Acest departament se ocupă de angajarea și gestionarea personalului, inclusiv de asigurarea că angajații, chiar și cei care lucrează de acasă, sunt apți medical și că se respectă toate obligațiile legale față de ei.
Când legea impune angajatorului obligațiile din sfera medicinei muncii, nu o face referindu-se doar la angajații care lucrează sau trec, măcar din când în când pe la sediul angajatorului, ci o face la modul general. La telesalariați nici nu s-ar fi putut referi în mod expres, întrucât reglementarea lor datează în legislația noastră de doar cinci ani. Desigur, asta nu înseamnă că telesalariatul nu trebuie să treacă prin examenele medicale la fel ca ceilalți salariați. Chiar și atunci când telesalariatul este, la propriu, la mare distanță, trebuie găsite modalitățile pentru îndeplinirea obligațiilor ce vizează sănătatea sa în muncă. Citește articolul
Acest departament gestionează angajații, iar articolul oferă informații esențiale despre drepturile angajatelor gravide și obligațiile firmei față de ele, cum ar fi modificarea condițiilor de muncă sau acordarea de concedii.
Cu toate că obligațiile angajatorului în cazul angajatelor gravide „se activează” atunci când acesta e încunoștințat în scris despre starea de graviditate a acesteia, faptul că informarea a fost făcută inițial doar verbal nu i-ar permite angajatorului să se comporte ca și cum situația nu există. Odată formalizată această informare, angajatorul trebuie, în primul rând, medicul de medicina muncii și inspectoratul teritorial de muncă. Citește articolul
Problemele de personal și posibilitatea unei greve la Metrorex sunt relevante pentru planificarea forței de muncă, recrutare și relațiile cu angajații, mai ales în companii mari.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Deși nu este direct vizat, departamentul de Resurse Umane procesează multe date personale ale angajaților. Articolul îi ajută să înțeleagă când o greșeală în gestionarea acestor date ar putea duce la cereri de despăgubiri din partea angajaților.
Nu orice încălcare a Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) conferă, în sine, dreptul la despăgubiri, a stabilit Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o hotărâre pronunțată joi. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de cum sunt gestionate orele lucrate în plus de angajați și cum sunt ei plătiți sau recompensați cu timp liber, deci orice schimbare a acestor reguli este foarte importantă pentru ei.
După cum stabilesc regulile actuale, în cazul în care salariații sunt nevoiți să lucreze peste program, angajatorii trebuie să-i recompenseze cu ore libere plătite în cel mult 90 de zile calendaristice. Această regulă s-ar putea schimba în cazul unor angajați de la stat, potrivit unui proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor. Mai exact, angajații instituţiilor din sistemul de ordine publică şi siguranţă naţională ar putea beneficia de extinderea termenului de compensare a muncii suplimentare prin zilele libere plătite la 180 de zile. Citește articolul
Echipa de HR trebuie să știe cum să gestioneze corect detașarea angajaților, să înțeleagă motivele pentru care un angajat poate refuza și ce drepturi are pe timpul detașării, pentru a asigura un tratament corect și a menține bunele relații.
Spre deosebire de delegare, în cazul detașării se recunoaște dreptul excepțional de a refuza dispoziția angajatorului. Motive personale de ordin familial sau medical pot fi considerate motive temeinice de refuz a dispoziției de detașare. Citește articolul
Informatiile despre rata somajului si disponibilitatea fortei de munca, in special in randul tinerilor, sunt esentiale pentru a planifica recrutarea si strategiile de atragere a talentelor.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane (HR) ar fi interesat de acest articol pentru că detaliază o amplă campanie de recrutare, procesul de selecție, criteriile de eligibilitate și etapele de angajare, aspecte relevante pentru orice strategie de atragere și gestionare a talentelor.
Armata României a lansat o campanie de recrutare pentru ocuparea a peste 4.000 de posturi de soldați sau gradați profesionişti, potrivit unui anunț recent al Ministerului Apărării Naționale (MApN). Cei interesați se pot înscrie până la jumătatea lunii viitoare, la centrele militare zonale sau județene. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de gestionarea angajaților, inclusiv de organizarea și comunicarea plecărilor în delegație sau detașare, precum și de gestionarea eventualelor refuzuri sau conflicte. Informațiile sunt esențiale pentru a aplica corect politicile interne și a menține o bună relație cu angajații.
Chiar dacă nu e îndreptățit să refuze o dispoziție a angajatorului și chiar dacă legea nu obligă la o prevedere contractuală în acest sens, nu strică și e chiar de dorit să i se expună angajatului, de la semnarea contractului, posibilitatea ca în activitatea sa să mai apară unele deplasări. În multe cazuri, angajații pot avea motive obiective pentru care să nu poată onora deplasările în afara localității. Iar sancționarea unui angajat pentru nerespectarea dispozițiilor angajatorului nu se poate fără o cercetare disciplinară. Citește articolul
Articolul discută despre creșterea ratei de ocupare, în special pentru persoanele între 55 și 64 de ani (generația "decrețeilor"). Aceste informații sunt esențiale pentru planificarea forței de muncă, recrutarea, managementul talentelor, planificarea pensiilor și gestionarea diversității de vârstă la locul de muncă.
În pofida policrizei – epidemia Covid-19, criza lanțurilor de aprovizionare, criza energetică – ocuparea populației active (cu vârste între 15 și 64 de ani) a crescut în România cu aproape trei puncte procentuale – de la 60,2% în 2019, la 63,1% în 2022. Citește articolul