avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 927 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM

Final în „epopeea” unei facilități fiscale inaplicabile: S-a eliminat cota redusă de CAM pentru construcții și agroalimentar

Chiar dacă facilitatea nu era aplicată, este important pentru acest departament să înțeleagă cum se calculează contribuțiile sociale ale angajatorului și să fie la curent cu orice schimbări legislative care pot afecta costurile cu personalul.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Noiembrie 2023 | 7600 | Timp de citire: 1 min.

Reducerea cotei contribuției asiguratorii pentru muncă (CAM) este una dintre facilitățile fiscale introduse în anii recenți pentru domeniul construcțiilor și pentru domeniul agroalimentar. Din păcate, această facilitate a fost inaplicabilă în practică, în lipsa unor scheme de ajutor de stat aferente, iar autoritățile au decis recent să o elimine cu totul din Codul fiscal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 30 octombrie - 5 noiembrie 2023

Modificările privind salariul minim în anumite sectoare și obligația de a actualiza Revisalul, precum și aspectele legate de lucrătorii transfrontalieri, sunt esențiale pentru gestionarea personalului, calculul salariilor și respectarea legislației muncii.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
6 Noiembrie 2023 | 1074 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 30 octombrie - 5 noiembrie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Netaxarea celor 200 de lei din salariul minim: Beneficiul, aplicabil până la final de an. Lămuriri în contextul noilor salarii minime

Este esențial pentru a calcula corect salariile angajaților, a gestiona contribuțiile sociale și a explica angajaților cum sunt afectați de aceste schimbări.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
6 Noiembrie 2023 | 4 | 44283 | Timp de citire: 4 min.

Începând cu 1 ianuarie 2023, avem în vigoare un beneficiu fiscal de scutire de impozit și contribuții sociale obligatorii pentru o sumă de 200 de lei din salariul minim brut, care se acordă, în mod obligatoriu, în anumite condiții. Chiar dacă salariul minim brut a crescut cu 300 de lei, din octombrie, beneficiul e în continuare aplicabil, iar el profită și celor din sectorul agro-alimentar care nu beneficiază de facilitățile fiscale, chiar dacă salariul acestora a crescut și el de la 1 noiembrie. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce beneficii speciale au profesorii și copiii lor, conform noilor legi ale educației

Departamentul de HR este direct responsabil de gestionarea drepturilor angajaților, inclusiv concediile (cum ar fi concediul de creștere a copilului și cel fără plată), vechimea în muncă și alte beneficii sociale. Informațiile sunt esențiale pentru a aplica corect politicile interne și a răspunde întrebărilor angajaților.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
5 Noiembrie 2023 | 12 | 25689 | Timp de citire: 2 min.

Legislația care reglementează activitatea didactică conferă profesorilor câteva avantaje specifice. În sistemul de învățământ din România, personalul didactic beneficiază de o serie de drepturi care îi sprijină în activitatea lor profesională și personală, care sunt valabile atât în învățământul preuniversitar, cât și în cel superior. În consecință, copiii profesorilor au și ei anumite avantaje, directe sau indirecte, ca rezultat al statutului profesional al părinților lor. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Legea privind reforma fiscală, oficializată

UPDATE Instituțiile publice, reorganizate oficial: Printre altele, de la 1 noiembrie, funcția de șef de birou dispare

Aceste schimbări afectează direct posturile de muncă, reorganizarea echipelor, drepturile personalului (cum ar fi salarii sau reîncadrarea) și strategiile de personal, fiind esențiale pentru gestionarea forței de muncă.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
5 Noiembrie 2023 | 12 | 62731 | Timp de citire: 3 min.

Pentru a reduce cheltuielile instituțiilor, autorităților sau întreprinderilor publice, s-a stabilit, printr-o lege oficializată recent, aplicarea unor măsuri ce vizează desființarea posturilor vacante, reorganizarea structurilor și reducerea numărului de funcții de conducere. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Legea privind reforma fiscală, oficializată

UPDATE Tranzacţii în numerar: Limitele încasărilor şi plăţilor făcute cash de firme se vor reduce cu 80% din 11 noiembrie

Deși nu este direct legat de HR, articolul menționează o excepție la limita de numerar din casierie pentru plata salariilor, informație utilă pentru modul în care sunt gestionate plățile către angajați.

