile obligații și pentru a gestiona politicile interne de integritate.
Agenția Națională de Integritate (ANI) impune începând cu 2024 completarea și transmiterea exclusiv electronică a declarațiilor de avere și de interese prin platforma e-DAI. Semnătura olografă nu mai este acceptată iar nerespectarea acestor reguli atrage considerarea declarațiilor ca nedepuse, conform legii privind integritatea în funcțiile publice. Citește articolul
Acest departament gestionează angajații companiei. Articolul este relevant pentru a înțelege drepturile angajaților chemați la exerciții militare, cum ar fi concediul plătit, și pentru a ști cum să gestioneze corect absențele și plata salariilor acestora, conform legii.
Ministerul Apărării Naționale (MApN) anunță că și în acest an se vor organiza exerciții de mobilizare, prin care se verifică stadiul pregătirii populației, economiei și a teritoriului pentru apărare. Rezerviștii care participă la astfel de exerciții beneficiază de un concediu suplimentar plătit. Citește articolul
Articolul menționează o nouă declarație referitoare la contribuțiile pentru lucrătorii culturali, care trebuie plătită de angajatori. Departamentul de HR trebuie să știe despre aceste modificări pentru a gestiona corect salariile și contribuțiile angajaților.
Prin măsurile oficializate sau pregătite de autorități în cursul anului 2023 s-au conturat cinci declarații fiscale noi care vor trebui folosite de contribuabili începând din anul 2024. Dacă două dintre aceste formulare deja au cadrul legal conturat și vor fi depuse chiar în ianuarie, la celelalte încă mai e puțin de lucrat. Citește articolul
Departamentul de HR se ocupă direct de salarizarea angajaților și de contractele de muncă. Articolul abordează o situație importantă legată de salariul minim și de majorarea acestuia după o anumită perioadă, informații vitale pentru a gestiona corect angajații și pentru a respecta legislația muncii.
Deși obligația apăruse de multă vreme în Codul muncii, abia de la 1 ianuarie, când a început să producă primele efecte, a început să devină temă centrală de discuție și o sumedenie de probleme s-au pus în spațiul public pe seama ei - e vorba de obligația de a majora „salariile minime istorice”, adică cele de peste 24 de luni vechime în Revisal. Cui majorăm, cum facem să scăpăm de obligație, prin ce fel de acte majorăm, dar și ce se întâmplă cu cei 200 de lei netaxabili la salariul minim. Într-un răspuns oferit recent privind întinderea acestei obligații, Ministerul Muncii arată că angajatorii pot, bine merci!, să ignore obligația de a majora aceste salarii minime de la 1 ianuarie. Citește articolul
Articolul abordează vulnerabilitățile și avantajele angajaților legate de stabilitatea locului de muncă, salarii, formare profesională, beneficii și condiții de muncă, aspecte esențiale pentru strategia de personal, atragere, reținere și dezvoltare a angajaților.
Pornind de la teama care este promovată în spațiul public de ceva vreme privind înlocuirea lucrătorilor cu mai micii sau mai marii roboței, am întrebat două softuri de A.I. care sunt vulnerabilitățile salariaților din acest moment. Să-i spunem top 5 vulnerabilități ale salariaților în actualul context, iar acestea ar fi stabilitatea și predictibilitatea la locul de muncă, gestionarea salariilor reduse, pregătirea profesională insuficientă, securitatea socială inadecvată sau insuficientă și condițiile de muncă inadecvate. Aceste vulnerabilități pot fi remediate prin educație financiară, creșterea nivelului de pregătire profesională, îmbunătățirea sistemului de securitate socială și asigurarea unor condiții de muncă adecvate. Citește articolul
O scădere a industriei poate afecta numărul de locuri de muncă, disponibilitatea candidaților sau necesitatea de a restructura echipele. Departamentul de HR trebuie să înțeleagă aceste tendințe pentru a planifica angajările, concedierile sau programele de reașezare a personalului.
Scăderea industriei românești sub presiunea scăderii europene a modificat strcutura economiei românești: în 2023 industria românească încă nu a ajuns nici la nivelul celei din 2018 ritmul scăderilor menținându-se și influențând și celelalte sectoare ale economiei. Citește articolul
Articolul este direct legat de procesele de selecție și recrutare a personalului, inclusiv termene, etape ale concursului și documentele necesare. Este esențial pentru departamentul de HR să cunoască aceste informații pentru a organiza eficient angajările.
Guvernul a adoptat acum câteva zile două memorandumuri, prin care și-a dat acordul cu privire la organizarea de concursuri pentru ocuparea posturilor vacante din sistemul de sănătate. Astfel, se deblochează angajările pentru aproape 4.000 de posturi vacante de medici, chimiști, biologi, farmaciști și alți specialiști. Printr-un ordin oficializat azi, Ministerului Sănătății (MS) a stabilit reducerea termenelor în care se pot organiza aceste concursuri, astfel încât posturile vacante din sănătate să se ocupe cât mai curând. Modul în care se vor organiza și desfășura, în următoarea perioadă, concursurile pentru ocuparea posturilor libere din spitale, policlinici sau direcții de sănătate publică (DSP) a fost stabilit acum aproape un an. Citește articolul