avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 772 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES GRATUIT
Noi reglementări privind retragerea carnetului auto

Șoferilor li se va retrage permisul auto dacă refuză testarea pentru alcool sau substanțe psihoactive

Departamentul de HR este interesat de aceste reguli deoarece ele pot afecta angajații care conduc pentru muncă. Trebuie să informeze șoferii și să gestioneze situațiile în care un angajat nu mai poate conduce, conform legii.

Ioana Elena Secu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
25 Februarie 2023 | 6 | 10990 | Timp de citire: 2 min.

Prin recentele modificări aduse Codului Rutier, permisul de conducere va putea fi retras de Poliția Rutieră în cazurile în care șoferul refuză testarea privind alcoolemia sau prezența substanțelor psihoactive în organism. De la cazurile în care se poate retrage un carnet auto și până la procedura de aplicare a acestei măsuri, schimbările intrate în vigoare la 17 februarie 2023 sunt un must know pentru orice șofer. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Concediul de îngrijitor – aspecte importante pentru angajatori privind prelucrarea datelor personale

Acest departament trebuie să știe despre noul tip de concediu la care au dreptul angajații, cum să-l acorde și ce hârtii sunt necesare pentru justificare.

PrivacyOn în GDPR & Protecția datelor personale
25 Februarie 2023 | 1 | 6951 | Timp de citire: 5 min.

Concediul de îngrijitor, care poate fi acordat pentru a oferi îngrijire sau sprijin unei rude sau unei persoane din aceeași gospodărie care are probleme medicale grave, este unul dintre cele mai recente beneficii aduse angajaților din România. În condițiile cerute de lege, acordarea concediului e obligatorie pentru angajatori, dar dincolo de obligația de dreptul muncii, avem și o serie de obligații ce țin de prelucrarea datelor personale. Astfel, a devenit necesar ca angajatorii să colecteze anumite informații, inclusiv date cu caracter personal, nu doar despre propriul angajat, ci și despre persoane care nu au nicio legătură cu organizația respectivă și să respecte întregul cadru de conformitate pentru protecția datelor personale prelucrate. Pentru respectarea legislației privind protecția datelor în cazul acordării concediului de îngrijitor este necesar ca angajatorii să stabilească temeiul juridic al prelucrării, să fie transparenți prin informarea persoanelor ale căror date sunt prelucrate și să se asigure că datele sunt gestionate în condiții de confidențialitate și siguranță. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Introducerea copilului în lumea artei. Ce au de făcut părinții

Articolul oferă idei de activități creative care pot ajuta angajații-părinți să se conecteze cu copiii lor, să reducă stresul și să îmbunătățească bunăstarea generală a familiei, contribuind la un mai bun echilibru muncă-viață personală.

totuldespremame.ro în Weekend
25 Februarie 2023 | 1358 | Timp de citire: 2 min.

Arta ne încurajează să ne exprimăm liber și să fim creativi, indiferent de vârstă. Tot prin artă putem să ne reglăm emoțiile. Și nu doar atât: prin artă (pictând, cântând la un instrument sau modelând lutul de exemplu) se dezvoltă răbdarea, determinarea și concentrarea. Sunt doar câteva motive pentru a lucra cu copilul în vederea familiarizării sale cu lumea artei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stock option plan: Angajatorii pot avea dificultăți la raportarea obligatorie, prin declarația 112, a beneficiilor sub formă de acțiuni

Pentru că se ocupă de beneficiile angajaților și trebuie să înțeleagă cum sunt taxate aceste bonusuri în acțiuni și ce probleme apar la raportarea lor, ca să poată informa corect angajații și să gestioneze planurile.

Deloitte România în Contabil și fiscal
24 Februarie 2023 | 5056 | Timp de citire: 3 min.

Anul 2023 a venit cu numeroase schimbări fiscale cu impact asupra angajaților și angajatorilor. Una dintre ele constă în obligativitatea de a raporta prin declarația lunară 112 toate veniturile și beneficiile salariale, indiferent dacă sunt impozabile sau nu. Printre acestea se numără și beneficiile de tip stock option plan (planuri de remunerare în capitaluri proprii, respectiv acțiuni sau părți sociale) acordate angajaților, directorilor sau administratorilor. Raportarea acestor beneficii a fost opțională în a doua jumătate a anului trecut, iar din ianuarie a devenit obligatorie, primul termen fiind 27 februarie 2023. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Întrebări și răspunsuri: Tot ce am aflat până acum despre fiscalizarea bacșișului la firme

Este important pentru HR să știe cum se împarte bacșișul angajaților, cine are dreptul la el și ce responsabilități are compania pentru a se asigura că personalul respectă regulile privind bacșișul.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Februarie 2023 | 2257 | Timp de citire: 4 min.