Dragoș Niculescu în Aspecte juridice
Redactor coordonator, avocatnet.ro
4 Noiembrie 2023 | 13 | 66653 | Timp de citire: 3 min.

Plafoanele pe care trebuie să le respecte firmele atunci când fac sau acceptă plăți în numerar se vor micșora din 11 noiembrie, de principiu, cu 80%, potrivit Legii privind reforma fiscală, publicată vineri în Monitor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ghid pentru angajatori: Cum recunoaștem hărțuirea la locul de muncă

Acest departament este direct responsabil de bunăstarea angajaților, de crearea și aplicarea regulilor interne privind comportamentul la locul de muncă, de gestionarea reclamațiilor legate de hărțuire și de investigarea acestora.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
3 Noiembrie 2023 | 1 | 3329 | Timp de citire: 3 min.

Hărțuirea la locul de muncă este o problemă gravă care poate avea un impact profund asupra angajaților și poate afecta atmosfera de lucru și performanțele angajaților. În acest articol, vom discuta despre modul în care hărțuirea se poate manifesta și cum poate fi recunoscută și abordată de către angajatori, pornind, desigur, de la ghidul recent oficializat în această materie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum obții autorizația pentru desfășurarea de operațiuni cu materii explozive

Se ocupă de angajarea, instruirea și autorizarea personalului care lucrează cu aceste materiale periculoase, asigurându-se că au toate calificările cerute de lege.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
3 Noiembrie 2023 | 2835 | Timp de citire: 2 min.

Dacă ești o persoană fizică sau juridică care intenționează să lucreze cu materii explozive, trebuie să obții o autorizație prealabilă, în conformitate cu Legea nr. 126/1995 privind regimul materiilor explozive. Dar ce înseamnă exact materii explozive și cum poți obține această autorizație? Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE MAI: Obținerea mai rapidă a certificatelor de naștere, căsătorie sau deces va fi posibilă la nivel național până cel târziu în septembrie 2024

Departamentul de HR este interesat de modul în care se emit și se obțin documentele oficiale de stare civilă (certificat de naștere, căsătorie, deces), deoarece aceste informații sunt esențiale pentru dosarele angajaților și pentru diverse procese interne, cum ar fi schimbarea numelui sau acordarea de beneficii.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
3 Noiembrie 2023 | 1 | 6080 | Timp de citire: 2 min.

În vara lui 2022, legislația cu privire la actele de stare civilă a fost modificată, iar noile reguli ar fi trebuit să se aplice din 24 septembrie 2023. Însă Guvernul a decis, la începutul toamnei, să amâne termenul de aplicare a regulilor apărute în 2022 cu un an, respectiv până pe 24 septembrie 2024. Printre schimbările ce ar trebui să se aplice de anul viitor se numără și posibilitatea de a depune cererile privind actele civile la oricare serviciu de evidență a persoanelor sau primărie, cererile urmând să fie soluționate tot acolo, ceea ce va facilita obținerea actelor, dar și faptul că actele de naștere, de căsătorie și de deces nu se vor mai completa de mână, ci vor fi tipărite. Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a precizat recent că, în primă fază, eliberarea actelor de stare civilă potrivit noilor reguli va fi posibilă, în anumite condiții, printr-un proiect-pilot, până la sfârșitul anului, urmând ca acesta să fie extins la nivel național până cel mai târziu în 24 septembrie 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Podcast Angajatul are suspiciuni cu privire la controlul ITM desfășurat - cui și cum trebuie să-i dovedească bănuielile sale?

Acest departament trebuie să înțeleagă drepturile și obligațiile angajaților și ale companiei în timpul controalelor ITM, mai ales cum să comunice cu inspectorii și cum să gestioneze temerile angajaților legate de aceste controale.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
3 Noiembrie 2023 | 1 | 1537 | Timp de citire: 1 min.

Pornind de la detaliile unui caz concret, vorbim în primul episod din podcastul nostru despre drepturile inspectorilor de a obține informații de la angajați, obligația acestora din urmă de a răspunde corect la solicitări, suspiciunile legate de obiectivitatea inspectorilor și despre permisibilitatea înregistrărilor ca probe. Citește articolul