Este important pentru HR să știe aceste schimbări, mai ales dacă angajații își schimbă adresa sau dacă firma le asigură cazare, pentru a se asigura că totul este în regulă cu actele de identitate ale acestora.
Gazda unei persoane care nu a făcut demersurile necesare pentru a-și schimba adresa din actul de identitate cu cea la care locuiește de fapt va trebui, atunci când trec mai mult de 15 zile de când s-a făcut mutarea, să o însoțească la serviciul de evidență a persoanelor de care aparține, pentru a o lua în spațiu, după cum stabilește o lege ce se va aplica din 10 iunie. Potrivit regulilor actuale, gazda este obligată, în astfel de situații, să anunțe poliția sau serviciul de evidență a persoanelor. Citește articolul
Deoarece articolul explică exact cum trebuie să stabilească rolurile, să creeze fișele de post, să comunice obiectivele și să realizeze evaluările de performanță pentru angajați, toate acestea fiind sarcini esențiale ale departamentului HR.
Faptul că peste jumătate dintre angajați, salariați sau lucrători nu-și cunosc responsabilitățile specifice postului, așa cum o arată un studiu prezentat recent în presa centrală, este, în mod evident, o certitudine -- însă organizarea și funcționarea unității sunt tocmai în sarcina angajatorului, iar aici intră și stabilirea atribuțiilor fiecărui salariat, „în condițiile legii”. Probabil că fix această sintagmă, „în condițiile legii”, este cea care stă la baza rezultatului pe care ni-l relevă un atare studiu, adică la baza necunoașterii atribuțiilor, iar atunci când el este dublat de evaluări neconforme, ambii parteneri ai relației de muncă pierd. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct vizat, deoarece articolul discută impactul inteligenței artificiale asupra locurilor de muncă, necesitatea recalificării angajaților și cum se pot adapta companiile la aceste schimbări în forța de muncă.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Articolul abordează subiecte centrale pentru gestionarea oamenilor în companie: negocierea colectivă a salariilor și drepturilor, stabilirea salariului minim și relația acestuia cu salariul mediu, precum și echilibrul dintre viața personală și cea profesională a angajaților. Toate acestea sunt informații cheie pentru departamentul de HR.
Astăzi avem marcate în calendar atât Ziua sindicalistului, cât și Ziua salariului minim, prilej cu care ne amintim de legătura extrem de strânsă între cele două elemente: organizarea colectivă a salariaților și valoarea minimă a contraprestației pe care fiecare lucrător trebuie să o primească după ce a prestat o activitate, în beneficiul și sub autoritatea unui angajator, contraprestație care, în mod normal, trebuie să reflecte rezultatul negocierii. Cu această ocazie ne amintim, totodată, că România este la coada clasamentului în materie de salariu minim în Uniunea Europeană (UE) și în materie de nivel de taxare a salariului minim. Cum nivelul de sindicalizare este scăzut în România, celor mai mulți angajați români neaplicându-li-se niciun contract colectiv de muncă, România va trebui să stabilească salariul minim în funcție de un reper pe care nici nu-l avem încă stabilit la nivel oficial. Citește articolul
Ajută la înțelegerea pieței forței de muncă, a nivelului de educație și pregătire al angajaților din diferite regiuni, informații cheie pentru recrutare și dezvoltare profesională.
România a avut în ultimii ani o creștere economică de top, însă calitatea creșterii economice este plafonată de limitele competitivității regiunilor sale de dezvoltare – potrivit scorurilor obținute de acestea în Indexul actualizat al Competitivității Regionale (RCI) construit de Comisia Europeană (DG Regio). Citește articolul
Departamentul de HR folosește aceste informații pentru a înțelege cum trebuie aplicate contractele de muncă la nivel de sector și cum se gestionează relațiile cu angajații, mai ales în cazul unor negocieri sau conflicte.
Negocierea colectivă este obligatorie la nivelul unităţilor care au cel puţin 10 angajaţi/lucrători, precum şi la nivel de sector de negociere colectivă, stabilește Legea nr. 367/2022 privind dialogul social. Chiar dacă angajatorul nu se poate trezi că a devenit, peste noapte, obligat să aplice un contract colectiv de muncă (CCM) la negocierea căruia nu a participat într-un fel sau altul, existența unui CCM sectorial nu ar trebui neglijată în mod absolut de către angajator. De curând, odată cu alte modificări la Legea dialogului social, s-a stabilit că în toate CCM-urile încheiate la nivel de sector sau național trebuie să se introducă clauze specifice aplicabile fiecărei categorii de IMM-uri. Citește articolul
Propunerea vizează direct un beneficiu extrasalarial important – voucherele de vacanță – și implică departamentul de HR în procesul de informare a angajaților, colectare a declarațiilor și colaborare cu Finanțele pentru acordarea acestora.
Angajații din mediul privat ar putea să beneficieze, din banii datorați ca impozit pe venit, de vouchere de vacanță de câte 1.450 de lei anual, din 2024, dacă o propunere legislativă adoptată tacit la Senat ar ajunge să devină lege. În schema propusă de inițiatori, angajatorii ar fi doar simpli intermediari, obligați să ducă la Finanțe câte o listă cu angajații care ar trebui să primească voucherele. Inițiatorilor le scapă însă cel puțin un lucru important în toată această schemă gândită pentru mediul privat. Decizia finală asupra propunerii o au deputații. Citește articolul
Informațiile despre majorările salariale și negocierile cu sindicatele sunt direct relevante pentru gestionarea pachetelor de compensații, relațiile cu angajații și planificarea resurselor umane.
În urma întâlnirii de miercuri cu liderii sindicatelor din educație pentru a dialoga pe tema revendicărilor acestora în contextul grevei în derulare, Guvernul a anunțat adoptarea unor măsuri la început de iunie. Totuși, reprezentanții sindicatelor din educație au refuzat oferta Guvernului de majorare a salariilor cu 1.000 de lei brut. Cu toate acestea, ordonanța ce conține majorările salariale stabilite de Guvern a fost publicată în Monitorul Oficial și se aplică din 1 iunie. Citește articolul
Acest departament gestionează programul angajaților, zilele libere și plata acestora, fiind direct afectat de reglementările privind sărbătorile legale.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de salarii, evaluări de posturi și gestionarea angajaților. Articolul oferă detalii esențiale despre cum să stabilească structuri de salarizare echitabile și cum să evalueze munca pentru a evita discriminarea, conform noilor reglementări.
Directiva (UE) 2023/970, recent oficializată, vorbește despre aplicarea principiului egalității de remunerare pentru aceeași muncă sau pentru o muncă de aceeași valoare între bărbați și femei prin transparență salarială și mecanisme de asigurare a respectării legii. Dar ce înseamnă, mai exact, muncă de aceeași valoare? Citește articolul