Din 1 ianuarie 2023, fiscalizarea bacșișului a devenit obligatorie pentru localurile din România. Însă, la fel ca alte măsuri date pe repede-nainte, nici aceasta nu duce lipsă de neclarități în practică. Prin urmare, în acest articol am adunat la un loc principalele aspecte relevante prevăzute de Legea bacșișului, dar și opiniile specialiștilor și ale autorităților legate de aplicarea sa. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum pot cere acum asistenții maternali ce au în grijă copii cu dizabilități bani pentru transportul lor cu mașina personală

Departamentul de HR este interesat de bunăstarea angajaților și a familiilor acestora. Cunoașterea acestor beneficii de transport pentru persoane cu dizabilități sau pentru îngrijitorii lor (inclusiv asistenții maternali) le permite să informeze și să sprijine angajații care se confruntă cu astfel de situații, contribuind la un mediu de lucru incluziv.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
24 Februarie 2023 | 4 | 5008 | Timp de citire: 3 min.

La începutul anului s-a stabilit, prin lege, ca și asistenții maternali ce îngrijesc copii cu dizabilități, alături de persoanele cu dizabilități sau părinții cu astfel de copii, să poată beneficia fie de acordarea gratuității la transportul interurban, fie de decontarea carburantului necesar deplasării cu autoturismul propriu. Acum, printr-un ordin apărut joi, a fost stabilită metodologia pentru acordarea de bonuri de carburant sau decontarea combustibilului necesar deplasărilor cu mașina pentru aceste persoane. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Polițiștii de frontieră pot verifica acum evidența sancțiunilor aplicate șoferilor și îi pot amenda pe cei ce încalcă legislația rutieră

HR-ul trebuie să știe ce reguli de circulație se aplică angajaților care folosesc mașina în scop de serviciu, mai ales la trecerea granițelor, pentru a-i informa și a evita problemele legate de sancțiuni sau suspendarea permisului.

Dragoș Niculescu în Ghid auto
Redactor coordonator, avocatnet.ro
24 Februarie 2023 | 1 | 5233 | Timp de citire: 2 min.

Alături de polițiștii rutieri, și cei de frontieră pot aplica, în anumite situații, sancțiuni în cazul în care constată contravenții la legislația circulației pe drumurile publice, potrivit Codului rutier. Pentru ca această prevedere să fie aplicabilă și în practică, recent a fost modificat regulamentul Codului rutier, astfel încât și polițiștii de frontieră să poată face verificări în evidența permiselor de conducere reținute și a sancțiunilor aplicate șoferilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Două beneficii ce pot fi acordate angajaților și care nu-i costă suplimentar pe angajatori. Cadrul legal al acestora

Articolul discută despre beneficii pentru angajați (timp liber, zile de concediu în plus) și flexibilizarea muncii, subiecte direct legate de strategia de atragere, motivare și reținere a personalului, precum și de bunăstarea angajaților.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
24 Februarie 2023 | 1 | 15228 | Timp de citire: 4 min.

La acest moment, legea fiscală prevede destul de multe beneficii, însemnând tratamente fiscale mai avantajoase, pentru diverse beneficii extrasalariale acordate angajaților din România, în sistemul privat. De la hrană, la vacanțe, sume destinate copiilor sau creșterii acestora, abonamente de sănătate ori contribuții la fondurile private de pensii, angajatorul român e încurajat din toate părțile, an de an, cu fiecare beneficiu care se adaugă listei deja existente, să le ofere cât mai mult angajaților săi. Desigur, în afară de voință trebuie să existe și bani. Dar dacă cei care se ocupă de aceste politici de beneficii l-ar întreba pe fiecare angajat în parte ce-și dorește cu adevărat sau dacă ar consulta statistici privind preferințele declarate ale angajaților, ar putea găsi că există cel puțin două beneficii care nu-i costă nimic. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Conceptul de „furlough” poate fi aplicat în piața muncii din România? Ce soluții legale au angajatorii care vor să-și păstreze lucrătorii și dincolo de perioadele dificile

Departamentul de HR aplică în practică măsurile legale pentru gestionarea personalului atunci când compania trece prin perioade economice dificile, cum ar fi reducerea activității, și trebuie să știe exact cum să procedeze cu contractele de muncă și drepturile angajaților.

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Februarie 2023 | 2656 | Timp de citire: 4 min.

Oricare ar fi „nevoia specială” a angajatorului, ideea suspendării contractului de muncă și a punerii „pe liber” a angajaților o perioadă de timp, fără un venit pentru aceștia din urmă, nu este permisă de Codul muncii din România. Deși angajatorii se pot regăsi oricând, obiectiv vorbind, în situația de a reduce volumul de activitate sau de a întrerupe cu totul activitatea, salariații sunt protejați de legea română. În funcție de situația în care se află, de cât estimează că va dura, angajatorul are la dispoziție nu una, ci mai multe măsuri legale.
Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

De ce este România una dintre ţările cele mai expuse riscului de cutremur din UE

Planificarea siguranței angajaților, dezvoltarea procedurilor de urgență, instruirea personalului pentru situații de criză și asigurarea continuității operațiunilor după un eveniment major.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
24 Februarie 2023 | 1176 | Timp de citire: 4 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul