Departamentul de Resurse Umane este direct responsabil de aplicarea legilor privind salariile, orele de muncă, zilele libere și concediile, asigurând un mediu de lucru corect și conform pentru angajați.
Dacă reușim să trecem peste lipsa de claritate și ignorarea crasă a unor minime dispoziții ce privesc tehnica legislativă, ne uităm la două propuneri legislative recent înregistrate la Parlament care vizează relațiile de muncă și ne întrebăm nu doar ce a vrut să spună autorul, ci dacă autorul însuși a înțeles ce vrea să spună. Citește articolul
Chiar dacă este vorba despre tichete cadou oferite angajaților partenerilor, departamentul de HR trebuie să înțeleagă cum se gestionează fiscal beneficiile și plățile care pot fi considerate salariu sau venit similar, pentru a evita necazuri cu taxele legate de angajați, chiar și indirect.
Amnistia fiscală pentru tichetele cadou recalificate de Fisc se aplică în mod expres pentru situațiile în care sumele au fost reîncadrate din venituri din alte surse în venituri salariale. Din acest motiv, specialiștii de la D&B David și Baias spun că încă există riscul unor controale și recalificări în situațiile în care firmele au aplicat alt tratament fiscal decât cel vizat de amnistie, însă chestiunea este mai complexă de-atât. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane (HR) ar fi interesat de acest articol deoarece descrie un proces complet de recrutare și selecție, similar cu cel pe care îl gestionează pentru angajații companiei. Articolul oferă detalii despre numărul de locuri disponibile, metodele de aplicare, termenele limită, tipurile de probe de examen (fizice și de cunoștințe) și abilitățile evaluate (limbă, logică, analiză), informații relevante pentru a înțelege și compara practicile de angajare și evaluare a personalului.
Ministerului Afacerilor Interne (MAI) anunță deschiderea unei noi sesiuni de admitere în școlile de poliție, jandarmerie, poliție de frontieră și pompieri, fiind scoase la concurs aproape 2.900 de locuri. Cererile de înscriere se transmit online, până pe 5 mai. Citește articolul
Acest departament este interesat de condițiile de angajare și de sprijin pentru anumite categorii de personal, inclusiv refugiații, mai ales că articolul menționează angajarea ca o condiție pentru continuarea ajutorului de stat. Aceasta poate influența strategiile de recrutare sau programele de integrare în muncă.
Așa cum s-a stabilit acum câteva zile, banii pentru cazare și hrană, în cazul persoanelor ce au de suferit din cauza războiului din Ucraina, vor fi acordați, din mai, direct acestora, nu celor ce le găzduiesc, ca acum. Astfel, cei ce găzduiesc acum refugiați vor mai primi bani de la stat doar până la sfârșitul lunii. Pentru decontarea acestor sume, cei ce găzduiesc ucraineni vor trebui să depună cererile în acest sens până aproape de jumătatea lunii mai. Citește articolul
Acest departament are nevoie să știe despre modificările legate de pensiile angajaților, în special pentru cei care lucrează în condiții speciale, pentru a le putea oferi informații corecte și a gestiona corect drepturile lor de pensionare.
Legea pensiilor de stat ar putea fi modificată, potrivit unui proiect legislativ aflat, de miercuri, în dezbaterea senatorilor, astfel încât și cei ce au desfășurat activități încadrate în grupa I și/ sau a II-a de muncă în unitățile cu profil chimie și petrochimie să poată ieși mai devreme la pensie. Citește articolul
Trebuie să furnizeze informații precise despre numărul de angajați din fiecare țară, date care sunt cerute în cadrul noii raportări fiscale.
La data de 1 septembrie 2022, s-a publicat Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 2.048/2022, care implementează Directiva UE privind raportarea țară cu țară (UE) 2.101/2021. Acesta aduce modificări semnificative pentru companiile care operează în România, deoarece obligă anumite multinaționale să furnizeze informații detaliate despre activitățile lor, profiturile obținute și impozitele plătite în fiecare țară în care operează. Citește articolul
Departamentul de HR este direct responsabil de crearea și aplicarea politicilor interne (cum ar fi politica anti-hărțuire), de informarea angajaților despre drepturile și procedurile disponibile și de gestionarea efectivă a plângerilor legate de hărțuire și discriminare la locul de muncă.
„Este inutilă existența unei politici antihărțuire la nivelul companiei, dacă plângerile depuse de salariați nu sunt soluționate”, spunea în urmă cu ceva timp pentru redacția noastră un avocat. În cazul angajatorilor mici, ideea de a avea o politică antihărțuire, de a mai adăuga la o lungă listă de obligații și formalități încă un punct nu tocmai ușor de expediat, poate părea nerezonabilă. Ceea ce nu ar trebui să fie nerezonabil însă e analizarea unei sesizări primite de la un angajat care aduce în discuție fapte de hărțuire. Chiar dacă sesizarea ar părea exagerată, vădit netemeinică sau chiar un exemplu de bullying făcut de angajat, ea trebuie luată în considerare. Citește articolul
Departamentul de HR gestionează programul de lucru al tuturor angajaților, stabilește regulile interne și se asigură că sunt respectate drepturile angajaților legate de timpul de muncă și de odihnă.
Programul de lucru este, ca regulă, previzibil și transparent, iar în anumite situații poate fi și imprevizibil. Predictibilitatea programului de lucru este importantă atât pentru angajat, cât și pentru angajator și nu se poate spune că există vreo situație în care una dintre părți e totalmente „stăpână” pe așezarea programului de lucru, fără măcar consultarea celeilalte părți. Citește articolul
Acest departament elaborează și gestionează regulamentul intern, politicile anti-hărțuire, organizează instruiri și se ocupă de plângerile angajaților pentru a crea un mediu de lucru corect și sigur.
Pentru prevenirea hărțuirii la locul de muncă, angajatorii trebuie mai întâi să se asigure că angajații lor sunt suficient informați: știu ce înseamnă discriminare, ce înseamnă hărțuire, ce comportamente sunt prohibite, ce comportamente ar trebui evitate, ce sancțiuni riscă, cui să se adreseze dacă au ceva de sesizat ș.a.m.d.. Plecăm de la conținutul regulamentului intern și vedem ce prevederi sunt obligatorii, între altele. Citește articolul
Acest departament este responsabil de bunăstarea angajaților și de integrarea tuturor, inclusiv a persoanelor cu dizabilități. Trebuie să știe cum să se asigure că spațiile de lucru sunt accesibile pentru toți, conform legii.
O serie de clădiri, printre care cele aferente obiectivelor turistice ori sportive, cele de utilitate publică, dar și școlile ori universitățile, vor trebui adaptate astfel încât să fie cât mai accesibile mai multor persoane cu dizabilități. Noile condiții de accesibilitate se regăsesc într-o lege oficializată marți și care se va aplica din mai. Citește articolul